Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

I forrige blogg introduserte jeg serien "Spillserier jeg savner", hvor jeg tar opp spill eller spillserier som var store en gang i sin tid, men som av diverse årsaker ikke har fått noen nye spill i rekken de senere årene. Noen ganger kan dette skyldes at serien er avsluttet, andre ganger er den bare lagt på is, og noen ganger kan det være snakk om lisensbaserte spill som blir gitt ut mens lisensen fortsatt er brennende het (slik tilfellet var med Kampen om Midgard, det forrige spillet jeg snakket om).

Mens jeg de siste dagene har tenkt på hvilken serie eller hvilket spill jeg ville ta opp denne gangen, var jeg ute og gikk hjemover i Oslos gater søndag kveld (etter å ha sett Lego Batman-filmen, som jeg håper du har lest anmeldelsen vår av). Det er da jeg plutselig får en velkjent sang på øret der telefonen min spiller av tilfeldige sanger fra musikkbiblioteket mitt: Soviet March, også kjent som hovedtemaet fra spillet Command & Conquer: Red Alert 3.

"Der," tenkte jeg. "Der er neste spill og serie jeg vil snakke om."

I dag: Command & Conquer: Red Alert 3

På 90-tallet var det flere sanntidsstrategiserier man kunne velge og vrake i dersom man var PC-spiller. En av seriene som virkelig markerte seg var Command & Conquer-spillene. Selv hadde vi ingen PC å skryte av hjemme, men jeg husker fortsatt hvordan jeg stakk til noen av nabokameratene og tilbrakte timer med å se på dem spille spill jeg ikke hadde tilgang på (du vet, sånn vi kidsa gjorde før Twitch). Selvsagt fikk jeg prøve litt selv også, men det var vel så moro å se dem spille. Og en av spillseriene jeg husker spesielt godt var spin off-serien fra Command & Conquer, nemlig Red Alert.

Så kom år 2000, og vi fikk servert det så smått legendariske Red Alert 2. Ting ble skrudd opp til 11. Hell March 2 var den kuleste spillåten noen gang. Og den evige syklusen med kald krig, tidsreiser, klussing med historiske hendelser og en uventet eskalering av konflikten mellom USA og Sovjet fortsatte i kjent stil.

For puristene har kanskje hovedserien i Command & Conquer-spillene alltid vært å foretrekke. Personlig er det likevel noe med hele den smått tåpelige rammen rundt som gjør at Red Alert-spillene føles ekstra underholdende, en sillyness jeg føler virkelig kommer til uttrykk i Red Alert 3 fra 2009. Ikke minst sørget skuespillere som Tim Curry og J. K. Simmons for at Red Alert 3 blir en morsom og uforglemmelig opplevelse. Ingenting i Red Alert skal tas særlig seriøst, noe spill i denne sjangeren så altfor ofte mangler.

Red Alert-spillene lærte oss at krig er alvorlig, ja, men det kan også tjene som grunnlag for festlig underholdning hvis man bare gjør det riktig. Samtidig kan spill være både underholdende og utfordrende, for Red Alert 3 gir deg absolutt utfordringer for pengene. Dessuten er Hell March 3 en av de tøffeste spillåtene på denne planeten.

Det siste Red Alert-spillet ble utgitt i 2009. Det er åtte år siden. Tiden er inne for å gjenopplive litt god, gammeldags øst-vest-strategispilling med litt alterative tidslinjer og tidsreiser attåt.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
Red alert 2 var helt konge ja. Det og warcraft 3 var vel det som satt en form for rts standard for meg... spilt red alert 1 og men, var ikke like glad i det. Og som du sier hell march er og forblir episk.
Er ikke den største fanen av tre-ern men , kan henge med at jeg hadde spillet på spansk. Men, introen er fremdeles fantastisk.
Men, god blogg . Morsomt å lese. Helt enig trenger ny red alert. Liker måten du skriver på
i stede for red alert ville jeg heller hatt et nytt generales.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!