Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler
The Town of Light

The Town of Light - på besøk i Volterra

Gamereactor besøkte det psykiatriske sykehuset som danner bakteppet for spillet The Town of Light...

  • Tekst: Kieran Harris

The Town of Light er en veldig ambisiøs debut for et studio bestående av åtte personer, og spillet tar oss med innenfor dørene til et psykiatrisk institutt på 1900-tallet. Her skal vi få følge en ung kvinnes kamp med psykiske lidelser, men da i en opplevelse som vil bryte ned fordommer og øke bevisstheten rundt slike lidelser. The Town of Light sikter altså inn mot en mer autentisk gjengivelse, og dette skulle vi få se nærmere på da vi besøkte Ospedale Psichiatrico di Volterra, institusjonen som er bakteppet utvikler LKA.it har brukt i spillet.

Det var vanskelig å forstå at dette hadde huset tusenvis av pasienter etter at vi hadde vandret gjennom de trange gangene i det tomme mentalsykehuset. Veggene i det nedslitte Ospedale Psichiatrico di Volterra har blitt dekket av graffiti, og det ga motstridende følelser der vi gikk forbi. Det var imidlertid kirkegården som satte størst spor hos oss, for der ligger fortsatt mange av sykehusets pasienter. Ettersom de ble fratatt identiteten sin ved ankomst sykehuset, er gravene kun merket med et tall som skiller dem fra hverandre.

Etter å ha testet litt av spillet, satt frysningene løst der vi kjente igjen arkitekturen og alle særpregene som har blitt satt på bygningene gjennom årenes løp.

The Town of Light
The Town of LightThe Town of LightThe Town of Light

Alt fra de smuldrende veggene, lag av maling som flasset av og innslaget av graffiti er for alltid sikret i digital form. Det var ganske surrealistisk å besøke stedet etter å ha sett sykehuset gjennom øynene til spillfiguren Renèe, og alt var plassert akkurat der vi husket det fra spillet. Det hjalp heller ikke at noen hadde plassert utstillingsdukker bak mange av gitterdørene, men man må jo tåle litt som spilljournalist.

Da omvisningen var over fikk vi muligheten til å besøke instituttets museum. Dette har blitt lagt til området hvor pasientene som skulle legges inn ble tatt imot, et område vi allerede hadde gjort oss kjent med i konsollversjonen av spillet. Også dette var i stor grad likt i virkeligheten som i spillet, og vi fikk se blant annet ulike kunstverk og gjenstander som pasientene hadde laget. En del utdatert medisinsk utstyr lå også framme, utstyr som ble brukt at leger i en desperat kamp for å hjelpe pasientene.

Institusjonen stengte dørene i 1978, og det som en følge av at Italia innførte strengere lover for psykiatriske sykehus. Dette involverte for store endringer for Volterra, som hadde mange av sine innbyggere sysselsatt ved sykehuset. Det er ikke definert hva som gjorde at de måtte stenge, men det er allment akseptert at det var stedets bruk av elektrosjokkterapi som gjorde utslaget. Sykehuset ble også kalt "place of no return" på folkemunne, så det er lov å stille spørsmål ved hvor mye de egentlig hjalp pasientene med deres lidelser. Bygningen står imidlertid urørt siden 70-tallet, og er en påminnelse om både byens historie og foreldet legevitenskap.

The Town of LightThe Town of Light
The Town of LightThe Town of Light
The Town of LightThe Town of LightThe Town of Light
The Town of LightThe Town of LightThe Town of Light