Norsk
Gamereactor
artikler

- Vi skal ikke svikte kjernespillerne

Vi snakket med med Xbox One-sjefen Phil Harrison etter annonseringen for å finne ut hvordan Microsoft skal ta vare på kjernespillerne i årene fremover...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Den tidligere Sony-sjefen, og nåværende overhode hos Microsoft Interactive Entertainment Team, er høy. Han er så høy at jeg må rygge for å kunne ta bilde av ham. Med sin avslappende stemme foreslår Phil at jeg kan stille meg på bordet hvis jeg trenger bedre overblikk.

- Det går helt fint, sier jeg kameraet trykket mot øyet som en liten paparazzi-gnom.

Vi befinner oss i et rom på Microsofts Xbox-campus i Redmond, og det er bare noen timer siden Xbox One ble vist frem for første gang. Siden Phil Harrison begynte å jobbe hos Microsoft så sent som i 2012, så blir det første spørsmålet som følger:

Hvor mye av konsollen var ferdig da du begynte i jobben?
- Nesten så godt som alt var avgjort. Men det var blant annet den strategiske tenkningen og visjonene for Xbox One som lokket meg til å bli med i teamet. Jeg tror at spill kan være en viktig inngangsport for flere underholdningsformer som er direkte koblet til TV-en din.

Dette er en annonse:

Hvordan har visjonene for Xbox endret seg siden den første konsollen ble lansert?
- Jeg tror at visjonen har blitt mye mer ambisiøs. Vi har en sterk enhet med et veldig smart operativsystem, forsterket av skytjenesten vår. Dette var noe vi ikke hadde tilgangt til i 2005-2006, og mye av magien ligger i nettopp skytjenesten. Jeg ble veldig imponert av investeringene Microsoft har gjort i nettskyen det siste tiåret. De har investert flere milliarder dollar i infrastruktur og økt kunnskap. Allerede på lanseringsdagen vil vi ha mer enn 300 000 servere klare til å støtte plattformen. Det er mer enn hele verdens samlede PC-kraft i 1999. Nesten science fiction.

- Vi skal ikke svikte kjernespillerne
Phil Harrison i froskeperspektiv. Han tok aldri mikrofonen i løpet av presentasjonen, så vi sporet ham opp etterpå.

Av forståelige grunner var det mye fokus på amerikansk TV og sport, men hvordan vil dette fungere i Europa?
- Det er et godt spørsmål. Vi var nødt til å fokusere presentasjonen mot én del av verden, og valget falt på vår egen bakgård. Men vi skal selvfølgelig skreddersy tjenestene for så mange områder som mulig. TV er veldig lokalt, og det krever partneravtaler avhengig av hvor du befinner deg. Dette jobber vi med fortsatt.

Det ser ut til å være en del usikkerhet rundt det å kjøre brukte spill...
- Jeg har forståelse for dette. Vi har kanskje ikke vært tydelige nok på dette punktet, men vi jobber fortsatt med en løsning. Denne løsningen skal vi presentere etter hvert, men akkurat nå vil jeg ikke gå nærmere inn på temaet.

Dette er en annonse:

Vil Xbox One kreve konstant nettilgang?
- Den krever ikke konstant nettilgang, men Xbox One er bedre når den er tilkoblet nettskyen. Det forbedrer både opplevelsen og funksjonaliteten, men du er ikke nødt til å være på nett hele tiden.

- Vi skal ikke svikte kjernespillerne
EA annonserer sitt samarbeid med Microsoft.

Det var mye snakk om Kinect, sosiale medier og nye integrasjonsmuligheter med TV-en på presentasjonen. Dette vekker nok interessen hos casual-spillerne, men hvordan skal dere lokke kjernespillerne?
- På denne presentasjonen handlet det om Xbox One som plattform, og vår visjon for fremtiden. Vi skal ta for oss spillene på E3. Dette er ikke kun en spillkonsoll, så derfor fokuserte vi ikke på det. Vi viste likevel litt av vårt samarbeid med EA som kommer til å generere mye unikt innhold til Xbox One. Mye av dette innholdet vil være veldig relevant for Europa i og med FIFA.

- Vi ga også en verdenseksklusiv titt på det nye Call of Duty. Jeg vet ikke om noe som er mer «core» enn Call of Duty, så jeg tror at ingen kan påstå at vi trekker oss unna den målgruppen som hjalp oss dit vi er i dag. Hvis du fortsatt er i tvil, kan du jo bare vente til E3.

Sony viste ikke frem selve konsollen på sin Playstation 4-presentasjon, men jeg oppfattet likevel budskapet slik: «En spillkonsoll av spillere for spillere». For min del føles det som om Microsoft og Xbox satser på et stadig bredere publikum. Vil dette være noe vi merker mer av i årene fremover?
- Jeg tror at vår strategi og filosofi for Xbox One er glimrende. Jeg hadde ikke sittet her hvis jeg ikke trodde det. Vi har foretatt enorme investeringer i verktøy for spillutvikling. Vi har de beste verktøyene for å lage spill, og for at spillutviklerne skal få mest mulig ut av konsollen. Vi har en veldig kraftig enhet koblet til nettskyen, ekstra CPU-kapasitet via skytjenesten, en god håndkontroller som... har du prøvd den forresten?

Ja. Den føltes veldig bra.
- Ja, ikke sant? Den ligger veldig godt i hendene. Uansett. Alle disse investeringene er gjort for å skape en bra spillopplevelse. Vi gjør også noen utrolige ting for at TV-en din skal bli smartere, samtidig som det skal bli enklere for deg å bytte mellom den underholdningen du elsker.

- Vi skal ikke svikte kjernespillerne
Sensasjonsjagende journalister svermet rundt den nye konsollen.

Den nye Kinect er mye mer avansert enn den gamle. Tror du vi får se en større integrering mellom kjernespill og Kinect denne gangen?
- Jeg håper at utviklerne tenker på hvordan Kinect kan gjøre spillene deres enda mer magiske. Siden alle Xbox One-enhetene selges med Kinect vil brukergruppen være 100 prosent. Det er en dramatisk økning med tanke på at omtrent 25 prosent av dagens 360-eiere har Kinect. Den er dessuten mye mer presis, eliminert maskinvarebegrensningene og implementert muligheten for å gjenkjenne stemmer. Forestill deg hvordan opplevelsen kan bli mye dypere når du i tillegg til å spille med vanlig håndkontroller også kan bruke stemmen. Vi vil vise mer om dette på E3, men vi skal ikke tvinge utviklerne til å bruke disse mulighetene.

Hvor fleksibel er stemmestyringen i Kinect?
- Den vil ikke kunne forstå alle språk fra dag én, men vi kommer til å utvide antall språk fortløpende. Vi har lagt ned mye tid og ressurser på dette systemet, og skal sørge for at stemmestyring blir det selvsagte valget når du betjener Xboxen din.

Helt til slutt. Fortelle om noe du er ekstra stolt av ved dagens annonsering!
- Dette er kanskje litt merkelig med tanke på studiobakgrunnen min, men jeg elsker virkelig de strategiske partneravtalene vi har med EA og Activision. Det at vi får deres største serier beviser deres engasjement for plattformen vår, noe som igjen betyr at spillerne kan være sikre på at det kommer mange store titler til Xbox One. Og det tror jeg gagner alle.



Loading next content