Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Har dere ikke annet å tilby enn pressemeldinger, lanseringsdatoer og trailere? Nå skal jeg innrømme at jeg ikke er like ofte innom siden som før, og ikke plukker jeg opp bladet lenger heller, så kanskje jeg har gått glipp av noen gode artikler og intervjuer, men inntrykket mitt er at GR.no har blitt en oppslagstavle for spillutgivere mer enn et vindu inn bak fasaden til mediet vi alle har lært å elske. Var det alltid sånn?

Jeg savner journalistikk som pløyer litt dypere, saker om f.eks.spillmediets status i samfunnet, portretter av avdøde spillpersonligheter, hvordan det går med norsk spillutvikling, hva kan vi forvente fra norsk spillindustri i lys av valgresultatet...

Gamereactor er i en unik posisjon til å kunne løfte frem Norge som spillnasjon, men såvidt jeg har sett gjøres ikke det i det hele tatt. Jeg ville vært mye mer interessert dersom Gamereactor hadde et strengere norsk og nordisk fokus. Jeg dropper innom Gamereactor sjeldnere og sjeldnere fordi jeg ikke forventer annet enn oversatte pressemeldinger og en og annen anmeldelse. Er redaksjonen for liten? Er pengene for få? Uansett, jeg er lei GR-nyheter. Jeg får kanskje heller begynne å lese Kotaku eller noe.

Jeg vil gjerne besøke Gamereactor igjen i fremtiden, men per nå finner jeg alt for lite som jeg synes er interessant.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
Jeg skulle veldig gjerne skrevet flere artikler, men uheldigvis styres mye av Gamereactor fra toppene i Danmark. De setter krav til hvor mange nyheter vi har daglig, og faktisk i noen tilfeller akkurat hva vi skriver om. Dette er noe jeg helt klart ikke liker, for jeg er personlig mer interessert i personene i spillindustrien. Uheldigvis jobber jeg i hovedsak alene, med hjelp fra en eller to freelancere en gang iblant.

Når det er sagt skal jeg ikke ha på meg at jeg oversetter pressemeldinger. Oversatte pressemeldinger er det verste jeg vet, så de aller fleste nyhetene inneholder mine egne tanker og ord om trailere og nyheter. Igjen, dette er ikke tilfellet med alle siden danskene bestemmer mye, men jeg gjør mitt ytterste.Ser du på sidene som har mer dybtgående artikler får disse personene ofte myyyyyye bedre betalt, og har flere ansatte (tro meg, jeg kjenner mange av dem). Det er ingen hemmelighet at GR ikke tjener like godt lenger (tror jeg. Har jo ikke oversikt over hva sjefene faktisk får inn), noe som også betyr at fokuset må rettes mot tingene som driver inn penger.
Her er det mulig jeg tar helt feil, men jeg trodde ikke GR eksisterte som blad lenger?

Jeg er i stor grad enig med deg Joelspeanuts, men Eirik er ikke skyld i dette problemet alene. Som både du og Eirik snakker om så må mye av dette handle om penger. Jeg er ikke sikker på hvorfor økonomien har endret seg, men det er interessant at GR før hadde langt flere interessante artikler, men også hadde råd til å trykke opp et gratis magasin av meget høy kvalitet. Hva er det GR egentlig tjener penger på? Hvis det er reklame, så må enten antall klikk til siden gått betraktelig ned (som er mulig med tanke på det døde forumet, uten at jeg har noen som helst form for statistikk angående dette) eller så tjener GR rett og slett mye mindre per klikk fordi reklamene er verdt mindre. Eller begge deler? For mange år siden var det (slik jeg husker det) mye mindre reklame på siden. Anmeldelser og artikler var nesten ALDRI på mer en en lang side (nå er de ofte på 2) og GR hadde heller ikke den store reklamesiden som dukker opp før man kommer inn på selve siden ("Dette er en reklame" og knappen "Fortsett til Gamereactor.no). Jeg har ikke studert økonomi osv, så jeg kan ikke mye om dette men noe må ha gått galt et sted.

I tillegg vil endel at artiklene du ønsker deg bli borte også fordi at forumet og mengden aktive brukere nesten er helt borte. Det kan ikke være mer enn 5-10 aktive brukere på siden her i uken, og da blir det utrolig vanskelig for redaksjonen å skrive engasjerende tekster som tar tak i de eksisterende brukerene. Jeg var alltid veldig glad i å lese intervjuer med brukerne på siden og andre artikler, blogger, reaksjoner osv som kom fra brukerne. Redaksjonens interaksjon med brukerne på siden blir dessverre redusert når det nesten ikke er noe aktivitet her. Og man kan ikke si at ikke redaksjonen har prøvd ulike ting heller. Eirik prøve noen ganger å streame noen ulike spill og få igang noe aktivitet, men da var det veldig få som dukket opp. De to-tre gangene jeg dukket opp var det bare 2-3 andre brukere der, og ikke alltid mye aktivitet.

Det må nok være mange faktorer som gjør at GR norge er som det er, men en stor del av dette må være forumaktivitet. I 2007 var det flere anmeldelser på GR norge som fikk 100-200 kommentarer. I dag er det ikke engang sikkert at anmeldelsene får en eneste kommentar. Forumet var så aktivt at de største trådene (tilhørende populære spill) kunne generere mange nye sider om dagen. I dag blir tråder såvidt laget, før de nesten umiddelbart stopper å eksistere en måned etter at spillet har kommet ut. Det kan virke som at folk flest rett og slett ikke er interesserte i å engasjere forumet med hva de brenner for, hva som gleder og frustrerer og hva man spiller mye. Noen av verdens største multiplayer spill (PUBG, RS: Siege, Overwatch, LoL, Dota2, BF1, CoD, osv) er nesten aldri en snakkis på siden. Hvorfor det? Er ikke brukerne på GR interesserte i multiplayer spill? Det er noe seriøst galt med forumet på siden. Får vi ikke nok nye folk inn? Jeg vet ikke. Dette har jeg snakket om mye før, så jeg gir meg med refleksjonene for denne gang.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Siterer Crazy Kraken:
<Snip>

Tror det med forumaktivitet i stor grad var/er en "slippery slope" situasjon der ulike situasjoner ballet på seg og det ble mindre og mindre aktivitet. Når vi til slutt var under 20 stykker så blir det situasjonen mye mindre robust og man merker det mer hvis noen forsvinner noen måneder. Man får også færre meninger og derfor mindre diskusjon, noe som igjen leder til at folk mister interessen for å diskutere.

Når det gjelder det Joelspeanuts bringer opp stammer vel mye fra at det rett og slett er færre ansatte og mindre aktivitet fra freelancere, noe som også sannsynligvis har med økonomi å gjøre (som igjen blir påvirket av den dalende aktiviteten på siden). Med mindre ressurser så blir de rett og slett tvunget til å fokusere på det som gir flest klikk med minst mulig arbeid (flere små nyheter generer flere klikk enn en lang artikkel som også tar lenger tid å lage).

Det jeg synes er synd er at det er mange "usynlige" brukere som kunne dratt siden tilbake til sine glanstider hvis de bare engasjerte seg i forumet. Bare se på den nylige PS4 konkurransen der det var over 100 kommentarer. Det er fortsatt folk som bruker siden, men forumet er såpass dødt at jeg nesten forventer at det blir fjernet. All aktivitet fra de aktive brukerne er flyttet over til skype/facebook/discord uansett.
Veni, Vidi, Dormivi
Jeg må innrømme at jeg sitter med samme følelsen av at GameReactor hadde mer engasjerende nyheter før, men det er trist å lese hvor stor forskjell det er fra antall personer som kommenterte for en del år siden kontra per dags dato. Konkurransen med PS4 PRO og Destiny 2, har jo fått nesten 200 kommentarer på. Det viser at det finnes mange brukere, men som dessverre er inaktive (fram til det er konkurransetid). I starten da jeg ble bruker på GameReactor (år 2013??) (EDIT: sjekket nå og er faktisk bruker fra 2010) var jeg både og med aktiviteten min på siden. Det er fordi jeg leste mer interessante og nyere artikler fra sider som Kotaku og IGN. Gjør det riktignok fremdeles, men er mye mer aktiv hos GameReactor i de siste månedene enn for et del år tilbake.

Selv om GameReactor har falt av litt i det siste med interessante og lange (gode) artikler (fra min personlige mening), så kommer jeg fremdeles til å fortsette med å støtte den norske GameReactor delen. Nyheter som står på norsk, folk som kommenterer er norske og er lettere å kontakte, enn folk fra f. Eks. USA.

Til syvende og sist vil jeg bare si at det er IKKE Eirik sin skyld. Jeg synes han gjør en utrolig flott arbeid med å gjøre alt for å vekke interesse på den norske GameReactor siden. Det som er trist er at du jobber alene, utenom hjelp fra et par freelancere. Jeg vil nok påstå at det er oss brukere som virkelig må få igang interessen her inne på GameReactor. Flere brukeranmeldelser, flere blogger og mer ferske nyheter er nok de aller viktigste faktorene her. Vi må også tenke litt utenfor "boksen" her også. Vi må huske at spill på mobilmarkedet, mobiltelefoner, lydanlegg, etc. kan jo annmeldes her inne. Det er jo fordi det omgår rundt spill-avdelingen. Viktig å lese anmeldelser av hvilke lydanlegg er best egnet for spilling, eller hvilke mobiltelefoner er bra å spille på. Det finnes også populære spill på mobiltelefoner som Chaos Ring (fra Square Enix) som kan være kjekt å anmelde.

Det som nok hadde vært kult er å fått til en slags "tournament" fra den norske GameReactor på spill som f. eks. Pokemon, Battlefield, Call of Duty, FIFA, HVA SOM HELST! Og det trengs ikke nødvendigvis en premie for det heller, men bare for å ha det gøy sammen
Solidus95
Hjertesukket ditt tas til etterretning, som det heter på fint byråkratspråk. Neida. Joda.

Ting går gjerne litt i bølgedaler, og som Eirik skriver er det først og fremst ressurser det er snakk om. Oss frilansere gjør jo selvsagt det vi kan, men som frilansere er det et problem at vi også har andre forpliktelser å forholde oss til. Da er det begrenset hva man kan få tid og kapasitet til.

Det er uansett knallbra med innspill, og forslagene til dybdeartikler har mye interessant for seg. Ingenting er bedre enn engasjerte brukere, tross alt, og til syvende og sist er det jo nettopp dere vi skriver for.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
Sannheten er vel kanskje at GR Norge ligger med hodet på blokken. Og det er kun et tidsspørsmål om når øksen faller.

Jeg har lenge tippet det skjer ca ved årsskiftet 2017/2018

Håper inderlig jeg tar feil.
The gavel corrupts
Shit! Ikke si noe slik a'! Håper GameReactor Norge vil bli værende for alltid. Liker hvordan nettsiden er bygd opp med ulike forumer.
Solidus95
Siterer Crazy Kraken:
Det må nok være mange faktorer som gjør at GR norge er som det er, men en stor del av dette må være forumaktivitet. I 2007 var det flere anmeldelser på GR norge som fikk 100-200 kommentarer. I dag er det ikke engang sikkert at anmeldelsene får en eneste kommentar. Forumet var så aktivt at de største trådene (tilhørende populære spill) kunne generere mange nye sider om dagen. I dag blir tråder såvidt laget, før de nesten umiddelbart stopper å eksistere en måned etter at spillet har kommet ut. Det kan virke som at folk flest rett og slett ikke er interesserte i å engasjere forumet med hva de brenner for, hva som gleder og frustrerer og hva man spiller mye. Noen av verdens største multiplayer spill (PUBG, RS: Siege, Overwatch, LoL, Dota2, BF1, CoD, osv) er nesten aldri en snakkis på siden. Hvorfor det? Er ikke brukerne på GR interesserte i multiplayer spill? Det er noe seriøst galt med forumet på siden. Får vi ikke nok nye folk inn? Jeg vet ikke. Dette har jeg snakket om mye før, så jeg gir meg med refleksjonene for denne gang.

Som en "forumperson" som har vært mer eller mindre aktiv på mange forum siden 2003/2004 gjennom årene, må jeg også ærlig si at jeg aldri har vært særlig imponert over dette forumets layout og software. Eneste forumet jeg har sett som bruker html framfor bbcode og ikke lar deg legge til bilder i poster... Vet ikke om dette har en sammenheng med hvordan det er tilknyttet kommentarfeltet på nyhetene og at disse også blir gjort om til forumtråd, men sammenlignet med mange andre forum virker det kronglete og rett og slett litt "utdatert", og dette en nok en av de største grunnene til at jeg har forlatt forumet i lengre perioder selv før aktiviteten sank såpass som den gjorde nå (er velkjent med å være en av de siste som prøver å holde liv i et døende forum)

...når det gjelder Gamereactor som nyhetsside ellers, må jeg si meg enig i det som er sagt, og synes det var flere interessante artikler før, nå kan jeg finne mye av det samme på hvilken som helst annen spillnyhetsside. Hadde gjerne sett flere "unike" artikler med skribenters egne meninger om ting, obskure "fun facts/trivia", ect. Kan prøve å kommentere på artikler om spill jeg er interessert i, men med min mer "nisje" smak utenom Nintendo er det ikke alltid dette dukker opp heller x3
Take off every zig, for great justice
Som Worst Username Ever sier, så er brukergrensesnittet og utviklingen bak forumet lite imponerende. Jeg vil gå så langt som å kalle det helt ræva.
Det er synd, for jeg tror med et mer moderne UI og flere funksjoner (og ikke minst slutt på 1 tonn info per side), så ville nok GR fremstått bedre og mer innbydende for folk.
Dessverre så er jo forum generelt en døende greie (vært med i forskjellige typer forum siden ca 2000), spesielt med tanke på mer moderne medier som f.eks Facebook.
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
Jeg støtter deg i denne... i tillegg mener jeg at videointervjuer er latmannsjournalistikk. Jeg vil heller lese enn å høre. Og ofte så går videoer på engelsk- noe jeg mener er en uting på en norsk side. Nå sliter ikke jeg med engelsken- men jeg synes at han som leser saken fort virker litt falsk og stakkato- og jeg mister interessen.
@chubbyviking
Siterer Marlboro Red:
Sannheten er vel kanskje at GR Norge ligger med hodet på blokken. Og det er kun et tidsspørsmål om når øksen faller.

Jeg har lenge tippet det skjer ca ved årsskiftet 2017/2018

Håper inderlig jeg tar feil.


Det håper jeg også! Ellers blir jeg den mest kortlevde redaktøren i GRs historie

Men, som Eirik sier, vi har mye krav på oss fra danskene om hva og hvor mye som skal publiseres, og det stemmer nok at redaksjonen vår er litt for liten. Vi er to stk i selve redaksjonen, pluss 2-3 frilansere som faktisk bidrar med innhold.

Jeg er veldig enig i det Joelspeanuts sier, og setter enormt pris på innspillet. Vi i redaksjonen har planer og ideer, bare så det er sagt, som vi jobber med å sette ut i livet, men av og til tar ting litt tid...
  • 0
Man kan ikke basere antallet lesere GR har på hvor aktivt forumet er. Det gir ingen sikker indikasjon.

Forumaktiviteten er lav fordi medievanene endrer seg. Forumer er avleggs og har vært døende på mange andre sider enn Gamereactor en god stund nå. Folk som var aktive på Gamereactor før har vokst, og har et digitalt liv som sprer seg utover mange flere flater i dag enn for tre år siden. Folk er overalt, og med det mister man de gamle nisjene. De som vokser opp i dag vokser opp med sosiale medier, Twitch, og YouTube. Ikke på diskusjonsforumer. Dette betyr dermed at forumet får en utstrømming av gamle medlemmer i tillegg til svært få nye medlemmer.

Det betyr ikke dermed at Gamereactor har mindre og mindre lesere, selv om de nok til en viss grad har det. Bladet forsvinner fordi print er på vei ned. Det er noe alle aviser sliter med, og ikke noe som er unikt for Gamereactor. Med færre lesere som plukker opp bladet, synker også prisene på annonseplassene, som igjen fører til at Gamereactor får mindre og mindre fortjeneste av å ha et blad.

Gamereactor vokser derimot jevnt og trutt på Facebook. Og det å være aktiv og tiltrekkende på slike steder bidrar til å øke trafikk inn til sidene. Det er ikke enkelt å være et spillmagasin i Norge i dag, det krever at man tar en unik posisjon og fyller et tomrom som folk har behov for.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
Merka det selv haha
Gaming is in my DNA
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!