Fallout 4 VR er så og si det samme spillet som ble sluppet i 2015. Det er selvfølgelig et par ting som har blitt endret i overgangen til den virtuelle virkeligheten, men ser man bort i fra det faktum at spillet kontrolleres med bevegelse vil man lett kjenne seg igjen.
Spillet kontrolleres som sagt med bevegelse. For å sikte med et våpen må du se ned løpet, og hvis du vil sjekke kartet holder du Pip-Boy-skjermen opp foran ansiktet. For å flytte seg rundt om i verdenen kan man ta i bruk teleportering hvis mer tradisjonell styrespakkontroll ikke faller i smak. Det finnes også en del innstillinger for å gjøre forflytting mer komfortabelt, om en skulle ha behov for dette.
De grunnleggende elementene fungerer strøkent, og aldri før har Fallout-spillenes brutalitet vært så slående. Ikke er det veldig realistisk, men måten hoder regelrett eksploderer i et hav av blod og gørr kan nesten virke litt på kanten.
Men selv om skytefølelsen er bra vil det begynne å dukke på problemer jo dypere inn i spillet man beveger seg. Og da snakker jeg ikke dypere inn i spillverdenen, jeg snakker om spillets mekanikker i seg selv.
Vive-kontrollerne har to touch-plater som fungerer som styrespaker, og disse skaper problemer i spillets menysystem. Det er rett og slett ikke nøyaktig nok, noe som gjør det veldig lett å bomme på menyvalget. I verste fall blir man sittende i en slags loop hvor man hopper frem og tilbake mellom valg. Med tanke på hvor ofte spillet tvinger deg inn i menysystem er det slående at det kan være så unøyaktig.
Ikke hjelper det at det som er opp, ned, venstre og høyre er annerledes innenfor Pip-Boy menyen - og dette forandrer seg attpåtil når man hopper inn i en av spillets mange rustninger.
Dette skaper litt forvirring, og mer hvis man blir nødt til å styre med menyene midt i en kamp. Den vanlige utgaven av spillet settes også på pause når man bruker denne menyen, men dette er også fjernet fra VR-versjonen, noe som bare skaper mer problemer.
Heldigvis er dette noe en kan venne seg til over tid. Fallout 4 har enormt mange funksjoner og det er imponerende at utvikleren har klart å få alt på plass til tross for Vive-kontrollernes mangel på knapper. Men det er mye å fordøye, og den eneste kontrolloversikten spillet har er begravd under nok et kronglete menysystem.
Rent visuelt ser ikke Fallout 4 VR like pent ut som kjernespillet, men det er ikke like dramatisk som ryktene før lansering skulle ha det til. Jeg har definitivt vært borti penere VR-spill, men Fallout er det første som også tilbyr en enorm åpen verden.
Når det er sagt krever det for øyeblikket at man gjør et par endringer på egenhånd for at spillet virkelig skal skinne. For eksempel var jeg nødt til å skru av anti-aliasing funksjonen. Denne skal gjøre bildet mykere, men den skaper også et veldig grøtete førsteinntrykk, hvor det kan bli direkte vanskelig å skille hus fra fjell. Spillet har heller ingen grafikkinnstillinger som lett kan justeres.
Oppløsningen er også lavere enn den skal være, men det ser ut til at Bethesda er klar over dette og jobber med saken. Inntil videre kan man laste ned en beta-patch fra Steam, men jeg mistenker at denne ikke egentlig fikser problemet, men heller oppskalerer bildet. Personlig synes jeg ikke tapet av antall bilder i sekundet er verdt dette.
Det er veldig skuffende, og forhåpentligvis vil det bli rettet på, men for øyeblikket betyr det at man må rote rundt i spillets filer i Windows for å få ting til å fungere som man vil. Dette er ikke vanskelig for de som har vært borti modifiseringer og slikt tidligere, men for mange kan dette være en problematisk hindring.
Et annet litt merkelig problem er at kikkertsikter ikke er funksjonelle. Har man en rifle med kikkert er det med andre ord praktisk umulig å treffe noe, ettersom siktene ikke kan sees igjennom. Jeg forstår at funksjonelle sikter krever mer av maskinvaren, men at det ikke finnes en slags erstatning gjør at så og si alle våpen med kikkert blir ubrukelige. En kan like godt la snikskytterrifla ligge hjemme hos Dogmeat.
Bethesda har visstnok sagt at dette skal ordnes, men med tanke på spillets ytelse fra før av har jeg mine tvil på at dette blir et faktum. For spillet kjører nemlig ikke helt strøkent, selv med en maskin som forbigår utviklerens anbefalinger.
Litt hakking her og der er derimot å forvente med en så stor verden som Fallout 4 har - for ikke å nevne at vi snakker om et Bethesda-spill. Skuffende, men ikke på langt nær spillets største problem.
Jeg høres kanskje veldig negativ ut her, og det er ikke helt uten grunn. Men når alt kommer til alt er dette likevel en av de største VR-utgivelsene så langt, og innholdsmessig kan det sammenlignes med hovedutgaven. Det er kult å se spill av denne størrelsen dukke opp på VR-plattformen, men det er nettopp derfor det er så trist at ikke alt er på plass.
Fallout 4 VR er tidvis en fornøyelig opplevelse, men Bethesda har en liten jobb foran seg hvis dette skal være et argument for å investere i VR.