Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Ok, noen ganger kan det være ganske langt og jævlig også. Andre ganger kort og jævlig. Eller langt og sweet, alt ettersom. Men dette har egentlig ingenting med bloggen min å gjøre, var bare en tullete overskrift jeg kom på i farta. Eller vent nå litt, kan faktisk dra paralleller (dette er forresten noe av det første som kommer opp når du googler "dra paralleller") mellom det jeg nettopp sa og spillverdenen. Der redda jeg meg inn, gitt! Nicely done. Another happy landing.

Ukens tema og oppsummering

Spill kan være #Short'n'sweet, de kan være lange og jævlige, korte og jævlige eller lange og søte. Det finnes veldig mange gode spill som kan vare i flere titalls timer. De fleste rollespill, med sine utallige sideoppdrag, strategispill hvor kampene kan vare fra noen minutter til flere timer, for ikke å glemme onlinespill, eller andre lignende spill uten noe egentlig mål. Spill som kan vare uendelig. World of Warcraft, Minecraft, Rust, Dead By Daylight, Overwatch. Du jobber deg kanskje opp mot et mål. Få tak i en spesiell rustning, bygge det største huset, få de beste skinsa eller perksene, men spillet slutter ikke bare fordi du har nådd målet ditt. Spillet fortsetter så lenge du fortsetter. Det er vel og greit det, jeg liker lange spill, og jeg liker alle spilla jeg har nevnt, men det er noe med de korte spillopplevelsene også. Et spill hvor du kan skru på Spotify eller Radioresepsjonen i bakgrunnen og bare slapp av og spille i alt fra et par minutter til et par timer. Eller et spill som rett og slett ikke varer lenger enn et par timer. Det er som med en god film. Du blir vel ikke sur når du finner ut at filmen varer i én og en halv time, så hvorfor bli sur når du finner ut at spillet varer i åtte? *Host* *Hark* The Order 1886 *Host* *Host*

Hva er verst, et spill så langt at du går lei før du fullfører det eller et spill så kort at du føler du så vidt har kommet i gang før rulleteksten kommer?

Vel, ingen av delene trenger å være så ille, egentlig. Jeg regner med de aller fleste bare spiller gode spill, enten det er objektive gode spill eller subjektive gode spill. Hvis spillet fikk deg til å spille så lenge og så mye at du til slutt gikk lei så er vel det et tegn på kvaliteten til det spillet? Det må da ha vært bra hvis det klarte å fengsle deg på en slik måte. Og det spillet som var så kort. Det må da være et godt tegn om du ikke ville det skulle slutte?

Du kan ha hatt din morsomste tid i et spill på lenge mens du ser timene fly forbi i Final Fantasy XV, eller du kan bli rørt på en måte du ikke har blitt før etter å ha spilt igjennom What Remains of Edith Finch en grå ettermiddag. Antall timer har altså ikke noe å si på kvaliteten. Et spill som varer i én time kan være like bra som et som varer i ti timer. Et spill som Rocket League hvor du gjerne setter deg ned og spiller fem minutter om gangen kan være like bra som Red Dead Redemption, et spill med en kontinuerlig historie som kan vare i flere titalls timer om du så føler for det.

Men denne ukens Stafettblogg handler da altså om spill som er #Short'n'sweet, så da har jeg tenkt å gi dere en liten liste (som alltid i helt tilfeldig rekkefølge) med noen spill jeg synes er korte og søte, enten hele spillet er kort og søtt eller om det kan nytes i korte og søte biter. Enough with the chit-chat, here goes:

#1 Three Fourths Home

Three Fourths Home er ikke så mye, men det det er, er noe helt spesielt. Det er et spill med fokus på historie fremfor gameplay, hvor interaktiviteten blir brukt som et middel til å fortelle en historie, og ikke særlig mye mer.

Three Fourths Home er en såkalt «visual novel», eller kanskje «visuell novelle» er et mer passende begrep. Det handler om ei jente som er på vei hjem til foreldrene sine. Det starter med at du tar en tur til et gammelt hus, før du starter kjøreturen hjem til foreldrene dine og får en telefonsamtale som kommer til å endre livet ditt for alltid. Telefonsamtalen, kjøreturen og spillet varer omtrent én time, men hvis du liker visual novels så er det så absolutt verdt å sjekke ut.

#2 What Remains of Edith Finch

What Remains of Edith Finch er det nyeste spillet til Giant Sparrow, gjengen bak kult klassikeren The Unfinished Swan (et spill jeg foreløpig ikke har fått spilt, men som er høyt på lista mi, spesielt etter å ha spilt What Remains of Edith Finch), og kom ut for rundt nøyaktig én måned siden. Jeg fullførte spillet over to kvelder, og det var noen kvelder jeg sent kommer til å glemme.

Spillet handler om Finch-familiens liv og levnet. Om denne svære herregården som på etter eller annet tidspunkt har huset hele Finch-familien. Spillet er dypt emosjonelt, rørende, morsomt, underlig. Jeg trodde alltid at spillet var skrevet med et spørsmålstegn på slutten, og at det var et murder mystery à la The Vanishing of Ethan Carter, med trykket på Edith sine «Remains». Mer feil kunne jeg vel ikke tatt. Spillets tittel er ikke et spørsmål, eller en gåte. Spillets tittel forklarer deg hva det handler om. Hva poenget med spillet er. Og det er å vise deg nøyaktig hva som gjenstår av Edith Finch. Dette er hva som gjenstår av Edith Finch. Og det er en helt fantastisk spillopplevelse jeg sent kommer til å glemme. Var virkelig ikke å klar for å legge fra meg kontrolleren når rulleteksten kom. Skulle gjerne sagt noe om de forskjellige historiene, men ved fare for å røpe noe så vil jeg bare si at Barbara sin del var totalt uventa og totalt awesome, og Calvin sin historie ga meg en følelse (ikke emosjonell) jeg aldri har følt i et spill før. Spoiler:Spoiler:Føltes virkelig som jeg var på den dissa, og jeg innså hvor kult det faktisk må være med VR. Lewis sin historie gjorde forresten også veldig inntrykk. Alt i alt fantastiske historier, alle sammen.

#3 Dynasty Warriors/Samurai Warriors

Ah, Koei sine Warriors-spill. Mange har disse spillene som sine guilty pleasures. Fuck that shit! Jeg elsker spillene og Koei helt innmari mye, og jeg skammer meg ikke det grann! Det var de som gjorde meg interessert i asiatisk kultur og historie, og Samurai Warriors spesielt gjorde meg veldig interessert i Japans Sengoku-æra. Samurai Warriors 2 har vært favoritten helt siden min mor plukka det med seg fra Spider-man (forgjengeren til... Game... hvil i fred, gamle venn) en kveld hun kom sent hjem fra jobb. Det var det som sparka i gang det hele, og jeg er min mor evig takknemlig.

Spillene er en til tider meget fiksjonalisert av henholdsvis den kinesiske Three Kingdoms-æraen og den japanske Sengoku, eller Warring States-æraen. Jeg elsker de forskjellige historiene og karakterene, men det er noe som skal sies for «free play»-modusen. En modus hvor du kan spille en hvilken som helst bane med en hvilken som helst karakter, og som kan vare akkurat så lenge du vil. Spillene har jo i senere tid blitt kjent for sine høye antall med fiender, hvor du fort kan havne oppi over tusen knock outs. Kombiner det med free play og du har en uslåelig kombinasjon, enten du bare vil spille noe «mindless», vil slå i hjel litt tid eller om du bare vil kutte ned en haug med fiender i en asiatisk setting. Perfekt hvis du vil ha noe å spille mens du hører på musikk, podkaster eller ser på YouTube.

#4 Home - A Unique Horror Adventure

Så, last but not least: Home - A Unique Horror Adventure. At noe så simplistisk kan virke så bra. Som tittelen avslører er altså Home et skrekkspill. Eller nei, et skrekkeventyr. Et unikt et, sådan. Spillet starter som et mysterie og blir gradvis mer som et «choose your own adventure». Det har en simpel pixelert art-stil som funker som bare det, og en atmosfære tykkere enn kirsebærsirupen jeg lagde på mandag. Spillet varer rundt halvannen time, og hvis du liker skrekkspill med atmosfære fremfor alt, så tror jeg virkelig Home kan være verdt en titt.
"It is only by fate that any life ends, and only by chance that it is mine... not yours." - Worn, Faded Note by Ghola gro-Muzgol (The Elder Scrolls IV: Oblivion)
Når du nevnte stategi spill og kamper som kan vare i 1 time pluss fikk jeg plutselig lyst å spill shogun 2 eller noe siden jeg har det på steam. Har jo rome og medevil 2 på cd å.

Men, du kommer med noe gode ideer med godt objektivt og gode subjektive spill. Samt det med et kort spill du ikke vil skal slutt og et spill som er så langt at du blir lei før du får fullført det.

Fin liten list. Har vurdert å få prøvd et Dynatsty warriror spill. Samt what remains of edith finch.

God blogg
Solid liste
The gavel corrupts
Siterer Xtord:
Men, du kommer med noe gode ideer med godt objektivt og gode subjektive spill. Samt det med et kort spill du ikke vil skal slutt og et spill som er så langt at du blir lei før du får fullført det.

Fin liten list. Har vurdert å få prøvd et Dynatsty warriror spill. Samt what remains of edith finch.

God blogg


Mange takk. Vel, Warriors/Musou-spillene er som nevnt blant mine favoritter. Spillene er kanskje ikke for alle, men hvis noe som helst av det høres interessant ut for deg så anbefaler jeg deg virkelig å prøve dem ut. Spillene har bare en spesiell sjarm for meg. Er noe med lydeffektene de bruker, måten cutscenene er animert på, hvordan rustning og sverd høres ut når karakterene beveger seg, musikken... Det, pluss at jeg som sagt elsker de tidsepokene. Edith Finch var virkelig en stor overraskelse, og er definitivt en av mine favoritter fra 2017.

Siterer Marlboro Red:
Solid liste


Mange takk!
"It is only by fate that any life ends, and only by chance that it is mine... not yours." - Worn, Faded Note by Ghola gro-Muzgol (The Elder Scrolls IV: Oblivion)
Siterer cheezdoodle96:
Mange takk. Vel, Warriors/Musou-spillene er som nevnt blant mine favoritter. Spillene er kanskje ikke for alle, men hvis noe som helst av det høres interessant ut for deg så anbefaler jeg deg virkelig å prøve dem ut. Spillene har bare en spesiell sjarm for meg. Er noe med lydeffektene de bruker, måten cutscenene er animert på, hvordan rustning og sverd høres ut når karakterene beveger seg, musikken... Det, pluss at jeg som sagt elsker de tidsepokene. Edith Finch var virkelig en stor overraskelse, og er definitivt en av mine favoritter fra 2017.

Skjønner. Får se. Nå kommer jo dynastri warriors 9 ut så kanskje få gi det et forsøk. Men, skjønner hva du mener med musikk osv. Nice, får kanskje gi Edith flinch et forsøk
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!