Norsk
Gamereactor
artikler
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Kojima den gåtefulle

Vi slo av en prat med den legendariske Metal Gear Solid-skaperen Hideo Kojima, for å diskutere den neste konsollgenerasjonen, åpne spillverdener og slutten på Moby Dick Studios.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg møtte Hideo Kojima for et par år siden, under E3. Vi var begge tilstede på en av Activisions høylytte tilstelning, satt til tonene fra Jay-Z and Eminem hvis jeg ikke husker feil. Han så litt ille tilpass ut, overveldet av de bråkete europeerne som allerede hadde fått i seg noen halvlitere. Kulturkrasj på mange måter, og i løpet av kort tid trakk trakk han seg vekk fra bråket.

Vi møttes igjen i år, denne gangen under mer kontrollerte omgivelser. På den andre siden av bordet fant jeg en samlet mann. Jeg klarte ikke å unngå å tenkte på det. Han vil ikke hjelpe deg til å tolke ordene hans, det er din jobb. Alt han sier er nøye gjennomtenkt, men det er ikke alltid så lett å vite om han er oppriktig eller bare tuller med deg. Pokerfjeset hans sørger for det

Hideo Kojima er en av få industriveteraner som bestemmer selv hvor mange intervjuer han skal gjøre på E3. Han trenger ikke løpe fra avtale til avtale. Kanskje gjør han et par, kanskje gjør han flere titalls. Vårt møte med mannen var i bakrommet til Konamis E3-bås. Et par Konami-representanter, fire andre journalister, en oversetter, Kojima selv og oss var tilstede. Vi hadde en halvtime på oss, og vi viste at spørsmålene måtte være få, men gode. Presset økte rundt bordet.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Dette er en annonse:

På bakgrunn av genuin interesse fra min egen side, spurte jeg han om bakgrunnen for den pussige annonseringen av Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Først Ground Zeroes (august 2012), så The Phantom Pain (desember 2012) og til slutt Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (mars 2013), hva var poenget?

- Vi hadde egentlig ikke tenkt til å avsløre Ground Zeroes når vi gjorde, men det passet så godt med 25-årsjubileet til Metal Gear-serien. Vi var nødt til å presentere noe vi aldri hadde vist frem før. Fox-motoren og Ground Zeroes fylte dette behovet, selv om timingen ikke var optimal, forklarte han rolig.

Han utdypet videre:

- På det tidspunktet var det ikke mye som skjedde når det gjelder spillteknologi. Vi bestemt oss derfor for å presentere Fox-motoren i guerrilla-stil. Det var her vi kom på ideen om Moby Dick Studios. Det var litt som et barnlig påfunn for meg, å skapte dette falske utviklerhuset og påstå at The Phantom Pain skulle slippes på egenhånd. Spillet var naturligvis allerede Metal Gear Solid V i virkeligheten. Det var på en måte som et eksperiment for oss å se hvordan spillet ble mottatt og diskutert på sosiale nettsteder som Twitter.

Dette er en annonse:
Metal Gear Solid V: The Phantom PainMetal Gear Solid V: The Phantom Pain

Jeg fortsatt utspørringen. Vil du si at overgangen til en åpen verden i Metal Gear Solid V: The Phantom Pain er den største sjansen dere har tatt med serien?

- Innen spilldesign er åpne verdener veldig krevende. Områdene og omgivelsene er mye mer omfattende, og den store verdenen påvirker alt. Det er mye mer arbeid sammenlignet med tidligere spill.

- Tidligere Metal Gear-spill var lineære, både med tanke på historien og designet. Alt designeren ønsket seg kom med. Man kunne velge akkurat hvor, hvordan og når en eksplosjon skulle oppstå. Med en åpen verden endrer dette seg. Spilleren har mye mer valgfrihet. Et realistisk snikespill innebærer at spilleren velger hvordan han/hun vil gå fram, hvilke våpen som skal brukes, og hvordan man skal komme seg ut igjen.

- Når det gjelder oppsettet av historien har også denne endret seg. Du kan ikke forutse hvordan spilleren samler inn informasjon og nøster sammen plottet på samme måte som du kan i en lineær fortelling.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Det viste seg at en av journalistene til stede faktisk ikke var en journalist i det hele tatt, men heller en hengiven fan. Likevel spurte han om noe interessant. Ikke om det nye spillet, men om de gamle. Han ønsket seg nemlig nye versjoner av de første to Metal Gear Solid-spillene, gjenskapt med den nye Fox-motoren. Til svar fikk han vite at Kojima allerede var på utkikk etter et studio som kunne utføre akkurat denne jobben. Noen av spillmekanikkene måtte riktig nok moderniseres, men Kojima hadde åpenbart allerede tenkt den samme tanken.

Praten gikk videre til neste konsollgenerasjonen, og hvordan PS4 og Xbox One vil påvirke hverdagen til spillutviklere:

- For oss handler det ikke om forbedret grafikk eller noe i den retningen. Vi ser heller frem mot muligheten til å bruke flere skjermer mens vi spiller. Enten det er snakk om smarttelefoner eller nettbrett kan vi integrere Metal Gear Solid V-opplevelsen med den vi finner på konsollene. Folk kan i praksis ha med seg MGS-verdenen hvor enn de går hele døgnet.

Og hvilken av de to konsollene er Hideo Kojimas favoritt, Playstation 4 eller Xbox One?

- Jeg tror jeg skal kjøpe begge to, men før den tid blir de nødt til å faktisk sende dem til kontoret vårt!

Rommet brøt ut i latter.

- Hvis de ikke gjør det satser vi på Playstation 4, den er billigere.

Latteren fortsatte i noen minutter. Alle skjønte at Kojima bare tullet med oss. Spillet hadde tross alt æren av å åpne Microsofts E3-messe, og vi skal ikke se bort fra en slags eksklusiv avtale mellom partene.

Metal Gear Solid V: The Phantom PainMetal Gear Solid V: The Phantom Pain

I forkant av E3 kom det frem at skuespiller Kiefer Sutherland denne gangen skal stå for stemmen til Snake, og ikke gjengangeren David Hayter. Fansen likte ikke avgjørelsen.

Til å begynne med ønsker ikke Kojima å gå nærmere inn på avgjørelsen eller reaksjonen fra fansen, først og fremst fordi han allerede hadde gjort det på Konami-konferansen. Han nevnte likevel at overgangen ikke er som da Roger Moore erstattet Sean Connery som James Bond. Den er heller et resultat av kravene det nye spillet stiller til skuespilleren. Det nye spillet krever mer enn bare stemmeskuespill, derfor trengte de en skuespiller.

Helt til slutt klarte ikke en av de andre journalistene å holde seg, og spurte rett ut om hvem som vil være hovedskurken Snake må hamle opp med i det nye spillet.

- Jeg kan ikke si hvem det er, men det er nok akkurat den du tror det er, forklarte Kojima kort, med det jeg tror var et lite smil i munnviken.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain er under utvikling til PS3, PS4, Xbox 360 og Xbox One (og muligens PC). Ground Zeroes er blitt beskrevet som en prolog til spillet, som er designet som en slags introduksjon i forkant av hovedspillet. Detaljene er imidlertid fortsatt sparsomme rundt dette.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Relaterte tekster

6
Konami gjør det bedre enn på lenge

Konami gjør det bedre enn på lenge

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Konami skuffet veldig mange og fikk en del kritikk da de sa at selskapet ville begynne å fokusere mindre på videospill, og heller ha et større fokus på de andre tingene...



Loading next content