Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Star Wars ~ Offisiell tråd ~


Siterer The Cookiemonster:
Om folk absolutt har en trang for å skrive dritt, kan de ikke sende det til noen drittsekker fremfor å sende det til personer som ikke har gjort noe som helst for å fortjene drittslengingen?


Amen to that

Siterer The Cookiemonster:
Ellers så har jeg enkelte som går etter Daisy Ridley fordi hun visstnok er symbolet på den hvite feminismen som Kathleen Kennedy visstnok vil drive med gjennom filmene,


DETTE var nytt for meg. Men det forundrer meg ikke det spøtt ! "Den hvite feminismen" drevet fram av Kathleen Kennedy. Fy faen så teit
Snakk om grave dypt etter konspirasjoner.
The gavel corrupts
Det er jo ikke umulig at det er litt feministisk agenda bak de nye star wars filmene og spillene. TFA, Rogue One og Battlefront har alle sterke kvinnelige hovedroller. Det er også imponerende at Rey er flink til absolutt alt, noe en vanlig karakter vanligvis ikke er. Mye kan selvfølgelig forklares med the force, og kanskje det er mer hvordan filmen ikke klarer å skildre en nyansert karakter enn at det er faktiske problemer med karakteren.

Selv syns jeg det er veldig flott med sterke kvinnelige hovedpersoner, men det viktigste er at karakterene er interessante og godt skrevet/skildret.

Men jeg syns uansett Daisy gjør en veldig god jobb med Rey. Gleder meg til å se mer i The Last Jedi. Det er lett å glemme at karakterene i A New Hope først ble ordenltig interessante i The Empire Strikes back.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Siterer Crazy Kraken:
Det er jo ikke umulig at det er litt feministisk agenda bak de nye star wars filmene og spillene. TFA, Rogue One og Battlefront har alle sterke kvinnelige hovedroller. Det er også imponerende at Rey er flink til absolutt alt, noe en vanlig karakter vanligvis ikke er. Mye kan selvfølgelig forklares med the force, og kanskje det er mer hvordan filmen ikke klarer å skildre en nyansert karakter enn at det er faktiske problemer med karakteren.


Det kan være, men da får de heller klage på J.J. Abrams og Kathleen Kennedy, å gå etter skuespillerne har særdeles lite for seg. De skriver ikke scriptet, de bare gjør det de blir fortalt.

At filmen ikke klarer å være mer nyansert er også litt av problemet med TFA. Den går i et veldig høyt tempo hele veien gjennom, og klarer virkelig ikke å roe ned. Eksempelvis har jeg hørt gjennom soundtracket til filmen i ettertid, og det er jo for det meste veldig bra. Men hvor er det i filmen? Du har så mye action og lyd i filmen at man knapt hører soundtracket.

Bare for å ta et eksempel, når de ankommer Takudana og Rey kommer med "I didn't know there was this much green in the whole galaxy.", ville ikke det vært et perfekt øyeblikk for å bare roe ned fullstendig, og bare filme at hun ser utover innsjøen der eller noe, mens themen hennes spiller. Hvis de bare lar henne være begeistret over det hun ser i litt mer enn de fem sekundene filmen faktisk ga henne, så ville øyeblikket kanskje fremstått mer genuint og bra.

Det er selvfølgelig mye annet de kunne ha gjort, men jeg følte i alle fall at de prøvde litt vel hardt på å stappe inn mest mulig action på kortest mulig tid, mens de kun roet i noen sekunder her og der, før det plutselig skjedde enda mer action.

Men som du sier, den neste filmen vil nok gjøre noe med den saken. Er tross alt en trilogi, så å bedømme karakterene fullstendig etter én film gir lite mening.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
Er enig med alt du sier, Mr Cookie. Det er også litt for mange karakterer i TFA, og flere av dem er kanskje litt for ambisiøse. Det er veldig begrenset hvor mange karakterer man har tid til i en film og karakterer som Phasma, Hux, osv er helt meningsløse karakterer i filmen. Samtidig stjeler det tid fra de andre karakterene som gjør at vi lærer mindre om dem som vi faktisk bryr oss om. Hvis Phasma er så viktig, hvorfor er det ikke henne Finn sloss mot når han for første gang bruker lasersverdet? Merkelig...

Det meste jeg ikke liker med filmen har mye med hvordan J.J. Abrahams generelt lager film og plot. Han syns det er mer spennende å lage spørsmål enn å besvare dem, fordi det da senere kan by på en spennende åpenbaring eller twist. Det er dessverre ikke sånn det fungerer. Når vi blir fortalt flere ganger: "Vi vet ikke hvem foreldrene til Ray er. Vi vet ikke hvor de er. Vi vet ikke hvorfor de forlot datteren sin på Jakku." osv osv, så gjør det at vi forventer en spennende twist angående temaet senere.

Dette er det omvendte av Luke og Vader twisten. I A New Hope blir vi fortalt at faren til Luke er DØD. Ingen forventet at vi noen gang skulle få vite noe mer om faren til Luke, nettopp fordi Obi-Wan fortalte oss/Luke alt vi trengte å vite. Twisten i The Empire strikes back tok folk så på sengen at de nektet å tro på at det faktisk var sant helt til man får det bekreftet av Yoda i Return of the Jedi. DET er en bra twist.

Sånn er J.J. Abrahams på alt. Force visions? Hva betyr de? Who knows?!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Det er jo ingen tvil om at det ligger bevissthet bak valgene av karakterer ect og at de har vektlagt sterke kvinner i det siste. Det som er teit er antydningen om et bevisst "rasistisk" motiv.

"Den hvite feminismen" .

Da letes det med lys og lykt etter noe negativt i en i utgangspunktet positiv trend. Og DET er teit.
The gavel corrupts
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Sånn er J.J. Abrahams på alt. Force visions? Hva betyr de? Who knows?!


Høres ut som alle intervjuene jeg noen gang har hørt med han, hah. Uansett, enig med det du skriver der. Et annet minus er at skuespillerne nå ikke kan gjøre et eneste intervju uten å bli pepret med spoiler-spørsmål. Fremfor å spørre de noe de faktisk kan svare på, så prøver de heller å finne nye måter å spørre om hvem Rey sine foreldre er, enda de vet at de ikke kan få noe svar.

Siterer Crazy Kraken:
Det er også litt for mange karakterer i TFA, og flere av dem er kanskje litt for ambisiøse. Det er veldig begrenset hvor mange karakterer man har tid til i en film og karakterer som Phasma, Hux, osv er helt meningsløse karakterer i filmen. Samtidig stjeler det tid fra de andre karakterene som gjør at vi lærer mindre om dem som vi faktisk bryr oss om. Hvis Phasma er så viktig, hvorfor er det ikke henne Finn sloss mot når han for første gang bruker lasersverdet? Merkelig...


Enig med det der. Kjentes ut som noe som de kommer til å utforske mer i en eller annen novelle , enn noe som faktisk har noen spesiell rolle i filmen, rett og slett. Men vi får se i neste film, mulig de gjør noe mer betydelig da. Tror begge er bekreftet for neste film i alle fall, så det er da noe. Hva den random stormtrooperen var der for vites ikke. Øyeblikket er morsomt nok, men det er likevel ganske tilfeldig.

Siterer Marlboro Red:
Det er jo ingen tvil om at det ligger bevissthet bak valgene av karakterer ect og at de har vektlagt sterke kvinner i det siste. Det som er teit er antydningen om et bevisst "rasistisk" motiv.


Absolutt, men konspirasjonsfolkene prøver å trekke frem at de nå har castet hele tre hvite brunetter til større roller, noe de mener at er fordi Kathleen Kennedy også er en hvit brunette, og vil se andre som ligner i store roller. Hele teorien blir så teit at jeg får vondt av å lese det.

Siterer Marlboro Red:
Det som er teit er antydningen om et bevisst "rasistisk" motiv.


Spesielt teit blir det når det er en reell mulighet for at Rey ender opp sammen med Finn, men det skal man naturligvis feie under bordet, ettersom det ikke passer narrativet deres.

Siterer Marlboro Red:
Da letes det med lys og lykt etter noe negativt i en i utgangspunktet positiv trend. Og DET er teit.


De minste småtingene blir dratt frem for å "bevise" poenget. Eksempelvis kom det frem at Daisy Ridley måtte smøres inn med brunkrem før de skulle filme scenene på Jakku, ettersom hun naturlig ikke blir spesielt brun. Responsen til enkelte? "Hvorfor castet dere ikke da en mørkhudet skuespiller????".
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
De minste småtingene blir dratt frem for å "bevise" poenget.


Vi får håpe at castingen av Kelly Marie Tran som Rose i The Last Jedi gir pipen en annen lyd. Men det er vel heller tvilsomt.

Daisy Ridley er uansett en av, om ikke den beste castingen i hele Star Wars historien siden Harrison Ford som Han Solo
The gavel corrupts
Siterer Marlboro Red:
Daisy Ridley er uansett en av, om ikke den beste castingen i hele Star Wars historien siden Harrison Ford som Han Solo


Enig! Hun gjør en utrolig god jobb.

Men jeg syns Oscar isaac også gjør en veldig god jobb
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Kjøpte nylig Rogue One, som jeg aldri rakk å se på kino. Min bedre halvdel har aldri sett noe Star Wars, så jeg lurer på om RO er et greit sted for hun å starte, eller om vi burde se hovedserien først, for at hun skal kunne sette seg inn i ting.
Siterer TK Art:
Kjøpte nylig Rogue One, som jeg aldri rakk å se på kino. Min bedre halvdel har aldri sett noe Star Wars, så jeg lurer på om RO er et greit sted for hun å starte, eller om vi burde se hovedserien først, for at hun skal kunne sette seg inn i ting.


Jeg syns ikke Rogue One står så godt alene at man kan se den først. Se episode 4, 5 og 6 først, så er dere good to go.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Siterer TK Art:
Kjøpte nylig Rogue One, som jeg aldri rakk å se på kino. Min bedre halvdel har aldri sett noe Star Wars, så jeg lurer på om RO er et greit sted for hun å starte, eller om vi burde se hovedserien først, for at hun skal kunne sette seg inn i ting.


Siterer Crazy Kraken:
Jeg syns ikke Rogue One står så godt alene at man kan se den først. Se episode 4, 5 og 6 først, så er dere good to go.


Der er jeg uenig. Jeg vil si at Rogue One fint kan ses først. Som en prolog til Sagaen. Men da bør Rogue One og A New Hope gå back to back.. DET er essensielt
The gavel corrupts
  • 0
Jeg er ikke enig, mye fordi konflikten i Rogue One baserer seg endel på at man vet og forstår hva konflikten går ut på fra før av.

Men hvis man absolutt skal se Rogue One først, så er jeg enig i at man burde se A New Hope rett etterpå.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Kanskje vi kjører RO + den gamle trilogien neste helg da.
Kjenner jeg kan vente litt med å se prequel trilogien igjen, ettersom jeg så den for et par år siden.
Siterer Crazy Kraken:
Men jeg syns Oscar isaac også gjør en veldig god jobb


Han er en fantastisk skuespiller men Poe er ikke hans beste karakter.
Men det er min mening. :
The gavel corrupts
Siterer Marlboro Red:
Han er en fantastisk skuespiller men Poe er ikke hans beste karakter.


Nei, men det har mye med hvordan Poe er skrevet og at han i utgangspunktet skulle dø på Jakku. Forhåpentligvis blir han bedre skrevet i the last jedi.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Siterer Crazy Kraken:
Her har dere noe dere kan kose dere med, denne vakre lørdagskvelden:


Godbit.
The gavel corrupts
Siterer Crazy Kraken:
Veldig kult å se en så god analyse av Podrace-et i The Phan



Den er bra den der. Så bra at jeg faktisk postet den selv den 9.April
The gavel corrupts
Siterer Marlboro Red:
Den er bra den der. Så bra at jeg faktisk postet den selv den 9.April


Oi, beklager! Det så jeg ikke!

Men har du sett denne?

https://www.youtube.com/watch?v=DE8-YaoKa-o
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Kort spørsmål til dere som har sett star wars rebels... åssen er det i forhold til clone wars?
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Oi, beklager! Det så jeg ikke!


No problem.

Siterer Crazy Kraken:
Men har du sett denne?


Jeg har sett den andre der også. Men jeg er ikke blodfan av Stupendous Wave. Det er av blandet kvalitet mye av det han poster.

Siterer Xtord:
Kort spørsmål til dere som har sett star wars rebels... åssen er det i forhold til clone wars?


Jeg vet ikke helt.. Rebels er kanskje hakket mer interessant ? Men jeg har ikke sett alt av noen av dem.
The gavel corrupts
Siterer Marlboro Red:
Men jeg er ikke blodfan av Stupendous Wave. Det er av blandet kvalitet mye av det han poster.


Han er okay, men jeg synes stemmen hans er veldig flat og følelsesløs gjennom videoene. Det går fint i noen minutter, men så begynner det å bli litt irriterende at han konstant har samme tonefall. Hadde han holdt et foredrag på en time hadde jeg trolig sovnet, enda så stor Star Wars-nerd jeg er.

Når det gjelder duellen (og jeg har sett videoen før selv), så er det opplagt nok at Kylo Ren ikke aktivt prøver å drepe Rey. Som sith eller hva enn han egentlig er, så vil også styrken hans vokse jo mer han hater vedkommende han kjemper mot, og når han da ikke virker å hate henne, eller forsøker å drepe henne, så begrenser det han ganske greit. Slenger man inn at han har blitt skutt fra avstand med et våpen som sendte Stormtroopere flyvende fra litt nærmere hold, samt at han nettopp hadde drept faren sin, så stiller Kylo ganske svekket.

Som en bonus så blir det gjort ganske klart at Rey er naturlig veldig sterk med forcen, så lenge hun vet hvordan hun skal gjøre det, og er fokusert. I tillegg har hun altså erfaring fra slossing med en stav, slik at hun har noenlunde peiling på hvordan hun skal bruke et lasersverd, selv om det er uvant. I tillegg er hun opplagt godt trent, så en lengre duell passer henne bedre enn for Kylo, som alt har blitt skutt.

Summen av alt dette er at Kylo åpnet best, og trolig kunne ha drept Rey hvis han aktivt forsøkte (å dytte henne utfor den kanten ville jo vært en smal sak, strengt tatt), men fordi han nølte med å drepe henne og duellen etterhvert tok noen minutter, så begynte blodtapet å påvirke han, mens Rey etterhvert ble mer vant til å kjempe med et sverd kontra staven sin.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Jeg er utrolig spent på hvordan STar Wars Rebels vil slutte. Nå er det jo bekreftet at Hera Sabine og Chopper hvertfall lever under Endor slaget

Spoiler:Ahsoka må leve. Mest fordi jeg er ikke fornøyd med hennes konfrontasjon av Vader,
og vil se de to klasje skikkelig i sesong 4. Skal en av Ghost crewet dø må det være Kanaan.
Det er eneste dødsfallet der som kunne gitt mening. Også har vi jo Ezra Bridger, Hvordan skal de gjøre det? Så et rykte at Benicio Del Toros karakter i The LAst Jedi skulle være en irritert eldre mørk Ezra Bridger,
  • 0
Ang den duellen:

Kylo er HARDT skadd.
Rey er meget force sensetive og relativt kapabel til å håndtere et "melee weapon"

Alt dette er har vi sett iløpet av filmen.

Alt annet er det opp til enhver å spekulere og synse om.

Så får vi se i TLJ om det gis flere svar.
The gavel corrupts
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!