Folk er ikke spesielt fornøyde med hvordan EA har implementert mikrotransaksjoner i Star Wars Battlefront II, og hvis du henger en del på forumer som Reddit og lignende har du sikkert fått med deg at folk tar til ordet mot mikrotransaksjoner i AAA-spill, noe som har ført til en stor forstyrrelse i Kraften (og en del hodebry) for EA. Og hvis du henger på de forumene har du sikkert også fått med deg at noen har regnet ut hvor mye tid og penger det kommer til å ta for å låse opp alt i spillet. Svaret er 4528 timer og 2100 dollar...
Eirik har spilt en del timer med Battlefront 2, du kan lese anmeldelsen hans her, men her er et lite utdrag som ganske greit forklarer hva det er som er så kjipt med mikrotransaksjonssystemet til EA:
"Spillet er ikke engang sluppet i butikkene, og jeg har allerede møtt på spillere med noen av spillets beste Star Cards. Hvordan vet jeg det? Jo, for kortene til spilleren som drepte meg vises på skjermen min mens jeg venter på å spawne igjen. Vet du en av grunnene til dette? For å lokke meg til å bruke penger.
Til tross for at utviklerne allerede har justert prisene på loot cratene og de spesielle figurene flere ganger allerede tar det nemlig fortsatt ganske lang tid å skaffe seg nye ting på om du bruker den vanlige måten. Hvor spill som Call of Duty; WWII og Titanfall 2 belønner oss med nye ting ganske ofte, vil du her i noen tilfeller måtte spille i flere timer for å få råd til en ny loot crate eller figur. "Da er det jo bare å vinne flere kamper da" sier kanskje noen av dere? Det er ikke så lett når personene som har brukt ekte penger har fått tilgang til de beste tingene i spillet allerede, og dermed har et enormt overtak på deg og laget ditt. Jeg har mistet tellingen på antall kamper laget mitt har tapt siden personer på det andre laget dreper oss på millisekunder med ekstremt sterke Star Cards eller helter de har fått i loot crates jeg bare fikk småtteri i. Hadde tapet bare skyldtes de middels ferdighetene mine ville ikke dette vært et problem, men når jeg for eksempel må bruke ti skudd med et våpen for å drepe noen mens motparten dreper meg med to blir det rett og slett latterlig. Igjen, hadde forbedringene til alle disse skyldtes at de har spilt mer eller bedre enn meg hadde det egentlig vært greit. Problemet er bare at jeg nå stadig stiller spørsmålstegn ved om det er tilfellet eller om de bare har betalt for å vinne."
Det er lett å skjønne hvorfor folk er irriterte og gjerne vil at denne typen mikrotransaksjoner skal fjernes fra spill man allerede har betalt full pris for.
Et annet, viktig argument er at spill med mikrotransaksjoner ofte har et yngre publikum som er mye mer mottagelige for gruppepress og er mye lettere å "lure" til å bruke penger på, for eksempel, star-cards i Battlefront II, eller kostymer og emotes i Overwatch.
Ifølge Kotaku og Nu.nl så er faktisk begge disse spillene under etterforskning av spillkommisjonene i henholdsvis Nederland og Belgia. Begge organisasjonene undersøker om disse lootboksene kan klassifiseres som gambling og derfor trenger spesielle tillatelser for å kunne selges i disse landene.
Isle of Man har allerede tatt et standpunkt her, spørsmålet er til debatt i det britiske parlamentet og nå er altså Nederland og Belgia på saken. Funnene deres blir nok av stor interesse for lignende organisasjoner verden rundt.