Da Bulletstorm ble sluppet i 2011, havnet de i skyggen etablerte skytespillserier. I likhet med Homefront som ble sluppet måneden etter, våget også Bulletstorm å være litt annerledes. Gode anmeldelser til tross, spillet til utvikler People Can Fly klarte ikke noe mer enn å vekke interessen til en mindre gruppe spillere. Nå skal spillet vekkes til live igjen, og vi fikk sjansen til å teste den første timen hos Gearbox Software.
Bulletstorm byr på en spillopplevelse som minner om Borderlands, og det er med tanke på adrenalinfylte kamper og de mange lattervekkende øyeblikkene der man tar ut fienden på ulike måter. Det var vanskelig ikke å le der vi sparket motstanderen inn i roterende knivblader, eller trakk dem rett inn i en ventende kaktus. Våpnene føles unike, og de gjør kampene til noe nytt og friskt. Blant favorittene våre finner vi skarpskytterrifla som lar oss styre banen til prosjektilet, og "penetrator gun" som skyter knivblader mot fienden. Spillet har også et vanedannende system med ulike skillshots, og her kan du sanke inn mange poeng.
Når det kommer til gameplay har det ikke blitt gjort noen drastiske endringer, men de som forhåndsbestiller vil kunne spille gjennom hele spillet i rollen som Duke Nukem. I stedet for å endre gameplayet har utviklerne brukt tid på å forbedre lyd og bilde, noe som gjør at Full Clip Edition fremstår som et spill fra denne generasjonen. Borte er de kantete figurene og de kornete fargene fra originalen, i tillegg til at vi nå får detaljerte miljøer som fikk oss til å stoppe opp for å kikke nærmere. People Can Fly har nemlig gjort en solid jobb med å klargjøre det gamle spillet for 2017.
Med det poengbaserte kampsystemet har Bulletstorm: Full Clip Edition et konkurranseaspekt som Gearbox tror kan gjøre spillet mer populært, særlig med tanke på streaming. Vi snakket nemlig med Gearbox etter spillingen, og de sa følgende: "People Can Fly kom til oss, og vi syntes det var en veldig god idé, særlig med tanke på hvordan spilling foregår for tiden. Du kan finne en stream med hva som helst, men det er særlig de elleville eller ferdighetsbaserte spillene som er mest populære. Her burde Bulletstorm: Full Clip Edition passe godt inn." De anerkjente også at spillet ikke gjorde det spesielt godt i 2011, men mener at de har noe unikt her: "Det var unikt, men det ble ikke lagt merke til. Det har ikke kommet noe nytt spill i etterkant med den samme typen ferdighetsbasert skyting, så vi tenkte at det var et passende tidspunkt for å gjøre et nytt forsøk."
Bulletstorms manus føles som om det var skrevet til en B-actionfilm, men hovedpersonen Grayson Hunt som lirer av seg onelinere mens skudd og eksplosjoner preger bilderutene. Det passer egentlig ganske godt med den overdrevne action, så det er vanskelig å si noe annet enn at det fungerer. Hvis vi har noe å utsette på spillet, så må det være at du ikke kan spille historien i co-op. Det er fullt mulig å spille Anarchy Mode med fire spillere som samarbeider, men brorparten av moroa er å finne i historiedelen.
Det har blitt bekreftet at denne utgaven vil gjenopplive flerspilleren fra originalen, og du får derfor en ny sjanse til å hevde deg i de to modusene. I Anarchy skal du og vennene dine møte bølger med stadig vanskelige fiender, og det handler om å bygge poeng med skillshots. I modusen Echo plasseres du i miljøer fra historiedelen, og her handler det om å komme seg høyest på poengtavlene.
Bulletstorm byr på hektisk action og gøyal skyting som har tålt tidens tann uten en skramme, og vi gleder oss til å se denne oversette perlen dukke opp på ny. Ettersom den første utgivelsen ikke var noen salgssuksess, er det tydelig at People Can Fly virkelig har troen på spillet deres. Bulletstorm: Full Clip Edition ser også ut til å være en god måte å sjekke om det er stemning for en skikkelig oppfølger, og etter å ha testet litt er det vanskelig ikke å ville ha mer.
Bulletstorm: Full Clip Edition slippes til PS4, PC og Xbox One 7. april.