Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Siden april 2011 har jeg ventet på en oppfølger til Saw 3D, også kalt Saw: The Final Chapter - og igår på selveste Halloween, fikk jeg den. Spillene har endelig startet igjen, og gir tid til refleksjon over hvor mye livet egentlig er verdt.

Å gi Jigsaw noen score sammenlignet med de tidligere filmene føltes litt som å gi Rogue One: A Star Wars Story en vurdering i forhold til Episode 4-6 og Episode 1-3. Man vet liksom ikke hvor man skal legge den inn mellom hovedserien.

Ingenting lever opp til originale Saw fra 2004, regissert av James Wan - Saw II og III er derimot ganske greie, tatt som en selvfølgelighet at det er fordi de ble skrevet av seriens originale skapere, nevnte James Wan og Leigh Whannell. De tre første filmene har en godt sammenhengende historie med massevis av detaljer du må følge godt med for å få med deg.

Første gang jeg så disse filmene som 15-åring i 2010, var det umulig for meg å holde følge med den sammenflettede historien som hoppet mellom nåtid og flashbacks for å holde seg gående. Etter å ha sett dem opp igjen som 22-åring, var det derfor lettere å vurdere dem hver for seg. Serien har en ganske fin avslutning Saw III, utgitt i 2006.

Men som alle vet - serien levde jo videre. Og det som merkes med en gang i Saw IV, historiemessig og kvalitetsmessig - er at serien fikk nye skribenter. Den skal utelukkende fungere som en bro mellom den originale trilogien, og det som skal komme i de neste filmene. Som følge av dette blir det brukt mye tid på forklaring og etterforskning, tid man føler tar fokuset vekk fra det som driver serien fremover, og det blir vanskeligere å bry seg når det plutselig kommer inn en haug av nye karakterer som må etableres.

Med det sagt - før man vet ordet av det, er også Saw IV over med enda en cliffhanger. Ikke alt er like klart når det gjelder retningen serien har tatt og hvorfor ting er slik de er - så Saw V bruker en del av tiden sin på å gå i dybden på dette og sørge for at limet sitter godt fast litt til, før vi blir forlatt nok en gang.

Det er her vi begynte å nærme oss en finale. Saw har vært den mest suksessrike horrorfilmserien gjennom tidene - frem til Saw VI tjente inn ganske så dårlig i forhold til forgjengerne - noe som førte til at produksjonsselskapet Lionsgate bare tillot filmskaperne å lage én film til, selv om det egentlig var planlagt to.

Etter syv filmer, var det Saw 3D det som skulle avslutte alt, promotert frem som The Final Chapter. Hvilket inntrykk 16 år gamle meg satt igjen med etter de enorme forventningene? Forferdelig skuffet. Hva 22 år gamle meg syntes om filmen etter å ha endelig ha fulgt med på historien? Helt OK. Sammenlagt er alle syv brikker i et stort puslespill - et puslespill du ikke trenger å gjøre ferdig med mindre du har satt de første på plass.

Seriens tilsynelatende siste kapittel løser opp i de siste trådene, og leverer en plot-twist som kunne tilfredsstilt selv de som kun så den første filmen. Ting ligger likevel i luften, og det er enkelte ting man aldri får skikkelig forklart før rulleteksten dukker opp for siste gang.

Seks og et halvt år har gått i livet til SirThomas, 10 år i Saw-universet - og etter alle disse årene har jeg selvfølgelig alltid lurt på om Jigsaw / Saw 8 kom til å følge opp det siste vi fikk se. Svaret på dette er et ganske enkelt nei.

Trenger du derfor å ha sett de andre filmene før du ser Jigsaw? Nei. Kan det være greit, slik at navnet John Kramer sier deg noe som helst? Ja.

Utenom det står det åttende kapittelet fint på egne bein, med lite som knytter den til noen av de tidligere filmene. Historien drives fint fremover, uten å bruke tid på lange forklaringer eller å ta oss med i forvirrende retninger.

Det er en reboot. Ikke en remake.

Jigsaw er en Saw-film på sitt aller reneste siden den første filmen. Det den mangler er den gjennomgående frykten, det psykologiske spekteret. Det som virkelig skremmer i deg, en situasjon du selv kunne sett for deg og satt deg selv i. Filmen vet hva den skal være, og det er spor av (mørk) humor når en karakter ikke klarer å følge reglene, eller setter i gang med å skrike ustoppelig fremfor å ta det essensielle, avgjørende valget for å overleve.

Michael Spierig (en av regissørene) forklarer filmen best:

"It's perhaps not quite as vicious, and more fun. But it's still full of gore, that's for sure. It's got a really great mystery, and there's very interesting twists."

Er filmen veldig skummel? Nei, sideswipe. Har den nok av blod og groteske scener i kjent Saw-stil? Ja. Stilen på filmen er markant annerledes denne gangen, og look'en er så bra at det får blodspruten og likene til å se ut som kunstmalerier. Kombinert med at filmen har sitt eget lille mysterium og elementer som vinker til originalen, er dette en film og en kinoopplevelse jeg virkelig ble fornøyd med.

10/10 til det ganske levende mennesket som satt på en trehjulssykkel utkledd som Billy the Puppet utenfor kinosalen før vi gikk inn.

Nå gjenstår det bare å se hvordan Jigsaw klarer seg på box office. Som en ekte blodfan, håper jeg virkelig på en ny oppfølger - etter en avslutning som tydelig gjør det helt åpent å legge serien død igjen, eller å la den fortsette å leve videre.

Live or Die. Make Your Choice.
Deler en lik opplevelse og kjærlighet med og for denne serien selv. Gode minner fra jeg var yngre da jeg binge watchet 1-6 på rad. Eneren er den klart beste ja. Fireren er den svakeste. Begynner å bli en stund siden jeg så Saw-filmene. Tror sist gang jeg så de 6 første var i 2009 og 7 i 2010 eller 2011. Veldig kult at serien fortsetter, og misunner deg som fikk sett Jigsaw på selveste halloween. Gleder meg til den kommer her! Ikke lenge til Fint å se at den tilfredsstilte deg. Driter i hva kritikerene sier. Så lenge du likte den er det nok for meg. Skal sees. Har vært på utkikk etter noe mer tortur-filmer. Ble ikke helt mett på Hostel-serien, så jeg kjenner at en ny Saw-film nå skader virkelig ikke!

Håper den gjør det bra på box office. Serien har jo satt sine spor i denne generasjonen som er unge nå i hvertfall. Du kan spørre de fleste av oss og de alle vet hva Saw-serien er. Konseptet er jo helt konge og, så det er kanskje nok til å få inn litt nye fans. Ikke vet jeg. Er bare glad Saw 8 endelig er her! Gleder meg til å se hvilke skrekkelige feller de stakkars karakterene i denne filmen må gjennom for å overleve.
  • 0
Artig å observere at du refererer til en filmserie du ikke har sett.
Men jeg er glad du ikke ble skuffet.
The gavel corrupts
Usikker hvor mange av disse jeg har sett, selv om jeg tror jeg bare har sett nr 1 og 3. 1 ern var uansett veldig veldig bra. Sett den to ganger, meget solid film
Men, som Marlboro Red sier , bra du ikke ble skuffet av filmen
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!