Norsk
Gamereactor
forspill
Final Fantasy XV

Rapport fra Final Fantasy XV Uncovered - Tidenes spillshow!

Vår svenske kollega og serieveteran Jonas Mäki, ante virkelig ikke hva som ventet ham da turen gikk til USA for Square Enix' gigantiske Final Fantasy XV-show!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg har jobbet for Gamereactor i 14 år, og jeg har likevel ikke opplevd et arrangement som dette tidligere. Square Enix' direktesendte Final Fantasy XV Uncovered-show toppet lett E3 i sin helhet, selv om alt sammen var rett mot ett enkelt spill. Riktig nok et enormt ambisiøst og viktig spill for bransjen, et spill Square Enix selv åpenbart har klokkertro på.

Jeg befant med i englenes by Los Angeles, og etter et timelangt program som ble innledet av Final Fantasys far, Hironobu Sakaguchi, satt jeg med haken helt nede på knærne. Square Enix gjorde ikke noe i løpet av showet som aldri er blitt gjort før, men det har aldri blitt gjort på en så gjennomført måte som dette. Jeg har aldri vært på et arrangementet med så mange herlige overraskelser.

HQ
Final Fantasy XVFinal Fantasy XV
Dette er en annonse:

Det hele startet med en presentasjon av en demo kalt Final Fantasy XV: Platinum. Det er en demo som primært er designet for spillere som ikke kjenner FF-serien fra tidligere. Å ha 15 i tittelen, selv med romertall, kan selvsagt virke avskrekkende for en utenforstående.

Å henvende seg til denne naturlig skeptiske brukergruppen er et lurt trekk fra Square Enix' side, og demoen i seg selv er også holdt enkel. Den tar oss med til en av Notics drømmer, som manifesterer seg som en spillbar sekvens. Episoden er åpenbart inspirert av Alice in Wonderland, med Carbuncle i rollen som den lille kaninen man skal følge etter. En ung Noctis utstyrt med et lekesverd og en plastslegge jager etter Carbuncle, mens han tar hånd om slemminger og forsøker å holde følge. Hensikten med demoen er å gi en introduksjon til hvordan spillmekanikkene fungerer, samtidig som den viser hvordan eventyret påvirkes av tiden på døgnet og været.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XV
Final Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XV
Dette er en annonse:

Spredt rundt omkring finner man nemlig knapper som lar deg endre været fra solskinn til tungt regn, slik at man skal få se hvor stor forskjellen er i sanntid. Man får også muligheten til å skru tiden fremover, og jeg ble imponert av måten solens posisjon ikke bare endret lengden og retningen til skygger, men hele stemningen til området man befinner seg i.

Selv om demoen er veldig kort gir den deg dessuten muligheten til å teste ut mange elementer som er med det fulle spillet. Du får kjøre bil, og du får sjansen til å teste ut distanse våpen. Du får øvelse i å bygge opp komboer og det er til og med en bosskamp inkludert. I tillegg klarer demoen å gi inntrykk av hvor storslåtte scenene i denne serien er, og at Final Fantasy XV naturligvis skal ta dette til nye høyder.

Etter presentasjonen av demoen var det dags for pressekonferansen. Jeg visste allerede at dette var et omfattende arrangement, men jeg ante virkelig ikke hvor stort det vise seg å være. Square Enix hadde leid inn hele "Shrine Auditorium" i Los Angeles, og takket være billettsalget var salen proppfull av fans ved siden av pressefolkene. Det var faktisk lange køer overalt.

HQ
Final Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XV

Støtten for serien lever altså i beste velgående, men det skal sies at jeg personlig hadde vært litt skeptisk til Final Fantasy XV siden Duscae-demoen i fjor. Det virket nemlig på meg som om utviklerne hadde fjernet for mye av kjernen som har sikret Final Fantasy-spillene en plass blant mine favoritter alle disse årene. Jeg overdriver heller ikke, da FF-serien var en av hovedgrunnene til at jeg brukte flere år på å lære meg japansk, slik at jeg kunne kose meg med spillene straks de ble lansert i hjemlandet uten å måtte vente på de vestlige utgavene.

Derfor var det utrolig befriende å se selveste Hironobu Sakaguchi på arrangementet. Å ha skaperen av Final Fantasy der føltes trygt, og han holdt også en flott tale der han forklarte at Final Fantasy for ham er som å se et barn vokse opp. Han forklarte at han, i likhet med alle foreldre, noen ganger har lurt på hva avkommet har holdt på med. Det var et tydelig tegn på at Square Enix har registrert kritikken fansen har rettet mot serien den siste tiden.

Internettkjendisene Greg Miller and Tim Gettys ledet arrangementet, og på en litt høylytt, men samtidig artikulert måte, klarte de å holde stemningen oppe hele veien gjennom. Totalt skulle 14 nyheter annonseres, deriblant lanseringsdatoen (30. september) som allerede hadde lekket ut på nettet før showet startet.

HQ
Final Fantasy XVFinal Fantasy XV

De resterende 13 overskriftene bestod i hovedsak av nye trailere av forskjellige typer. De mest interessante av dem er lagt ved i denne teksten. Utover alle disse klippene gjorde også Square Enix det tydelig at de har enorme planer for dette spillet, og i løpet av showet avslørte de at en animert serie i fem deler skal slippes gratis i oppladningen til spillet. Den første er allerede lagt ut på Youtube .

Serien bærer navnet "Brotherhood", og den forklarer historien frem til punktet der Final Fantasy XV starter. På denne måten skal man bli kjent med hovedpersonene før man engang har startet spillet. Jeg har ikke rukket å se episoden i sin helhet ennå, men utfra scenene som ble vist ser kvaliteten ut til å være høy. Brotherhood viser tydelig det enorme ambisjonsnivået hos utviklerne. Å slippe tilleggsprodukter knyttet til spill er ikke noe nytt, men som regel er det snakk om en tegneserie eller kanskje en novelle. Man kan derfor med trygghet si at FFXV-utviklerne har tatt dette konseptet til helt nye høyder.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XV

De færreste så Brotherhood-nyheten komme på forhånd, men den kanskje største overraskelsen var likevel King's Glaive. King's Glaive er en animert film som rett og slett ser fantastisk ut. På rollelisten finner vi kjente skuespillere som Lena Headey (Game of Thrones) og Sean Bean (Ringene's Herre, Game of Thrones), og førstnevnte dukket også opp på scenen for å snakke om hvordan det føles å spille en mer sympatisk rolle enn hennes alter ego Cersei Lannister fra GoT. I tillegg har Aaron Paul (Breaking Bad, Need for Speed) hovedrollen i filmen, som reggisør Takeshi Nozue forklarte at skal lanseres gjennom digitale plattformer og streamingtjenester.

Og det stoppet ikke der heller. Square Enix benyttet også anledningen til å presentere minispillet Justice Monsters Five. Minispill av denne typen har blitt veldig vanlig innenfor rollespillsjangeren, og hensikten også her er å starte oppvarmingen til hovedspillet så tidlig som mulig. Justice Monsters Five vil bli tilgjengelig til smarttelefoner, og det ser ut som en krysning av klassisk 2D Final Fantasy og et pinball-spill. Gjennom Justice Monsters Five skal det bli mulig å låse opp ting til hovedspillet mens du er på farten, så jeg håper det blir en underholdene affære. Jeg liker nemlig å få i både pose og sekk.

HQ
Final Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XV

Til slutt ble det annonsert at Florence and the Machine vil stå for kjenningsmelodien til Final Fantasy XV, i form av en coverversjon av Stand By Me. De ble også brakt på det rene at den tidligere nevnte Platinum-demoen (som nå er live) blir gratis å laste ned for alle og enhver. Det kom heller ikke som noen bombe at FFXV selvsagt skal slippes i flere spesialutgaver. De fleste av dem vil blant annet inneholde King's Glaive-filmen på blu-ray.

I det hele tatt var det altså et bunnsolid Final Fantasy-show jeg var vitne til denne kvelden. Med tanke på alt jeg fikk se fra scenen, samt inntrykkene fra å teste den nyeste utgaven av spillet med egne hender, er jeg langt mer positiv nå enn tidligere. Jeg sliter fortsatt litt med å svelge "boy band fantasy road trip"-vinklingen de har gått for, men jeg kan ikke protestere på at kontrollene føles stramme og at bossene virker kule. At spillet blir oppslukende vakkert og storslått hersker det heller ingen tvil om på dette punktet. Til forskjell fra tidligere ser jeg nå på Final Fantasy XV som et spill verdt å bli giret av, og jeg er ikke av typen som lar meg omvende på denne måten hvis det ikke er gode grunner til det.

Se pressekonferansen i sin helhet her:

HQ

Relaterte tekster

Final Fantasy XVScore

Final Fantasy XV

ANMELDELSE. Skrevet av Terje Mardon Kello

Det er alltid en viss risiko knyttet til spill der utviklingen aldri ser ut til å gå mot slutten, men i hvilken retning tippet det for Final Fantasy XV? Vi har testet...



Loading next content