Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Black Friday har inntatt Norge for alvor. Årets store handledag i USA har fått bedre og bedre fotfeste i Norge de senere årene, og undertegnede har i flere tilfeller benyttet seg av tilbudene som er å finne denne dagen. Nå har det hele mistet sjarmen, grunnet handelsstandens evne til å overdrive så til de grader.

Det finnes mange teorier på hva Black Friday egentlig er, men de fleste ser på dette som begynnelsen på julehandelen. Andre mener navnet kommer fra at butikker denne dagen går fra røde (negative) til sorte (positive) tall i regnskapet, og med dette gjør at flere butikker kan overleve. I tillegg indikerer også salgstallene fra denne dagen hvor bra julehandelen blir for butikkene, da man får et bedre innblikk i hvor løst pengene sitter i lommene til folk.

Konseptet er genialt. Butikker får solgt ut "ukurante" varer, og vi som kunder får kjøpt gode varer til lave priser. Tilbudene blir bare bedre og bedre for hvert år etter at det startet litt forsiktig her til lands. Nå ser man gjerne mange med tilbud på 50% og mer, mot rundt 20% før.

Tilbake til innledningen min med at det hele har mistet sjarmen. Nå er det ikke lenger snakk om Black Friday. Mange butikker annonserer nå "Black Week", eller enda verre, "Black Friday - hele uken!". Det siste får det til å knyte seg ordentlig i magen min ved å lese det. Hvorfor skal alltid nordmenn melke alt til det kjedsommelige?!

Vanligvis er jeg som sagt glad for denne dagen, og gjør flere innkjøp. I år har jeg bestemt meg for å være prinsippfast. Selv de beste tilbudene skal få gå forbi meg så lenge de kommer fra aktører som annonserer på ovennevnte måte. Black FRIDAY skal være denne ene dagen eller til nød kvelden i forveien slik de fleste butikkene i USA gjør det (etter middagen på Thanksgiving). Unntaket i USA er ofte bilforretninger, men det har jeg noe mer forståelse for.

Så får jeg heller se om noen av disse flotte tilbudene jeg går glipp av fra de som overdriver blir tilgjengelig på netthandelens store handelsdag, Cyber Monday førstkommende mandag.

Er du også lei overdrivelsen?
Every day is a good day to hockey
  • 0
Tenker jeg holder meg til Thanksgiving på torsdag, jeg. Å være takknemlig for det en har er uansett bedre enn å kjempe seg frem i desperate folkemengder en fredags morgen.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
Coming soon: Black month. (Not to be confused with an actual good cause.)

Nei, tatt litt overhånd det her. Samtidig irriterer det meg ikke nok til at jeg gidder å klage på det.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Kan man noen gang få nok av gode tilbud, Daniel?

Fett å se at du har begynt å blogge en del, forresten!
  • 0
Siterer SirThomas:
Kan man noen gang få nok av gode tilbud, Daniel?

Fett å se at du har begynt å blogge en del, forresten!


Det er selvsagt dumt å klage på for mange tilbud sånn sett, men de fleste småtilbudene i forkant av selve BF er som regel ukurrante varer som de ellers ikke har fått solgt. Kjekt det også, men ja... Har merket denne uken at det som uansett irriterer meg mest av alt er reklamene med "Black Friday - hele uken". Black Week høres plutselig ikke så ille ut.

Takk for det Suzanne pusher oss til å prøve litt nye ting nå, og da er det jo kjekt å kunne bidra med litt blogging som kanskje er litt "utafor" det de andre her inne skriver om
Every day is a good day to hockey
  • 0
Hadde det nå enda bare vært på fredag... Eneste jeg sitter igjen med etter SvarteFredag er ett te-sil egg og ei fartsbot på 5330 kr... BAH HUMBUG!
When you nail that last NKVD soldier with a over 1000 m headshot on SniperElite1... That feeling... Complete satisfaction...

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!