Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler
Assetto Corsa

Assetto Corsa - Den beste Porsche-opplevelsen

Vi har fått teste både de ekte og de virtuelle Porsche-modellene til Assetto Corsa, og det er ingen tvil om at dette samarbeidet fungerer...

Dette er ikke første gang bilinteresserte spilljournalister blir invitert til en ekte bane for å teste ekte biler i forbindelse med et racingspill, men denne gangen var det likevel litt annerledes. I stedet for å være kun en opplevelse med svidd gummi og blanklakkerte biler, ville Kunos la oss sammenligne Porsche-modellene i Assetto Corsa med de ekte utgavene. Dette skjedde på banen Autodromo Vallelunga utenfor Roma, og resultatet var ganske imponerende.

Vi visste allerede at Assetto Corsa er en veldig god racingsimulator, som etter mange år med finpuss og justering har blitt en av sjangerens ledende spill. Samarbeidet med Porsche handler dog ikke kun om lisenser og markedføring, for bak hver av de nye bilmodellene ligger det masse arbeid som utgjør stor forskjell for spillopplevelsen.

Både utviklerne og bilprodusenten har jobbet med den nye bilpakken, og som et tegn på hvor godt resultatet har blitt har Porsche bestemt seg for å bruke Assetto Corsa i deres offisielle virtuelle fremvisninger av bilene. Disse finner du på såkalte Porsche Experience-sentre, fabrikken eller kjente baner som Nürburgring og Le Mans. Porsche har selv vært med på å teste og justere de 24 modellene som skal legges til. EA har kanskje lisensen til å bruke Porsche-navnet i spill, men likevel har Kunos blitt valgt som samarbeidspartner.

Assetto CorsaAssetto Corsa

Det er lett å se at de har jobbet mye med firehjulstrekk, for bak rattet i en 911 Carrera 4S kan man kjenne hvordan den biter seg fast med bånn gass på vei ut av svingene. Samtidig virker den også litt tyngre ved inngangen av neste sving sammenlignet med bakhjulstrekk. Dette endrer måten man takler biler med firehjulstrekk, både i forhold til responsen fra rattet og ved at man må lære seg nye måter å kjøre på med disse unike bilene. Det har også blitt gjort finjusteringer av hvordan det oppleves å slippe opp bremsene, vektforskyvning og hvordan disse Porsche-moddelene oppfører seg med manuelle gir.

Vi testet også 911 Carrera S (bakhjulstrekk), og denne oppførte seg heldigvis helt annerledes. Dessuten både så og hørtes den helt fantastisk ut. Du er nødt til å ha et dyrt racingsete for å kunne kjenne litt på G-kreftene, men ellers vil racingentusiaster sette pris på både feedback og kjørefølelse. Her er det lagt ned mye arbeid.

Assetto Corsa