Det første Gravity Rush-spillet er et av de beste eventyrene til PS Vita. Derfor forventet mange at oppfølgeren ville komme til den samme konsollen, selv om Vitaen har slitt med dårlige salgstall lenge. Slik ble det imidlertid ikke. I stedet satser Sony på å slippe det neste spillet til Playstation 4, samtidig som originalspillet ankommer i nyversjon til samme konsoll. Dette vil nok føre til bedre salg, og at flere blir kjent med serien, men det er likevel litt dårlig gjort overfor de som faktisk har kjøpt seg en PS Vita. La oss håpe de også sitter på PS4-konsoller.
Uansett. På Paris Games Week var spillet fremme i lyset igjen, og vi ble introdusert for Raven som en datastyrt medhjelper. Vi fikk også se en av de nye byene, og de nye kampstilene Jupiter og Lunar.
Ordet "innlevelse" ble nevnt flere ganger under demonstrasjonen. Spillskaper Keiichiro Toyama er fornøyd med grunnlaget de la med originalspillet, og oppfølgerens oppgave er derfor å bygge videre på dette. De ønsker å utvide universet og sikre at både hovedpersonen Kat og omgivelsene hennes føles mer levende. Det mest åpenbare eksemplet er den nye byen, som bare er ett av flere nye områder vi skal få besøke. Byen yrer av liv og farger. Demonstrasjonen startet på en markedsplass i hjertet av byen, der kjøpmenn og kunder var opptatt med seg og sitt. De fremstod som naturlige og kontrasten til de tomme plassene i originalen på PS Vita var stor.
Kat er også utstyrt med en rekke mekanikker, som er designet for å gjøre henne til en mer naturlig del av verden hun beskytter. Hun kan hilse på byens innbyggere, og slå av en prat med dem, og folk ser ut til å reagere på henne dynamisk. I tillegg kan hun også ta selfies, men akkurat denne funksjonen jublet ingen over. I stedet hørtes et tungt sukk gjennom rommet.
Det hører naturligvis til historien at den lille, idylliske byen ikke forblir rolig særlig lenge, da de ikoniske Neevi-vesenene plutselig dukker opp. De skaper raskt kaos på markedsplassen. Kat kaster seg opp i luften, og svever i noen sekunder, før hun deiser ned i bakken igjen. Omgivelsene må gi tapt for de enorme kreftene, og vognene på markedet reduseres til vrakrester. Du skjønner, alle disse fancy nye gjenstandene er ødeleggbare, og når Kat gjør sine akrobatiske angrep, fylles luften av løse materialer som pleide å høre sammen. Det er et imponerende skue, både med tanke på det estetiske og det tekniske. Gravity Rush 2 vet utvilsomt å utnytte kreftene til Playstation 4. Ta vårt ord for det, Gravity Rush 2 er virkelig vakkert.
Kampen mot Neevi-krigerne ga Toyama en unnskyldning for å vise frem de to nye kampstilene. Kat kan fortsatt trosse tyngdekraften med heftig akrobatikk, men nå kan hun også - med en enkel flick på pekeplaten på håndkontrolleren - endre mellom to forskjellige kampstiler. Lunar-stilen gjør Kat veldig lett, mens Jupiter-stilen gjør henne veldig tung. Samtidig gjør naturligvis Jupiter-angrepene mer skade enn Lunar-angrepene. Vi liker de snedige navnene, men det er for tidlig å si noe om hvorvidt den nye angrepene er gode alternativer til de allerede imponerende gravitasjonskreftene.
Demonstrasjonen endte med to store avsløringer. For det første er ikke Neevi de eneste fiendene vi kommer til å slåss mot. I løpet av kort tid dukket det nemlig opp menneskelige soldater også, som attpåtil hadde med seg gigantiske kamproboter. Disse fiendene kan angripe deg fra avstand, og Kat må derfor være mer aggressiv for å hamle opp med dem. Dette gir kampscenene mer variasjon enn i forgjengeren, og variasjon er alltid bra.
Kat ender likevel opp med behov for hjelp, og her kommer det andre punktet inn. Unnsetningen var nemlig Raven, en datastyrt alliert som kan samarbeide med Kat under kamp. Sammen kan de gjøre en rekke komboangrep, som er dødelig effektive hvis man treffer med timingen. Hvis du nå øyner en mulighet for co-op-spilling i Gravity Rush 2, må vi imidlertid skuffe deg. Det ble bekreftet at Raven ikke kan kontrolleres av en annen spiller, og i all hovedsak utvikles spillet som en singleplayer-opplevelse.
For å runde av presentasjonen gikk Toyama inn på statistikken knyttet til det nye spillet. Gravity Rush 2 er 20-40 timer lang, takket være tre ganger flere oppdrag enn forrige gang. Kartet er også 2,5 ganger større, så vi skal få nok å sette fingrene i når spillet ankommer den 10. februar neste til neste år. Vi forlot presentasjonen med et smil om munnen, trygge i vissheten om at Gravity Rush 2 beholder alt som gjorde originalspillet så bra, samtidig som mye nytt har blitt lagt til i oppskriften...