Utvikleren Media Molecule har i flere år vært kjent for de fantastiske Little Big Planet-spillene. Siden seriens første utgivelse i 2008 har kreative spillere skapt så mye som 7 millioner brett, men nå står Media Molecule klare med et helt nytt spill, og på årets Gamescom annonserte de Vita-spillet Tearaway. Er dette spillet Vita har ventet på?
- Jeg har alltid vært glad i å eksperimentere med nye ting, og vi har gledet oss lenge til å starte på et helt nytt prosjekt. Vi har fortsatt en finger med i spillet når det kommer til Little Big Planet, og det er alltid like gøy å jobbe med serien, men samtidig er det også veldig flott å få muligheten til å utvide og utforske nye ideer, sier kreativ leder Mark Healey.
- Men det er også skummelt (å lansere en helt ny merkevare, journ.anm), legger teknikkdirektør David Smith til før han fortsetter:
- For bare et par dager siden fryktet vi det samme som vi gjorde før vi annonserte Little Big Planet - før vi viste fram spillet var det umulig for oss å si om publikum ville like konseptet like godt som oss, for folk kan ofte ha veldig forskjellig smak. På en måte kan du si at vi har vært litt egoistiske, med tanke på at vi bare ville lage et spill vi selv liker godt, så da er det alltid godt å høre at produktet vårt lille team har jobbet så hardt med blir tatt godt i mot blant spillerne.
Til tross for utviklerens nye spill var Sackboy overalt å se på Gamescom-messen i Tyskland, med nedlastbart innhold til Little Big Planet 2, og spill som Little Big Planet PS Vita, Little Big Planet Karting og Playstations All-Stars Battle Royale, hvor sokkedukken selvfølgelig også gjorde en opptreden. Men der Sackboy var et tomt lerret spilleren selv kunne dekorere, spiller Tearaways, Iota en helt annen rolle.
Det lille vi fikk se av Tearaway ga oss en idé om hva vi kan forvente fra papirkunsteventyret. Vi så spilleren løse gåter og beseire fiender ved å bruke fingrene på berøringsplaten på baksiden, slå på virtuelle trommer for å sende Iota opp i skyene, og blåse inn i mikrofonen for å simulere vind - sistnevnte minner om Skyrims ikoniske første shout. Du er som en gud med en liten papirverden du kan manipulere med hendene idet du hjelper Iota videre på eventyret sitt.
Tearaway fremstilles med den samme lekne stilen vi er blitt så glad i hos Media Molecule, uten at de har prøvd å gjenskape Little Big Planets visuelle stil. Det er noe sjarmerende og lekent ved grafikken som bare Media Molecule klarer å oppnå.
- Når du skal etterligne materialer som papir er det flere utfordringer som kan gjøre det vanskelig. Ganske tidlig i utviklingen minnet grafikken i spillet om det vi ser i dag, men det var bare de av oss som var klar over papirideen som faktisk kunne forestille seg at objektene på skjermen var laget av papir. For de andre så det bare gammeldags ut, forklarer Healey.
Men hvordan skaper egentlig Media Molecule disse organiske papirmiljøene?
- Brettet vi brukte i demoen har vi faktisk fysisk bygget på toppen av et stort bord, røper Mark Healey.
- Papir er et spennende medium med utrolig mange muligheter. For eksempel så har vi så langt bare vist frem mer vestlig type papirkunst, hvor det det gjerne klippes og limes mye. Men i det du utforsker spillers verden vil du få se flere papirkunststiler fra kulturer over hele kloden, og disse vil gjerne ta i bruk helt forskjellige papirstiler. Vi håper å ta i bruk så mange forskjellige stiler som mulig, slik at vi kan vise hvor mye en kan gjøre med bare et lite stykke papir, forteller David Smith.
Det var mange spennende nyheter å hente fra årets Gamescom, spesielt for Playstation Vita-eiere, men viktigst av alt er det faktum at noen av Sonys absolutt beste utviklere jobber på nye spill til konsollprodusentens håndholdte. Både Media Molecule og Guerilla Games jobber med nye Vita-spill, og Tearaway ser ut til å være akkurat det spillet konsollen trenger for å virkelig få vind i seilene.