Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

Final Fantasy ~ Offisiell tråd ~


Siterer Crazy Kraken:
Indeed!


Må skyte inne at det var Spoiler:Ifrit jeg tenkte på. Ardyn var en smule underveldende..

Siterer Crazy Kraken:
Sitter enda å grubler på karakter. Tror 8/10 gir mest mening. Det er en sterk karakter, tross alt.


Det høres fornuftig ut, med tanke på det du skriver. Jeg endte selv opp med 9/10 i min anmeldelse, men så synes jeg også gameplayet/kampsystemet er et av, om ikke det aller beste i serien til nå.

Det eneste som trakk ned hos meg, var nok den suppetynne historien. Samtidig påvirket det meg ikke nok, siden man ikke blir slust gjennom den i like stor grad som f.eks. XIII. Jeg snudde også litt på flisen og valgte å se på spillet som hva det prøver å fremsto som. Et roadtripeventyr med 4 gode venner. Og det i seg selv ble en fin historie.

Det som kanskje irriterte meg mer, var at den var altfor kort. Jeg hadde gjerne tatt noen kapitler til. I tillegg til mer skjermtid for enkelte karakterer.

Det du skriver om musikken kjenner jeg meg for så vidt igjen i. Jeg elsker sporene som er i spillet, har vel mest sannsynlig mer tid på høret med dem utenom spillet nå, enn i. Kampmusikken synes jeg også hadde grei variasjon, da det var opp imot 10 ulike låter avhengig av fiender og tilholdssted.

Men i enkelte situasjoner manglet det litt. Jeg tenker kanskje mest på når du beveget deg fritt rundt. Du har jo Chocobo-musikken og radioen i bilen, men da du styrte karakterene selv, var det nokså stille.

Radioen hadde jo ikke akkurat et flust av nye gode sanger heller. Jeg tror vel jeg kun hørte på denne, når jeg ikke hørte på musikken fra tidligere spill. I tillegg er radioen aaaaaaaltfor lav. Måtte skru opp volumet vesentlig for å bli fornøyd. Og hvis jeg støtte på noen situasjoner hvor lyden fra omgivelsene blandet seg inn, sprang jeg omtrent trommehinnene...
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Xtord:
uansett det avhenger jo sikkert av man selv fortrekker taktisk , eller spill selv.


Det har du rett i, men i bunn og grunn er det meste med kunst (spill, film, musikk, bøker) en subjektiv tolkning. Jeg liker spill hvor jeg kan være en aktiv deltaker. Hvis spillet spiller seg selv (som feks veldig mange walking simulators gjør) så skal det veldig mye til for at jeg liker spillet. Nå mener jeg ikke å si at FFXII sitt kampsystem er dårlig, men jeg liker FFXV sitt bedre.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Angående XII sitt kampsystem, så er det mye opp til hva man selv velger å gjøre. Jeg turte aldri å stole fullt og helt på Gambit-systemet, så jeg tok ofte kontroll over karakterer selv og byttet frem og tilbake. Mer jobb, men samtidig også litt mer personlig enn å la maskinen styre dem.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
mener jeg ikke å si at FFXII sitt kampsystem er dårlig, men jeg liker FFXV sitt bedre.

Leser jo at setingen min ble litt feil, men godt at poenget kom frem. Men , ja det er jo som du sier spill, film osv er subjektivt, har aldri vært flink på forskjellen mellom subjektivt og objektivt. Jeg er helt enig at spill som spiller seg selv ikke er så bra, antar du tenker kanskje litt som heavy rain osv?
Men, så skal det jo sies at måten jeg spilt ff xii var at jeg brukt veldig lite det gambit systemet ,jeg byttet liksom mellom karakterer hele tiden og spesielt på bosser , jaja hadde jo basic order som heal på 25% å sånn ,men ejg følte jeg hadde nok kontroll og varisjon litt avhengig av scenario . Spilte det jo litt som jeg spilt dragon age de første gangene før jeg knakk koden med ordre , skills osv, der å etter et par 10 timer + og en par gjennomspillinger gjennom starting område gang på gang.
Men, ja du kan ha helt rett for all del at xv sitt er bedre , kan hende jeg blir enig med deg der og kan hende ikke når jeg endelig bestemmer meg for å kjøpe det. Allikevel til noe litt uten om gameplay hvis du skulle tatt story vs story, karakterer vs karakterer , world building vs world building og musikk mot musikk da?
  • 0
Siterer Glorfindel:
Må skyte inne at det var Spoiler


Jeg likte faktisk begge to, men hadde likt den aller siste bedre, om vi hadde fått en bedre forståelse for motivasjonene hans osv. Leviathan boss likte jeg derimot ikke.

Siterer Glorfindel:
Det høres fornuftig ut, med tanke på det du skriver. Jeg endte selv opp med 9/10 i min anmeldelse


Det kan jeg respektere! Har sikkert spurt om dette før, men hvilket spill i serien er din favoritt?

Siterer Glorfindel:
Det eneste som trakk ned hos meg, var nok den suppetynne historien.


Jeg syns mye av det man fikk vite om i kapittel 11-13, om natten og demonene var spennende, men det skulle vi (spilleren) hatt mer tid med slik at det hadde passet bedre inn i historien. Slik som det er nå så bruker man 90% av tiden på å jobbe mot å samle kreftene til forfedre og guder slik at man kan kjempe tilbake mot Imperiet, men så skjer det ting mot slutten som endrer måten vi ser verden og så ender man opp med et helt annet resultat. Jeg har ikke noe imot plot twists, men her brukte de bare for lite tid på det. På mange måter kunne historien vært bedre om de droppet denne delen, gjorde den enklere, og bare fokuserte på bromance/roadtrip delen + kjempe mot Imperiet.

Siterer Glorfindel:
Det som kanskje irriterte meg mer, var at den var altfor kort. Jeg hadde gjerne tatt noen kapitler til. I tillegg til mer skjermtid for enkelte karakterer.


Sånn blir det dessverre når mye av karakterutviklingen og historien blir fortalt utenfor spillet (Brotherhood og Kingsglaive). Selv skulle jeg også ønske jeg kunne fått mye mer Luna, Iris, Cid og Cidney osv. Dessuten mangler de fire hovedpersonene litt karakteruvikling, spesielt Noct (selv om man skjønner hva de prøver å fortelle).

Siterer Glorfindel:
Men i enkelte situasjoner manglet det litt. Jeg tenker kanskje mest på når du beveget deg fritt rundt. Du har jo Chocobo-musikken og radioen i bilen, men da du styrte karakterene selv, var det nokså stille.


Jeg skulle ønske det var mer unik FFXV musikk til bilen. Endte opp med å høre på Brotherhood og Kingsglaive musikken endel, fordi jeg følte det passet best. Jeg likte at man kunne høre på musikken til tidligere FF spill (selv om FFX låt utvalget var utrolig skuffende) men for meg litt det litt "breaking the fourth wall". Musikken til fots syns jeg var kjempefin, men det tar aaaaalt for lang tid før den begynner å spille, når man er ferdig med en kamp eller når man går ut av bilen.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Jeg likte faktisk begge to, men hadde likt den aller siste bedre, om vi hadde fått en bedre forståelse for motivasjonene hans osv. Leviathan boss likte jeg derimot ikke.


Han ble liksom aldri en ordentlig "skurk" for meg. I hvert fall ikke med tanke på at serien har antagonister som Sepiroth, Kuja og Kefka.

Siterer Crazy Kraken:
Det kan jeg respektere! Har sikkert spurt om dette før, men hvilket spill i serien er din favoritt?


VII/IX. Klarer ikke å skille dem, så de får heller dele på den plassen.

Siterer Crazy Kraken:
Sånn blir det dessverre når mye av karakterutviklingen og historien blir fortalt utenfor spillet (Brotherhood og Kingsglaive).


Ja, det er greit de ville markedsføre spillet, men det får være måte på. Vi får se hva DLC'ene inneholder. Der får i hvert fall hver av karakterene en bakgrunnshistorie. Hva de har tenkt å legge til i kapittel 13, eller etter det, må gudene vite.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Xtord:
Allikevel til noe litt uten om gameplay hvis du skulle tatt story vs story, karakterer vs karakterer , world building vs world building og musikk mot musikk da?


Det er vanskelig, for jeg har ikke runna FFXII (det er tross alt et veldig langt og veldig vanskelig spill), men jeg vil si at FFXII har mer fokus på politikk, verdenen og konflikten, mens FFXV er en langt mer personlig historie med mer fokus på de fire hovedpersonene. Vet ikke om du visste dette, men Vaan og Penelo skulle egentlig ikke være karakterer i FFXII. Basch skulle være hovedpersonen men av en eller annen grunn så ble dette endret i siste liten. Derfor er Vaan en så kjedelig karakter, og grunnen til at mange ikke klarte å bli engasjert i historien. Det er litt som å se Star Wars episode 1. Hvem pokkern er hovedpersonen der liksom? Men landet man er i, konflikten og alt sånt er veldig bra i FFXII.

Lagt til 2017-01-06 16:32:
Siterer Glorfindel:
Han ble liksom aldri en ordentlig "skurk" for meg. I hvert fall ikke med tanke på at serien har antagonister som Sepiroth, Kuja og Kefka.


Nei nettopp! Selv Sin i FFX var en langt mer spennende skurk. Problemet med skurken til FFXV er som sagt at man ikke får nok tid til å forstå han og motivasjonen hans. Han er ikke Kefka gal heller liksom.

Siterer Glorfindel:
VII/IX. Klarer ikke å skille dem, så de får heller dele på den plassen.


Kult! Tenkte jeg skulle kjøpe FFIX til PS Vitaen min og runne det nå som jeg er ferdig med XV. Har spilt IX før, men aldri runna det.

Siterer Glorfindel:
Ja, det er greit de ville markedsføre spillet, men det får være måte på. Vi får se hva DLC'ene inneholder. Der får i hvert fall hver av karakterene en bakgrunnshistorie. Hva de har tenkt å legge til i kapittel 13, eller etter det, må gudene vite.


Ja, det blir spennende å se hva de legger til spillet. Håper det meste av det blir gratis, men jeg tviler.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Han er ikke Kefka gal heller liksom.


Han er jaggu noe for seg selv

Siterer Crazy Kraken:
Kult! Tenkte jeg skulle kjøpe FFIX til PS Vitaen min og runne det nå som jeg er ferdig med XV. Har spilt IX før, men aldri runna det.


Nice. Du har jo også Steam-versjonen, med samme type tilleggseffekter som VII (boosts osv.)
Jeg venter fortsatt på at de skal porte det over på PS4 også jeg, men...

Siterer Crazy Kraken:
Håper det meste av det blir gratis, men jeg tviler.


Tvilsomt. Season Pass'en ligger på PS Store
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Nice. Du har jo også Steam-versjonen, med samme type tilleggseffekter som VII (boosts osv.)
Jeg venter fortsatt på at de skal porte det over på PS4 også jeg, men...


Kan dessverre ikke spille den utgaven på Vita. Tror jeg vil ha en større sjanse for å runne spillet om jeg spiller det på konsoll, og jeg har ikke så mye imot å spille den originale utgaven heller.

Siterer Glorfindel:
Tvilsomt. Season Pass'en ligger på PS Store


Faen ass. Hvor mye koster den?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Kan dessverre ikke spille den utgaven på Vita.


Nei, det er jo i grunn et kjekt spill å kunne dra med seg på farten.

Siterer Crazy Kraken:
Faen ass. Hvor mye koster den?


209 kr.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Nei, det er jo i grunn et kjekt spill å kunne dra med seg på farten.


Nettopp! Spille på hytta, før man legger seg osv.

Siterer Glorfindel:
209 kr.


Fysj! Vel, da venter jeg på Glorfindels seal of approval før jeg kjøper det.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Så, jeg runna spillet, men jeg klarte ikke legge fra meg spillet. Det er fremdeles mye å se og utforske! Litt teit at noen områder er vanskeligere enn slutten til spillet, men sånn er det vel i de fleste rollespill

Noct & Co ut på nye eventyr!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Kult! Tenkte jeg skulle kjøpe FFIX til PS Vitaen min og runne det nå som jeg er ferdig med XV. Har spilt IX før, men aldri runna det.

Får håpe du blir ferdig denne gangen. IX er høyt på min all time favourites... og den segmenten med your not alone er så bra

Siterer Crazy Kraken:
Nettopp! Spille på hytta, før man legger seg osv.

Det er en av grunnene jeg å liker ps vitaen min

Siterer Crazy Kraken:
Det er vanskelig, for jeg har ikke runna FFXII (det er tross alt et veldig langt og veldig vanskelig spill), men jeg vil si at FFXII har mer fokus på politikk, verdenen og konflikten, mens FFXV er en langt mer personlig historie med mer fokus på de fire hovedpersonene. Vet ikke om du visste dette, men Vaan og Penelo skulle egentlig ikke være karakterer i FFXII. Basch skulle være hovedpersonen men av en eller annen grunn så ble dette endret i siste liten. Derfor er Vaan en så kjedelig karakter, og grunnen til at mange ikke klarte å bli engasjert i historien. Det er litt som å se Star Wars episode 1. Hvem pokkern er hovedpersonen der liksom? Men landet man er i, konflikten og alt sånt er veldig bra i FFXII.

Ja , av det jeg har spilt så er det ikke spesielt lett som du sier. Skjønner. Jeg har vel hørt det tror jeg at Vaan og Penolo ikke skulle være der. Men, har vel bare glemt det i ettertid og ikke tenkt noe over det. Ja, kan vel se det at Basch skulle være hovedperson , virker ut som de som har fullført xii vil si at det enten er han eller Ashe og Balthier. Vi kan jo lure hvorfor de ikke valge Basch jeg har lest ett eller annet sted at de ikke vil ha en eldre final fantasy karakter som hovedperson. Ja , ser den med star wars i kunne jo spørre om det i ii og kanskje =
Skjønner, ja jeg likte å verdenen og konflikten . Liker også art designen, og rasene og alt det der. Vil og tørre å påstå at ff xii versjon av main theme er kanskje den beste versjonen.
Vel jeg gleder meg uansett til xii hd, litt fordi jeg likte min 20 timer med det... stoppet litt pga sjansen for en hd remaster ble bare større og større, litt det samme med hvorfor jeg ikke fullførte x før det kom på hd. Hadde jo tross alt aldri ps1 eller en ps2... Så har jeg jo hørt at international versjonen er veldig bra... og den ble jo dessverre bare utgitt da i japan tror jeg
  • 0
IX er min all-time fav FF spill. It's gold.
The D' is silent.
Siterer Finalfantasyfrelst:
IX er min all-time fav FF spill. It's gold.

jeg har ingen klar favoritt ,har til gode å runne vii, må få runnet xii , tactics og runne vi engang til . Men , jeg klarer rett og slett ikke å skille viii - x jeg liker dem for hver sin grunner. Det varier fra dag til dag, noen ganger sier jeg viii rett og slett fordi jeg likte historien mellom Rinoa og Squall og fordi jeg syns Omega weapon var ganske så vanskelig ... men vanskelig jeg sliter sånn ærlig å skille de , hver har noen grunner som jeg fortrekker det en over det andre hvis de gir mening.
Men, its gold indead.
  • 0
Det er i hvert fall smått utrolig hvordan de klarte å lage en så munter, artig og tilbakelent hovedkarakter som Zidane. Ikke er han surmulete og ikke går han deg på nervene. Magnificent.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
Siterer Glorfindel:
Det er i hvert fall smått utrolig hvordan de klarte å lage en så munter, artig og tilbakelent hovedkarakter som Zidane. Ikke er han surmulete og ikke går han deg på nervene. Magnificent.

Det er absolutt sant , hele cast til ix er etter min mening storsett meget , meget bra.
  • 0
Siterer dark samus nemesis:
Noen av dere har sikkert sett den før, men blir alltid i godt humør av denne.
https://www.youtube.com/watch?v=CJugrJsYKl4

aldir sett ,men du klarer hvertfall ikke å unngå å le eller smile litt lol
  • 0
Siterer Xtord:
hele cast til ix er etter min mening storsett meget , meget bra.


True that. Det er vel bare Amarant som ikke passer helt inn i gruppen. Resten er et særdeles utsøkt persongalleri.

Siterer dark samus nemesis:
Noen av dere har sikkert sett den før, men blir alltid i godt humør av denne.
https://www.youtube.com/watch?v=CJugrJsYKl4


Den mounten har tidenes derp theme. Fortsatt den beste mounten i spillet tho.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
True that. Det er vel bare Amarant som ikke passer helt inn i gruppen. Resten er et særdeles utsøkt persongalleri.

Absolutt var , litt innom tanken selv. Så absolutt . Er så mye gode små øyeblikk i det der spillet. Selv om jeg lurer alltid på som mange sier hvor kom den siste bossen fra
  • 0
Galekraken skulle legge seg men endte opp med å ligge i sengen sin og spille FFXV på Vitaen sin. Galekraken er trøtt.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Galekraken skulle legge seg men endte opp med å ligge i sengen sin og spille FFXV på Vitaen sin. Galekraken er trøtt.


Har De vært ute på "luftetur" med Regalia ennå da?
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Har De vært ute på "luftetur" med Regalia ennå da?


Nei. Tenkte kanskje jeg fikk det som en del av Cindys questline, men der har jeg foreløpig bare oppgradert lyktene.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Nei. Tenkte kanskje jeg fikk det som en del av Cindys questline, men der har jeg foreløpig bare oppgradert lyktene.


Du må rydde den basen jeg nevnte tidligere, som ligger litt nord for Hammerhead.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!