Norsk
Gamereactor
artikler
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Bli "Big Boss" for alvor med disse MGS V-tipsene

Har du ikke helt knekt koden ennå? Klarer du ikke å leve opp til Snakes legendariske navn og rykte? Fortvil ikke, med disse tipsene blir du raskt mer komfortabel på slagmarken...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Alle vet at hodeskudd er veien å gå i Metal Gear, enten du skal ta en soldat av dage eller dysse han i søvn på rekordtid. Alle vet også at det er vanskeligere å se deg hvis du kryper langs bakken, og at pappesker aldri vekker særlig oppsikt selv midt på savannen. Samtidig er det nye Metal Gear Solid V: The Phantom Pain et enormt spill som omfatter så utrolig mye mer enn dette, og derfor har vi satt sammen en hendig guide med tips for spillere som virkelig ønsker å bli Big Boss.

Les også: Anmeldelse: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

NB! Denne artikkelen inneholder noen ørsmå spoilere fra MGSV.

1. Be the boyscout
Når vi sier "the boyscout", altså en speider, mener vi ikke en unggutt som telter i skogen og lærer seg å knyte knuter. Vi mener en soldat som speider omgivelsene og skaffer seg oversikt før han gjør noe som helst. I Metal Gear Solid V: The Phantom Pain er den høylytte metoden der man stormer inn mot fienden med kraftige et mer attraktivt alternativ enn tidligere i serien, men selv da lønner det seg å vite hva man går til. Da slipper man eksempelvis å oppdage at noen av soldatene har kraftige rustninger idet du svinger rundt hjørnet for et velplassert hodeskudd. Slike skudd funker ikke når soldaten er omgitt av metallplater som kun eksplosiver klarer å hamle opp med. Så, skaff deg alltid oversikt, før du går til aksjon.

Dette er en annonse:
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
I can see my house from here.

2. Clear out your locker
Så tidlig som mulig burde de oppgradere kikkerten din, slik at du kan analysere soldatene og sende de dyktigste folkene tilbake til Mother Base for påtvungen rekruttering. Samtidig må du ikke bli for kresen. Soldatene med virkelig gode rangeringer (A, A+ og oppover) dukker opp litt senere i spillet, og i starten må du nøye deg med E, D, C og noen få B-soldater. Men, tenker du kanskje, da blir jo Mother Base fylt opp av udugelige folk! Joda, det stemmer det, men rekruttene dine trenger jo ikke bli værende til evig tid. Snake er nådeløs ute i felten, og den samme mentaliteten må tas med videre til "Staff Management". Fyll opp basen din med dårlige folk ført, og gi dem sparken etterhvert for å gjøre plass til et bedre mannskap.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
To B-er er ikke så gærent, men dette er langt fra noen supersoldat.

3. Have you seen my balloon?
En bra besetning er viktig i Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, men soldater er slett ikke det eneste du kan sende til Mother Base. Når du har oppgradert de hendige Fullton-ballongene, kan du også sende store gjenstander som lastebiler, containere og digre anti aircraft-våpen tilbake til basen. Dette er særdeles nyttig ettersom bilene kan brukes til senere oppdrag (eller av soldatene dine når de er ute og jobber), mens anti aircraft-våpnene kan plasseres ut for å beskytte Mother Base. Vi valgte å sette ekstra mange soldater til arbeid i support-avdelingen på basen vår, slik at vi kunne utvikler Fulton-ballongen fullt ut tidlig.

Dette er en annonse:
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Yup, du kan sende avgårde sauer (selvsagt), til dyrehagen på Mother Base...

4. Friends with benefits
Nei, ikke sånne benefits, men venner er gode å ha også i slagmarken. I Metal Gear Solid V: The Phantom Pain starter du med din trofaste D-Horse, altså en hest, men du får tilgang til flere "buddies" etterhvert. Forutsetningen her er at du griper mulighetene når de presenterer seg. Eksempelvis vil du ikke få tilgang til D-Dog hvis du ikke sender ham tilbake til basen den ene gangen han dukker opp som valp på starten av et oppdrag. Det samme gjelder den omdiskuterte Quiet. Uten å skulle gå inn på detaljene kan vi si at man også har en annen mulighet utover rekruttering når man støter på den lettkledde dama for første gang. Uansett, desto mer tid du tilbringer sammen med dine buddies, desto høyere "bond-level" får dere. Høyt bond-level er nødvendig for å utnytte hver enkel buddys fulle potensial. Samtidig må du ikke glemme at du når som helst kan bytte buddy ute i felten, dersom situasjonen du står overfor er tjent med det.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Vanskelig å ikke falle for D-dog.

5. The Legendary Gunsmith
Enten man er fan av han eller ikke, tror vi de fleste vil si seg enige i at Hideo Kojima gjør ting på en litt annerledes måte. For i hvilke andre spill blir omfattende spillmekanikker gjemt bort slik at kun de ivrigste spillerne finner dem? Dette er tilfelle for modifisering av våpen i Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Etter at du har låst det opp kan du tilpasse brorparten av våpnene dine (forskjellige lyddempere, kikkertsikter, grep og så videre), men først må du gjennomføre sideoppdraget "Extract The Legendary Gunsmith" (i Afrika-regionen), samt ytterligere to oppfølgingsoppdrag. Dropper du disse, må du klare det uten modifiserte våpen gjennom hele spillet.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Omfattende våpentilpasing gjemt bort bak sideoppdrag - bare i Metal Gear!

6. Spit it out!
Sørg for å "extracte" alle soldater du finner som har utdannelse som oversettere. Gjør du dette vil du derfra kunne forstå hva fiendtlige soldater sier, og avhøre dem. Dette kan være ekstremt nyttig, da alle soldater sitter på informasjon om hvor kollegaene deres i samme skvadron er utplassert. I praksis betyr dette at du kan avhøre én soldat og få alle de andre soldatene i nærheten markert automatisk uten å måtte bruke kikkerten eller D-dog. På toppen av dette har mange soldater også ytterligere informasjon, alt fra info som kan hjelpe deg i oppdraget du er inne i, til posisjonen til spesialister, resurser og andre godbiter.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
De fleste er lette å overtale.

7. By night one form, by day another
Å bruke været til sin fordel er en god strategi. Sandstormene i Afghanistan reduserer nemlig sikten til fiendtlige soldater, mens regnbygene i Afrika overdøver lyden av fottrinnene dine. Disse værfenomenene inntrer imidlertid på tilfeldige tidspunkter, så du kan ikke ta dem for gitt i planleggingen av oppdragene dine. Noe du derimot kan stole på er at mørket faller når natten kommer. Da vil soldatene ha større problemer med å se deg, og det er normalt færre vakter på jobb. Samtidig blir også din sikt dårligere, så hovedregelen er å satse på sniking om natten mens bombastiske frontalangrep med rakettkasteren gjøres på dagtid. Satser du på sniking kan vi dessuten anbefale og ta med deg vannpistolen. Den er ypperlig til å permanent ødelegge elektrisk utstyr (som trafokioskene som driver lyskasterne) uten å lage lyd. Du kan også bruke Snakes "Phantom Cigar" for å få tiden til å gå fortere. På denne måten slipper man å sitte å vente på kvelden eller morgenen, bare sørg for å fyre opp sigaren fra et skjulested så du ikke blir oppdaget av soldater som patruljerer. Når du klokka har nådd tidspunktet du er ute etter, velger du bort sigaren (et lett trykk til venstre på d-paden) og forsetter oppdraget ditt.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Venom Snake AKA Big Boss i sitt rette element.

8. See the world, they said
Snake kan løpe ganske raskt, og på ryggen til D-Horse eller D-Walker går det enda fortere. Faktisk raskere enn fra førersetet til de komisk trege kjøretøyene. Likevel kan avstandene i MGSVs åpne verden bli store, og skal du bruke helikopteret må du gjennom loading og mellomsekvenser du allerede har sett et utall ganger. Derfor kan det være lurt å bruke "fast travel"-systemet, for ja, Metal Gear Solid V: The Phantom Pain har et fast travel. I likhet med våpentilpassingen er bare systemet litt bortgjemt, og visse kriterier må være oppfylt før det kan bukes.

Systemet er basert på orange "loading platforms", som er å finne ved større baser rundt omkring på kartene. Når du finner en slik bør du snappe opp fakturaen som er festet på en stolpe ved siden av plattformen. Straks du gjør dette kan du benytte deg av den orange portalen, og hoppe sømløst til alle andre plattformer du har aktivert. Rent praktisk må du gjemme deg i den trofaste pappesken din, og holde inne trekant- (PS4) eller Y-knappen (XOne) slik at intetanende soldater kommer for å sende deg avgårde med posten. Det finnes et tilsvarende system på Mother Base, og utenom dette kan man returnere til AAC-helikopter via pausemenyen når man vil (utenfor oppdrag). Gjør du dette mister du imidlertid fremgangen du har gjort siden forrige lagringspunkt.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Det er vesentlig mer tumleplass i Metal Gear Soild V enn tidligere.

9. Home sweet home
Å skaffe seg oversikt over Mother Base kan være vrient til å begynne med. Vårt tips er imidlertid enkelt. Start med å bygge ut "base development"-plattformene, ettersom denne avdelingen produserer ytterligere ressurser (og tar imot containerne du ender fra felten) som du siden kan bruke til å bygge ut resten av basen raskere. Andreprioritet blir R&D-avdelingen som gjør brorparten av jobben med å utvikle nye våpen og oppdraderinger til deg. Det kan også være lurt å svinge innom "Staff Management" av og til, og ikke bruke "auto-assign" på absolutt alle soldatene du rekrutterer. Kanskje det er bedre å sette flere folk i sving eksempelvis til base development, i hvert fall midlertidig, selv om de på papiret er bedre egnet i andre avdelinger.

Husk også å svinge innom Mother Base fysisk fra tid til annen, for å booste moralen til troppene dine. Av en eller annen grunn liker de å få juling, så ikke vær redd for å slenge dem i bakken selv om de står i giv akt. Til slutt bør du besøke sykestua (Medical Bay) etter sideoppdrag 51, for en liten overraskelse.

Metal Gear Solid V: The Phantom PainMetal Gear Solid V: The Phantom Pain
Sjefen for Diamond Dogs AS må regne med en del overtidsarbeid.

10. Good ol' Walkman
Hvis du syntes de tidvis svært lange Codec-samtalene i de tidligere Metal Gear Solid-spillene ble litt slitsomme, er The Phantom Pain bedre egnet for deg. Her er det vesentlig mindre prat, samtidig som fansen som setter pris på Metal Gear Solids innviklede univers ikke er glemt. Codec-samtalene er nemlig erstattet med et vell av valgfrie kassetter, som inneholder resten av MGSV-historien utover det som vises gjennom spillets gang. Hvis du savner codec-samtalene bør du derfor høre på så mange kassetter som mulig, og med det nye systemet kan du dessuten fortsette å spille mens snakkingen går i bakgrunnen. Hvis du ikke bryr deg, kan du dessuten bare droppe alt sammen, snakk om vinn-vinn! Det er også mye å tjene på å gjøre sideoppdrag parallelt med hovedoppdragene, da mange godbiter er gjemt blant disse. Faktisk vil vi påstå at du går glipp av store deler av spillet hvis du ignorerer sideoppdragene markert i gult.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Farvel codec. Hallo Walkman.

Det var guiden vår, men vi har én siste oppfordring. Spill MGSV offline! Påloggingen til serverne er bare inkludert på grunn av mikrotransaksjoner knyttet til funksjoner du ikke trenger, og er du offline er menysystemet mye raskere og smidigere. Skru av nettforbindelsen til konsollen din eller velg disconnect fra pausemeyen.

HQ
HQ
HQ

Relaterte tekster

6
Konami gjør det bedre enn på lenge

Konami gjør det bedre enn på lenge

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Konami skuffet veldig mange og fikk en del kritikk da de sa at selskapet ville begynne å fokusere mindre på videospill, og heller ha et større fokus på de andre tingene...



Loading next content