Norsk
Gamereactor
nyheter

Activision har skumle mikrotransaksjonplaner

Matchmakingsystemene i multiplayerspill vil nå gjøre sitt ytterste for å få oss til å kjøpe ting.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Den siste tiden har det vært mange opphetede debatter om mikrotransaksjoner i spillet, så man kan vel trygt si at Activision var uheldige med tidspunktet en av de illevarslende patentene deres ble godkjent på.

Nå har de nemlig fått godkjent et patent med det veldig skumle navnet: "System and method for driving microtransactions in multiplayer video games". Det skal sies at patentet også beskriver som vil gjøre matchmakingen i multiplayerspill bedre med å sammenligne spillerne sine ferdighetsnivå, nettverkshastighet, forsinkelse og mer, men som navnet tilsier er dette også noe virkelig ikke faller i god jord hos undertegnede. Les bare denne beskrivelsen:

"For example, in one implementation, the system may include a microtransaction engine that arranges matches to influence game-related purchases. For instance, the microtransaction engine may match a more expert/marquee player with a junior player to encourage the junior player to make game-related purchases of items possessed/used by the marquee player. A junior player may wish to emulate the marquee player by obtaining weapons or other items used by the marquee player....The microtransaction engine may match the junior player with a player that is a highly skilled sniper in the game. In this manner, the junior player may be encouraged to make game-related purchases such as a rifle or other item used by the marquee player."

Activision har altså fått godkjent et patent som skal friste spillere til å bruke penger på mikrotransaksjoner med å sette dem opp mot personer som allerede har brukt penger i spillet. Som om det ikke var nok vil systemet se på brukerhistorien din for å se hvilke gjenstander som har størst sannsynlighet for å friste deg, og dermed finne spillere som gjerne er bedre og har brukt penger på lignende gjenstander. Slik vil spilleren som skal fristes ikke bare se noe vedkommende har lyst på, men også få inntrykk av at dette er noe veldig bra også. Det stopper ikke om du faktisk kjøper noe heller:

"For example, if the player purchased a particular weapon, the microtransaction engine may match the player in a gameplay session in which the particular weapon is highly effective, giving the player an impression that the particular weapon was a good purchase. This may encourage the player to make future purchases to achieve similar gameplay results".

Når du har kjøpt noe vil systemet altså prøve å få deg i situasjoner og moduser hvor det du har kjøpt er veldig effektivt. Dermed vil man føle at man virkelig blir sterkere av å bruke penger på mikrotransaksjoner.

Selskapet sier selv at dette bare er et eksperimentelt patent de startet arbeidet med for to år siden, og at ingen av spillene deres bruker systemet for øyeblikket. Mer enn det ønsker de ikke å si.

Nå er det ingen hemmelighet at jeg personlig generelt synes at det er greit med season pass og miktrotransaksjoner om det brukes riktig siden det i mange tilfeller vil gi sårt tiltrengte penger til nye spill eller lønninger til utviklerne. Akkurat dette systemet er jeg slettes ikke glad i. De fleste spill er skapt med bruk av psykologi som skal få oss til å spille, men her går grensen. Å faktisk implementere systemer som er spesielt skapt for å påvirke oss på denne måten er forkastelig, og jeg håper virkelig Activision har bedre planer for det eller stoppes av andre organisasjoner før de faktisk implementerer det. Jeg er vel ikke alene om dette?

Activision har skumle mikrotransaksjonplaner


Loading next content