Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

Shadow of the Colossus


Shadow of the colossus består av Wander, hesten hans Agro, 16 kolosser og et digert ukjent land som man skal utforske. Shadow of the colossus er en uoffisiell oppfølger eller prequel av spillet Ico. Hvor en liten gutt skal vise en jente veien, mens han sloss mot skygger som prøver å ta henne fra han. Nico skulle spillet egentlig hete, og var mer oppfølger enn det SOTC er. Konseptet var noe av det samme. De hadde noen få kolosser, og den lille gutten fra Ico red på hesten sin for å finne de, der de gikk rundt på slettene. De byttet ut Ico karakteren og skapte Wander. Kolossene ble mer massive og hele opplegget ble mer realistisk.

Kolossene er utstyrt med armor og til tider våpen. Og alle oppfører seg annerledes enn den neste. Kroppen dems er en blanding av Pels, Stein, Jord og omgivelsene. Det ble selvfølgelig laget prototyper som ikke ble med i sluttprosessen. Noen av dem virker spennende og kunne kanskje passet inn i spillet. Men spillet er så feilfritt fra før av at det trengs ingen endringer.

Musikken til Shadow of the Colossus er en enorm fryd å lytte til. Mens kuttscenene kommer og man prøver å overmanne kolossene, så hører man herlig orkestrert musikk. Men mens man rir rundt og utforsker landskapet, så er alt stille, det eneste man hører er hestehovene og naturen rundt deg. Og landskapet er vakkert. Det er ikke kjedelig å lete etter kolossene, man skulle nesten ønske turen var lenger, pågrunn av omgivelsene.

Mottakelsen av Shadow of the Colossus var meget positiv. Den fikk nesten bare toppkarakterer av alle verdens anmeldere. Og solgte i løpet av bare den første uken, i japan; 140,000 kopier. Og 80% av det første forlaget ble solgt i løpet av 2 dager i USA. Men selv om den ble lovpriset av det fleste ble styringen slått hardt ned på. Og steder som Gamespy sa at det å takle styringen var en likeså stor kamp som å overvinne kolossene. Og mange gamere klagde over hvor vanskelig det var å håndtere hesten til Wander, Agro. Men spillskaperne ville skape et så virkelig bilde som mulig, og de da måtte gjøre det slik for at det skulle bli naturtro. Selv elsker jeg styringen i dette spillet og har ingenting å klage over.


Vel, noe av det jeg mener og litt info. Hva syns dere? Syns dere dette er en episk fryd, eller bare ensformig møl? Som dere sikkert skjønner elsker jeg dette spillet.
''Got some rare things on sale stranger!''
  • 0
Elsker spillet jeg å Husker at jeg gledet meg mest til Oblivion når dette spillet kom, men i ettertid er det dette jeg kommer til å minnes. Liker nesten alt med dette spillet, alt fra å ri ut på slettene til man dreper kollossene. Synest også det var deilig at spillet har ett så klart fokus, i SOTC er det ingen levler eller sideoppdrag. Man trenger ikke å være redd for å miste ett eller annet spesielt som man burde ha.

Det at styringa er vanskelig er jeg ikke helt enig i, det at hesten ikke alltid går rett dit du trykker gjør bare ting mer naturlig og det gjør at man ikke får denne "tank" følelsen av å ri hest. Men dette er vel akkuratt som med den orginale horror styringa som ingen liker, men som jeg alltid har takla fint.
This is great banter, it really is.
  • 0
ja ett ganske bra spill
Yes I'm White & Nerdy
  • 0
Siterer fanzypanzy:
Det at styringa er vanskelig er jeg ikke helt enig i, det at hesten ikke alltid går rett dit du trykker gjør bare ting mer naturlig og det gjør at man ikke får denne "tank" følelsen av å ri hest. Men dette er vel akkuratt som med den orginale horror styringa som ingen liker, men som jeg alltid har takla fint.


Jeg syns heller ikke styringen her er vanskelig, og skjønner ikke helt hva alle klager på. Men jeg er ikke enig i deg at det alltid er lett på alle spill, grunnen til at jeg har holdt meg unna skytespill på PS2, helt til nå, er nettopp at styringen er slitsom og treg. Alt er veldig realistisk i SOTC, og noe av det første jeg la merke til er hvor naturtro Agro er. Fattern har eid travhester så lenge jeg har levd, så har sett hester ganske ofte. Og det var litt forfriskende med et så realistisk element i et spill.
''Got some rare things on sale stranger!''
  • 0
dette spillet er et veldig wow spill der du bare rir rundt og nyter omgivelsene!.. kollossene er utrolig imponerende.. dette er veldig bra spill, som sitter lenge..
  • 0
ble litt skuffet da jeg fant ut at ikke alle kolossene var gigantiske. men musikken er magisk.stort+ for et utradisjonelt spill vi trenger fler av de synes jeg.
"Lemmy is the only dude who can be a viking, a cowboy, a biker, a pirate, a bassist, a guitarist, and singer at the same time"
  • 0
En av de herligste spillene jeg har spilt, skjønner ikk ehelt hvorfor, men hver gang (selv om det er andre spill jeg liker litt bedre). Men helt klart på topp 10 lista mi, kanskje topp 5 også.
http://awesomeomtaler.blogspot.com/
  • 0
Det er ikke noe mer enn å si at spillet er et mesterverk, jeg elsket det fra starten av.

MEN! Det er kanskje litt irrelevant, men er jeg den eneste som også syns at spillet manglet litt mer fiender? Joa, jeg skjønner at spillet fokuserer en del på disse giga bossene, men I MIN MENING så syns jeg det å pakke på små fiender hadde gjort opplevelsen enda bedre.
  • 0
Siterer D-devil:
MEN! Det er kanskje litt irrelevant, men er jeg den eneste som også syns at spillet manglet litt mer fiender? Joa, jeg skjønner at spillet fokuserer en del på disse giga bossene, men I MIN MENING så syns jeg det å pakke på små fiender hadde gjort opplevelsen enda bedre.


Helt uenig, og de er forresten ikke bosser, setter man bossestempel på dem så ødelegger det hele opplegget. Men små fiender her og der hadde ikke gjort spillet like episk som det er. Når man rir rundt og leter etter kolossene, så skal man bare nyte omgivelsene, som er utrolig vakkert, og bare fokusere på letingen. Og det er det som er genialt, selvom spillet i utgangpunktet er veldig simpelt, så er det genialt. Ikke at det alltid er like simpelt å ta kolossene, men.
''Got some rare things on sale stranger!''
  • 0
Ok? Jeg tror jeg har skjønt konseptet med spillet fra starten av...? Jeg finner egentlig ikke noe bedre ord enn bosser på de kolossene, og det å sette bossestempel på dem er da egentlig bare riktig?

Jaja, i min mening så syns jeg det å sette på flere fiender hadde gjort spillet bedre. Greit at spillet skal prøve å være originalt, men FY så kjedelig det kan bli enkelte ganger. Jeg er en stor fan av denne sjangeren, ikke misforstå, men dette er et spill man helst bare går i gjennom en gang, ikke flere ganger.
  • 0
Det var opprinnelig meningen å ha 26 kolloser.Faen at de slo fra seg den ideen.Jeg mener det skulle verdt andre elementer i spillet,sånn litt mer rolespill-aktig ting som ga enda litt mer variasjon i samme pakken.En ide hadde verdt litt mer historie,i bøker eller heroglyfer runt om i spillet.

Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke har prøvd spillet,men jeg er en av spillets største fans.Gleder meg til å se hva de kommer opp med neste gang.
Mener sotc er et av de 5 beste spilla som har kommet ut jeg også.For et koncept!!!
  • 0
Morro at det skulle komme en tråd om dette sånn ca. da jeg startet å spille dette igjen Jeg har savna og spille spillet en del, og jeg tror ikke jeg kommer til å gå lei av det..! Det er heldigvis ikke for mange Colossuser, slik at det hele tiden blir et slags "mål" =P Det jeg savner, er at det skulle vært mer laburint-aktig slik som i Ico å finne fram til Colossusene. Jeg håper på at teamet fra Sony klarer kanskje å lage et spill som er mixet av Ico og Shadow of the Colossus..! Og da det siste spillet fra den verdenen, en slags "finale" xD;; Og ja! Musikken der er et mesterverk, gjør stemningen ekstra bra ^^
Jeg venter spent på PSP spillet Ico team skal lage...

Siterer verbatim:
skjønner ikk ehelt hvorfor


Du klarer aldri å skrive ikke riktig noen gang du? xD
You'll never know, unless you try. You'll only regret sitting wonderin' nite. You'll only get one shot~
  • 0
Bortsett fra at flere fiender ikke hadde passet inn rent historiemessig, passer det heller ikke med hvordan styringa er. Styringa som den er nå passer fint til kampene mot kollossene, men den er alt for lite presis for mindre kamper med fler fiender. Tror det hadde blitt ufattelig irriterende å krige mot fler samtidig, og til slutt utrolig kjedelig. Såklart kunne de ha gjort om på styringa, men slik styringa er nå passer det ikke inn med mindre kamper. Skal man krige mot mindre fiender i ett likt univers er det bare å spille Ico. Noe av ideen bak SOTC er at det bare skal være disse kollossene og noe annet hadde ikke passet inn. Uansett ble det aldri for mye reising for meg, av og til måtte jeg kanskje ri rundt i 15 min. Det som gjør at de ofte føles langt ut er fordi man ikke finner fram. løsningen er dog da ikke å sette inn fler fiender for å gjøre tiden mellom kollossene mer spennende, men heller å lage spillet enda enklere å finne fram i.

Kolossene er bosser, fiender,ofre ja si hva dere vil. Ikke akkuratt så farlig for spillet.

SOTC er helt klart ett spill man ikke har mye å gå tilbake til(utenom en og annen mimretur om noen år). Men det er prisen for å slippe uendelige låste opjekter, ting og tang. Å i SOTC sitt tilfelle er det bra, enda jeg er glad at mange spill har mye ekstra. For min del spiller jeg sjelden igjennom spill mer enn en gang uansett, så SOTC var ikke noe mindre holdbart enn andre spill egentlig.
This is great banter, it really is.
  • 0
Kolossene er absolutt ikke bosser i spillet, de har mer opprinnelse i en nødvendighet. De er ikke som typiske bosser. Vet ikke helt hvordan jeg skal sette ord på det. Men jeg syns de ikke er bosser i det hele tatt.

Flere kolosser skulle det absolutt ha vært. Det er derfor jeg sitter her å håper så inderlig på en oppfølger. Men jeg tviler på at det skjer. Men forhåpentligvis skjer det. Og da kommer det nok på PS3. Kan ikke forestille meg hvordan det hadde sett ut

Siterer kneipen:
Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke har prøvd spillet,men jeg er en av spillets største fans.Gleder meg til å se hva de kommer opp med neste gang.
Mener sotc er et av de 5 beste spilla som har kommet ut jeg også.For et koncept!!!


Eh, man kan overhode ikke være fan har man ikke spilt det. Har man ikke sett en film er man ikke fan, har man ikke hørt et band er man ikke fan. Du er vel mer interessert eller opphengt i konseptet rundt spillet.
''Got some rare things on sale stranger!''
  • 0
jeg elsker dette spillet en vakker spille opplevelse så får jeg en sonn merkelig følelse i magen nor jeg treffer på en sonn gigantisk collusus ternings kast 1000 jeg mener ehh hehe 6 det er så herlig.
Nintendo xD Pwner alle Ninten-do
  • 0
Siterer NinkeKuN:
Citerer verbatim:
skjønner ikk ehelt hvorfor


Du klarer aldri å skrive ikke riktig noen gang du? xD
Sorry da Trykker for fort

Utviklerne sa at man ikke skulle kalle det bosser, men det er jo i grunn det de er mener jeg, men som Fanzy sa så gjør ikke det noe på spillet hva du kaller dem.

Siterer fanzypanzy:
For min del spiller jeg sjelden igjennom spill mer enn en gang uansett
Det samme gjelder meg (for det meste) men SOTC er blandt de spillene jeg føler for å runde på nytt, men føler i grunn at det er litt for tidlig å gå tilbake til det allerede nå.
http://awesomeomtaler.blogspot.com/
  • 0
Ett av världens bästa spel. Älskar musiken, stämmningen, kolosserna.

Klarat det en gång på Normal, en gång på Hard samt tagit massa ödlor och frukt.
Do you have any good old ham?
  • 0
Tok tre kolosser, så gadd jeg ikke mer. Det skjer jo ikke akkurat så mye spennende i dette spillet.
  • 0
Siterer ReDRuM:
Kolossene er absolutt ikke bosser i spillet, de har mer opprinnelse i en nødvendighet. De er ikke som typiske bosser. Vet ikke helt hvordan jeg skal sette ord på det. Men jeg syns de ikke er bosser i det hele tatt.

Flere kolosser skulle det absolutt ha vært. Det er derfor jeg sitter her å håper så inderlig på en oppfølger. Men jeg tviler på at det skjer. Men forhåpentligvis skjer det. Og da kommer det nok på PS3. Kan ikke forestille meg hvordan det hadde sett ut


Citerer kneipen:
Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke har prøvd spillet,men jeg er en av spillets største fans.Gleder meg til å se hva de kommer opp med neste gang.
Mener sotc er et av de 5 beste spilla som har kommet ut jeg også.For et koncept!!!


Eh, man kan overhode ikke være fan har man ikke spilt det. Har man ikke sett en film er man ikke fan, har man ikke hørt et band er man ikke fan. Du er vel mer interessert eller opphengt i konseptet rundt spillet.


Skal få meg spillet,men som du sier er konseptet Bra. det på en måte kan ikke feile for min del
  • 0
hadde tenkt å kjøpe det i høstferien men det kosta 599,- på spiderman. faen heller jeg hadde no innmari lyst påp det spillet. JEG VENTA JO I ET HALVT ÅR FOR Å FÅ KJØPT DET MEN SÅ VAR DET FOR DYRT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
And now for something completely different:
  • 0
Jeg ga 599 jeg også, egentlig for dyrt, men det var verdt det! (Men jeg kjøpte det vedig tett til release.) De hadde ikke fått det inn på elkjøp så jeg måtte kjøpe det på narvesen Måtte jo ha muligheten til å spille i vinterferien!
http://awesomeomtaler.blogspot.com/
  • 0
Fruen min kjøpte det til meg på Ebay. 300.-
''Got some rare things on sale stranger!''
  • 0
Kjøpte det for 300kr eller no' på QXL jeg ^^ Lønner seg å handle der ibland =P
You'll never know, unless you try. You'll only regret sitting wonderin' nite. You'll only get one shot~
  • 0
ja, men vi fikk regninger som vi ikke skulle ha så jeg får ikke bestilt der mer, pappa sletta profilen tror jeg

Men samma det, hadde ikke fått bestilt derfra likevel siden grunnen var at jeg skulle ha det der og da
http://awesomeomtaler.blogspot.com/
  • 0
Kommer d noen oppfølger?
dødsdigg slutt i dette spillet foresten, og knallbra spill ^^

(Men hva var vitsen med det kartet som viste oss "LIZARDS?" )
Host og hark...
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!