Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
BioMutant

Vi har testet BioMutant

Vi besøkte utvikler Experiment 101 et par uker før Gamescom, og der fikk vi ta en kikk på deres første spill, BioMutant...

Studioet i Sverige har kun 14 ansatte, men det har likevel ikke hindret dem fra å satse stort på deres første spill. BioMutant er nemlig et actionrollespill med en åpen verden, og det har dype mekanikker og en struktur som minner mer om The Legend of Zelda: Breath of the Wild enn det mer lineære Horizon: Zero Dawn.

Det er tidligere art director ved Avalanche Studios, Stefan Ljungqvist, som sammen med en gjeng andre Avalanche-veteraner og noen fra Goodbye Kansas som utgjør Experiment 101. BioMutant er likevel ganske annerledes enn spill som Just Cause og Mad Max.

Ljungqvist beskriver spillet som et postapokalyptisk kung fu-eventyr. Man inntar skikkelsen til et dyr, og Stefan forenkler det hele enda mer ved å si at dette er et slags Kung Fu Panda, dog med et hint av Mad Max - uten brunfargen. Spillet er designet som tegnet realistisk, og det handler om spillerens frihet og valg fremfor å fortelle en lineær historie.

BioMutant

Faktisk var spillet egentlig designet til å ha isometrisk perspektiv, men 24 timer før de dro til Sony med spillet bestemte de seg for å senke kameraet. Det spillet vi fikk prøve i Sverige har altså lite til felles med den opprinnelige prototypen.

Demoen varer i 30 minutter, og det starter med figurskaperen. Her får vi velge utseendet og egenskapene til din muterte piratvaskebjørn. De samme reglene gjelder som i alle rollespill, altså at en stor figur er sterk og treg, men en liten figur er rask og svak. Du kan også velge lengde på pels og tenner, men det er ennå ikke avgjort om dette vil påvirke egenskapene. Vi velger en figur som ligger midt på skalaen.

Selv om figuren ikke er veldig rask, føles kampene likevel raske der vi stuper inn og ut av farlig sone, fyrer av pistolene og slipper løs ulike komboer. Til å begynne med har vi mulighet til å hoppe, slå og skyte, hvor skytingen automatisk treffer målet så lenge du ser i riktig retning.

Siden vi skal få mest mulig ut av demoen er vi en anelse sterkere enn normalt, og vi får stadig oppgraderte mutasjoner. Disse bidrar til mer variasjon i kampene, men vi mistenker at de store fiendemassene vil by på utfordringer lenger ut i spillet.

BioMutantBioMutant

Blant egenskapene vi får teste er en sverm av smådyr som forvirrer fienden, bruke tankens kraft til å kaste objekter på fienden, mane frem sopper som fungerer som trampoliner, samt evnen til å skyte lyn ut av fingertuppene. I tillegg til disse mutasjonene får vi også tilgang til såkalte cyborg-evner som vinger og jump pack.

I demoen får vi også et møte med karma-systemet, noe som minner om det vi kjenner fra eksempelvis Mass Effect. Dette blir synlig når vi treffer på andre grupper, men også i form av veivalg i begynnelsen av spillet. Som vanlig er det snakk om valg man tar underveis, både spillmessig og i samtaler med andre figurer.

BioMutant
BioMutantBioMutant
BioMutantBioMutantBioMutantBioMutant