Norsk
Gamereactor
forspill
The Division

The Division

Etter mange testrunder på diverse spillmesser har vi endelig fått litt alenetid med The Division. Ubisoft har våget å gjøre noe nytt, og vi er foreløpig imponerte...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

The Division føles som en nødvendig ny start på Ubisofts oppskrift på spill med en åpen verden. Det er ikke lenger snakk om et område fylt av samleobjekter og aktiviteter, og du skal ikke klatre til et høyt punkt for å åpne en del av kartet. The Division er flere ting; et rollespill, et skytespill, et onlinespill, men det er først og fremst annerledes. Spillet som ble annonsert i 2013 har blitt utsatt flere ganger, men nå som kalenderen viser 2016 skjønner vi hvorfor. Ubisoft Massive er i ferd med å finne opp hjulet på nytt, og slikt tar tid.

HQ

Min tid med spillet var todelt i den forstand at jeg først fikk spille innledningen med en level 4-karakter, og senere (lenger inne i spillet) med en level 20-karakter. Graden av online har vært noe mange lurer på, og svaret er enkelt. Du kan spille alene så mye du vil, og andre spillere entrer ikke med mindre du ber om det. Brorparten av byen er derfor ment for PvE, og denne kan du utforske enten på egenhånd eller sammen med opptil tre andre. Dette er sikkert gode nyheter for mange, men personlig vil jeg likevel anbefale at du ikke spiller alene. Oppdragene er nemlig veldig vanskelige uten hjelp fra venner (eller ukjente), og spillet er dessuten på sitt beste når du spiller som del av en gruppe.

The Division
Dette er en annonse:

Skuddvekslingene har den samme taktiske kvaliteten som vi er vant med fra Ubisofts skytespill. Det finnes ingen klasser i spillet, så alle starter med likt utgangspunkt. Man kan imidlertid åpne for bedre evner innen «medical», «tech» og «security», og med god variasjon innad i laget vil dere likevel kunne bistå hverandre med ulike egenskaper. Disse evnene kan du dessuten endre på i menyen når du selv føler for det, så du er ikke låst til en spillestil selv om du spesialiserer deg tidlig. Dette innebærer at du altså kan tilpasse deg en gruppes behov til enhver tid.

Disse tre evnene er igjen koblet til historieoppdragene. Historien er nemlig tredelt i den forstand at du har egne oppdrag til hver av dem. I Medical-oppdragene skal du finne en kur mot viruset, i Tech-oppdragene forsøker du å gjenoppbygge samfunnet, mens i Security-oppdragene skal bistå agentene som forsøker å bevare ro og orden. For å kunne bytte fritt mellom hvilke evner du vil ha, slik vi nevnte i forrige avsnitt, er du likevel nødt til å gjennomføre historieoppdragene. Du vil altså ikke kunne velge Tech-attributter hvis du kun har spilt Medical-oppdrag.

HQ
The DivisionThe Division
Dette er en annonse:

Da jeg startet med level 4-karakteren min fikk jeg testet to oppdrag. I det ene skulle jeg redde gisler, mens det andre ville ha med til å samle inn viktig informasjon. De var dessverre veldig like i hvordan de var bygd opp, og jeg håper utviklerne har litt mer variasjon i det ferdige spillet. Vi fikk vite at maks level er 30, men at det ikke er noen enkel vei dit. Oppdragene kan spilles på nye vanskelighetsgrader etter at historien er gjennomført, men vi håper at det i så fall vil by på noe mer enn bare det samme om igjen.

Etter en kort pause ble vi sluppet løs med en level 20-karakter, og vi satte umiddelbart kursen mot midten av byen. Det ligger Dark Zone, området hvor viruset har fått best feste og all kommunikasjon er nede. Mens resten av spillet er PvE, er Dark Zone en mulig PvP. Jeg sier «mulig» fordi man ikke er nødt til å skyte mot andre spillere, men det er en mulighet. Den beste looten finner du i dette området, og selv om risikoen er høy er belønningen verdt det. Når du finner noe nyttig vil du imidlertid få en gul sekk på ryggen, og dette forteller andre spillere at du bærer på noe verdifullt. De kan deretter stjele det fra deg, men ikke uten å ta livet ditt. For å beholde lootet må du inn til sentrum, kalle inn et helikopter og deretter holde fiendene unna i ett minutt - dette er nervepirrende saker. Helikopteret kaller du nemlig inn med en signalpistol, og dette tiltrekker naturligvis oppmerksomheten til andre spillere. Det er fullt mulig å ta denne kampen sammen med en venn, men frykten for mytteri i form av en kule i hodet i siste sekund er alltid til stede. Skulle du velge å skyte først, så blir du merket som en Rogue Agent, og alle andre kan skyte deg uten å selv bli straffet. Dette systemet fungerer glimrende, og det setter tilliten til andre på prøve. Våger du å stole på de rundt deg?

The DivisionThe Division

Angående The Division er det viktig å merke seg at det er først og fremst et rollespill, og dernest et skytespill. Dette er mest tydelig på den kunstige intelligensen i spillet, altså fiender som ikke legger seg før de har mer enn 20 kuler i brystet. Vi er vant med litt andre regler i skytespill, men her trekker altså kampene litt mer ut. Fienden kan være helt upåvirket av alle skuddene frem til vedkommende plutselig får én for mye i kroppen. Dette er et system som krever litt tilvenning, men etter hvert vil jeg påstå at The Division fungerer upåklagelig også som skytespill. Jeg skulle derimot ønske at de dempet rekylen en smule og at fiendene hadde lettere for å søke dekning, men det er fortsatt tid til å fikse dette innen lansering.

The Division
The DivisionThe Division

Hvis det er ett område Ubisoft Massive ikke behøver å forbedre, så er det Manhatten. Den virusinfiserte byen er proppfull av lekre detaljer og bygninger man kan gå inn i. Spillverdenen er også blottet for lasteskjermer, noe som også gjelder om du entrer Dark Zone. Denne sømløse overgangen mellom PvE og PvP er fremragende, og det legger listen høyt for andre spill som forsøker å flette dynamisk matchmaking med en singleplayer. I tillegg har The Division også en døgnsyklus med fare for snøstormer. Disse væreffektene tar tak i våpenet ditt og gjør det vanskelig å sikte, og det kan også legge seg tåke som gjør sikten dårligere for både deg og dine fiender. Det føles med andre ord mer virkelighetsnært.

Det er mye som står på spill for Ubisoft med The Division, og det er de klare over. De har lovet mye allerede fra start, og i en tid hvor internett-raljørene er negative til spillstudioet er det viktig at spillet lever opp til forventningene. Dette er en ny type åpen verden-spill fra Ubisoft, og det er et stort skritt vekk fra deres klassiske oppskrift. Vi er villige til å gi dem ros for å prøve noe nytt i en bransje hvor de største titlene stort sett følger samme oppskrift, men det er ikke uten risiko. På den annen side kan belønningen vise seg å bli desto større.

HQ

Relaterte tekster

0
The Division - UndergroundScore

The Division - Underground

ANMELDELSE. Skrevet av Morten Bækkelund

Det kan bli kaldt i New York om vinteren, og derfor har kjeltringene i The Division trukket nedover. Likevel holder de på med akkurat det samme der nede som på gateplan...

1
The Division: UndergroundScore

The Division: Underground

ANMELDELSE. Skrevet av Mathias Holmberg

Vi har kanskje ryddet opp i New Yorks gater, men trusselen har kun flyttet seg noen meter nedover. Bli med ned i mørket i den første utvidelsen til Ubisofts onlinespill...

0
Spill The Division gratis i helgen

Spill The Division gratis i helgen

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Ubisoft har virkelig vært ivrige på å la folk prøve The Division gratis noen helger etter lansering, noe vi virkelig ikke klager på. Vi synes nemlig fortsatt at spillet...



Loading next content