Norsk
Gamereactor
forspill
Hunt: Showdown

Hunt: Showdown overrasket i LA

Crytek tok med seg Horrors of the Gilded Age tilbake til tegnebrettet, og kommer tilbake med et nytt konsept som ser veldig bra ut...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Det har ikke vært en enkel utvikling for Cryteks Hunt: Showdown. Det ble annonsert for tre år siden under navnet Hunt: Horrors of the Gilded Age, og skulle være et co-op-spill. Det amerikanske studioet til Crytek måtte imidlertid legges ned etter økonomiske problemer, og det ble stille rundt spillet frem til i år. Da fikk vi en teaser, og det ble samtidig avslørt at det hadde fått en ny tittel. Dette bringer oss til årets E3-messe hvor vi fikk se mer fra spillet, og her er våre inntrykk.

Den største endringen er at Hunt: Showdown ikke lenger handler kun om deg mot miljøet (såkalt PvE). Her blir fem lag med to spillere kastet inn i en spillverden hvor hvert lag skal finne og slakte monstre. Belønningen kommer i form av nye våpen og nytt utstyr. Alle lagene kan se det drepte monsteret, så det handler om å komme seg raskt videre etter at kampen er over. Selv om du blir tildelt en lagkamerat kan du likevel spille alene, men det er designet for samarbeid.

Det er mye som står på spill i hver runde, så du kommer til å ønske deg en god lagkompis. Hunt: Showdown gir deg nemlig kun ett liv per gang, pluss at du mister alt du har samlet opp hvis du dør. Derfor er det altså viktig å utnytte hverandre for beskyttelse.

Dette er en annonse:
Hunt: Showdown

Hunt: Showdown er satt til slutten av det 19. århundret, og det kartet som er ferdig så langt ligger i et mørkt og klamt område i Louisiana. Crytek sier selv at dette var noe de valgte å gjøre for ikke å ligne på "alle andre" som bruker dette tidsrommet, som er å bruke ville vesten. Våpnene er basert på de som var tilgjengelig på den tiden i historien, hvilket betyr at du kan se frem til å finne revolvere og rifler av ulike kalibre.

Faktisk er det egentlig kun monstrene som utgjør det overnaturlige i dette spillet. Ellers er Hunt: Showdown jordnært, og det beveger seg aldri spesielt langt over i sci-fi eller fantasy. Dette ser ut til å gjøre underverker for tonen i spillet, som må kunne kalles mørk, brutal og skitten.

Demoen vi får se foregår om natten, men vi får vite at ikke alt skal skje etter at solen har gått ned. Mørket sørget for at man la bedre merke til en del detaljer, som eksempelvis lydbildet, og her var det lett å bli paranoid. Både de andre spillerne og monstrene kan høre alt du foretar deg hvis de er nærme nok, og skudd vil naturligvis tiltrekke seg mer oppmerksomhet enn det meste annet. Det er derfor ekstra viktig å velge sine kamper med omhu, for det kan fort hende at du får mer oppmerksomhet enn du egentlig ønsker hvis du fyrer av en salve for moro skyld.

Dette er en annonse:

I tillegg til lyd kan også lys avsløre posisjonen din i nattens mørke. For å poengtere dette viser Crytek oss en spiller som angriper med en molotov cocktail et stykke unna, og det er ikke noe problem å se alt som foregår i nærheten av det brennende monsteret.

Hunt: ShowdownHunt: Showdown

Til tross for mørket får vi et godt bilde av spillet visuelle kvalitet, og det er spesielt lyssettingen som imponerer. Fullmånens kalde lys sørger for synlighet i åpent lende, mens det også gir ly i form av skygger. Alt er detaljrikt og vakkert (det er jo tross alt Crytek som står bak), og vi mistenker at dette blir enda mer tydelig på kartene som er lagt til dagtid. For å nevne noe som ikke er like imponerende, kan vi fortelle at animasjonene knyttet til de mange dødsfallene ser ganske merkelige ut.

Konseptet med at man først skal gå etter monstrene, og at andre spillere er et sekundært mål, er absolutt interessant. Vi er imidlertid usikre på om dette med perma-død er nok til å stoppe spillere fra å jakte på hverandre fremfor monstrene. Svaret får vi sannsynligvis når det dukker opp muligheter til å teste ennå ubekreftede betaer.

HQ
Hunt: ShowdownHunt: Showdown

Relaterte tekster



Loading next content