Norsk
Gamereactor
artikler

En dag på Xbox Spring Showcase

Vi tok turen til USA, for å sjekke ut Microsofts vårspill for 2016, og den spennende sammensmeltingen av Xbox One og Windows 10-plattformene...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I en garasje i Bryant Street, San Francisco står Xbox-sjef Phil Spencer på scenen foran et lite hav av ivrige journalister. Vi befinner oss på Xbox Spring Showcase, det årlige arrangement der Microsoft viser publikum hvilke planer de har på spillfronten frem til sommersola biter fast i de bleke kinnene våre. Før han går løs på nyhetene har Spencer noe på hjertet.

Han beskriver 2016 som en fortsettelse av fjoråret, ikke bare med tanke på kalenderen, men også i spillsatsningen til Microsoft. De har allerede startet planen om å integrere Xbox One og Windowns 10 mest mulig med hverandre, og dette skal fortsette videre i år. I 2016 skal vi få se et større fokus på cross-play, nye funksjoner og spill som slippes til begge plattformer. Spencer vet at Microsoft har mye å bevise etter floppen Games for Windows Live, og Xbox One ligger som kjent fortsatt et godt stykke bak Playstation 4 i salg, men han henger ikke med hodet likevel. Sammen med kollegaene hans er Spencer innstilt på å gjøre Windows 10 til den ultimate spillplattformen, helst sammen med en Xbox One.

En dag på Xbox Spring ShowcaseEn dag på Xbox Spring ShowcaseEn dag på Xbox Spring Showcase

At de mener alvor tviler vi ikke på, men som alltid står og faller mye på spillene. Quantum Break, Dark Souls III, Killer Instinct (sesong 3), Gears of War: Ultimate Edition, Pit People, Ori and the Blind Forest (Definitive Edition) og The Division skal alle slippes til både konsoll og Windows 10 i løpet av våren, ja til og med Forza Motorsport 6 skal over til Windows 10. Listen virker lovende, men vi biter oss merke i at slett ikke alle spillene som nevnes er Microsofts egne.

Dette er en annonse:
HQ

Spencer har sagt sitt, og jeg kaster meg ut i det digitale koldtbordet Microsoft har tatt med seg for anledningen. Etter å ha testet ut Below, som Spencer lover skal slippes i løpet av året, går jeg videre til PC-versjonen, altså Windows 10-versjonen, av Quantum Break. Spillet er kanskje det tydeligste tegnet på Microsofts dedikasjon til planene sine, da det inntil nylig ikke var annonsert til noe annet enn Xbox One. Nå skal det slippes til både konsollen og Windows 10 samtidig!

Versjonene er imidlertid ikke identiske når det gjelder grafikken. Hvis du har lest systemkravene vet du at Remedys neste krever svært mye av PCen for å kjøre på maks, og ikke engang dataen jeg brukte på arrangementet hadde nok krefter til å kjøre på full guffe. Faktisk ikke i nærheten engang. Jeg er usikker på om årsaken var dårlig planlegging, eller om de ønsket å vise frem spillet omtrent slik det vil fremstå på Xbox One.

En dag på Xbox Spring ShowcaseEn dag på Xbox Spring Showcase
Dette er en annonse:

Uansett ser Quantum Break veldig bra ut, med ekstremt pene lyseffekter, ødeleggbare omgivelser og imponerende animasjoner. Når det gjelder gameplay har jeg imidlertid ikke så mye å tilføye utover det du allerede finner i vår nyeste sniktitt. Jeg fikk spille nøyaktig det samme partiet på Spring Showcase, og jeg merket også at eventyret virker stramt regissert og ambisiøst.

Som vi var inne på ble Ori and the Blind Forest nevt blant de kommende spillene, selv om det allerede er ute. Årsaken er at det kommer i en såkalt Definitive Edition. Hva som gjør dette til den definitive versjonen, er ifølge produsent Daniel Smith en rekke små forbedringer som eksempelvis muligheten å bruke "fast travel" mellom de forskjellige områdene, samt to nye spesialegenskaper og fremfor alt et helt nytt område kalt "Black Root Burrows". Sistnevnte er sømløst integrert med resten av fortellingen og Smith antar det gir eventyret oppmot 90 minutter ekstra spilletid. Det er dog avhengig av hvor mye du utforsker og vanskelighetsgrtaden du har valgt. Definitive Edition vil nemlig også inneholde en litt mer tilgivelig vanskelighetsgrad, til glede for de som ga opp originalspillet.

Når det gjelder Gears of War: Ultimate Edition er det derimot bare grafikken som har blitt overhalt. Nå som spillet kommer til Windows 10 har imidlertid utviklerne gått enda kraftigere til verks enn med Xbox One-versjonen. Josh Kerwin, som er Global Product Marketing Manager, kunne stolt forklare at alt i spillet er blitt plukket fra hverandre og bygget opp igjen fra grunnen av. Hver eneste filmsekvens har dessuten blitt spilt inn på nytt, ofte med nye kameravinkler, så de har forsåvidt gjort litt mer enn å bare pynte på teksturene. Ikke desto mindre håper Microsoft at muligheten til å spille i 4K-oppløsning blir et trekkplaster for PC-spillerne, og at Gears of War: Ultimate Edition blir en inngangsport for nye spillere til serien.

HQ

Turen gikk videre til VR-området, der jeg fikk et Oculus Rift-headset å leke med. Eller, leke og leke Fru Blom. Her var det snakk om en guidet tur gjennom Minecraft-universet, der en ikke spesielt hyggelig dame fortalte meg hva jeg skulle gjøre hele veien gjennom. - Gå til kanten og se på utsikten. Gå til kanten. Gå til kanten. Gå til kanten. Og se på utsikten. Bra! Gå tilbake. Gå tilbake. Ser du på knappen? Trykk på knappen. Trykk kna... Bra! Ikke veldig festlig, og for øvrig forsterket opplevelsen inntrykket jeg har av VR så langt. Virtual reality har et enormt potensiale, men det er fortsatt ikke brukervennlig nok. Det er mye styr med maskinvaren, og jeg kan ikke spille i mer enn fem minutter før det begynner å føles anstrengende. Mange er nok klare for VR allerede, men jeg venter nok en stund til.

Jeg gikk heller videre til noe jeg kjenner godt fra før, og plukket opp håndkontrolleren til konsollen med Dark Souls III innabords. Opplevelsen var omtrent som forventet, altså store utfordringer i stemningsfulle omgivelser. Tempoet skrudd opp litt, og kontrollene virker noe strammere enn tidligere, men i det store og det hele er opplegget det samme. Hvis du allerede liker serien kommer Dark Souls III kommer til å treffe godt, men spillet vil neppe omvende noen skeptikere.

Det samme gjelder vel forsåvidt også for sesong tre av Killer Instinct, men her er ikke jeg rett mann til å ta vurderingen. Fightingspill har aldri vært min greie, men jeg vet at det er mange som gleder seg til den nye oppstarten den 29. mars. Dét må det jo være en grunn til.

En dag på Xbox Spring ShowcaseEn dag på Xbox Spring ShowcaseEn dag på Xbox Spring Showcase

Etter noen timer med Microsofts vårspill, kun avbrutt av dopauser og en prat med en journalist fra Østerrike som av en eller annen grunn var mest opptatt av American Truck Simulator, kan jeg konkludere med at fremtiden ser nokså lys ut for både Xbox One- og Windows 10-eiere. Konseptet med å smelte sammen plattformene er spennende, og selv om enkelte Xbox One-spillere er litt gretne for at spillene "deres" plutselig skal slippes til andre formater også, er dette egentlig noe som bare gavner alle. La oss bare håpe at storsatsningen ikke blir en ny fiasko á la Games for Windows Live. Phil spencer ser ut til å ha kontroll, så jeg stiller meg i hvert fall positiv.



Loading next content