Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
anmeldelser
Mario + Rabbids Kingdom Battle

Mario + Rabbids Kingdom Battle

Magnus var skeptisk til blanding av Mario, Rabbids, og Xcom fra første stund, men nå har tonen blitt en helt annet.


Nå må jeg bare innrømme at jeg var meget skeptisk da det begynte å gå rykter om det vi nå kjenner som Mario + Rabbids Kingdom Battle, men det var jeg vel ikke alene om heller? Mario, en av de mest elskede og respekterte spillfigurene vi har, skulle slå seg sammen med Ubisoft sine dryge Rabbids i et Xcom-lignende spill? Det høres ut som en dårlig oppskrift når man ser det på papiret. Var dette virkelig bare to gigantiske selskaper som slo sammen to av de mest lønnsomme universene sine for å tjene en haug med penger? Disse tankene gjorde at jeg dro til E3-messen med veldig lave forventninger til hva Ubisoft ville vise frem, noe som gjorde overraskelsen bare enda større da spillet faktisk ble vist frem. Det virket som om hele salen ble tatt på sengen av denne presentasjonen, for plutselig satte alle seg helt på kanten av setene sine. Forventningene ble nå snudd fra bunn til topp. Kan virkelig Mario + Rabbids Kingdom Battle være like bra som det vi fikk se i juni, eller hadde Ubisoft og Nintendo bare vært meget lure med hva de viste frem? Det viser seg heldigvis å være førstnevnte.

Mario + Rabbids Kingdom Battle

La oss starte med hvordan Ubisoft forklarer møtet mellom de to universene. Alt begynner med at en forsker har utviklet et virtual reality-headset som lar personen som bruker dem kombinere ulike elementer. En relativt ufarlig ting før Rabbidsene får fingrene i teknologien. Det tar ikke lang tid før alt tullet de finner på gjør at de kombinerer universet sitt med Mario-plakaten som henger på veggen, og der har du i hovedsak den grunnleggende historien. Vi får ikke vite hvorfor enkelte Rabbids er slemme mens andre er snille. Spillet bryr seg ikke om dette, og det bør ikke du heller. La oss innse det, dette er ikke første gang Mushroom Kingdom har blitt inntatt av en ganske vag trussel, og det blir ikke den siste. Her handler det bare om å ha artige sekvenser som i de fleste tilfeller ikke gir særlig mening.

Dette er en annonse:

La oss for eksempel ta de to første Rabbidsene du møter, Rabbid Peach og Rabbid Luigi. Disse er helt klart ikke kjent i Mushroom Kingdom, og har det ofte veldig gøy med alt de finner. De barnslige lekene deres får virkelig utfolde seg i Mario sitt rike med slapstick-humor og litt klassisk ugang. Å blande dette med Mario-universet sine mer rolige figurer gir et resultat som ofte fikk undertegnede til å strekke på smilebåndet.

Mario + Rabbids Kingdom Battle

Historien er ikke det eneste som blander de to universene. Presentasjonen blander dem også på en fortreffelig måte. Greit nok, Mushroom Kingdom er uten tvil seg selv likt. Gjennom spillet får vi se de ulike figurene løpe på snødekte fjell, ved lavaelver, og alt mellom de polarene. Her snakker jeg ikke om å løpe fritt rundt, men i få gjengen gjennom firkantede omgivelser som i hovedsak bare fungerer som bakgrunnsomgivelser. Du kan nesten si at man bare kunne snudd litt på kameraet fra Super Mario 3D Land for Wii U, og fått det samme resultatet. Dette mener jeg i positiv forstand. Spillet gjør en utmerket jobb med å blande kjente Mario-verdener med et lite dryss av Rabbidsene sine sprell og kjennetegn. Rabbids-kanoner vil skyte oss til nye steder, mens tunneler og andre små detaljer i omgivelsene lar oss finne hemmeligheter og løse gåter. Mario er altså i førersetet på dette området, men det er vel også forståelig siden dette ikke akkurat er det Ubisoft sin serie er mest kjent for.

Til tross for dette føles omgivelsene og det du gjør helt unikt. For som du vet er det en grunn til at kameraet nå er plassert slik det har blitt. Mario og Rabbidsene er ikke den eneste kombinasjonen vi finner her, men også en stor dæsj av Xcom: Enemy Unknown sine turbaserte kamper. Du vil nemlig ikke bare utforske de ulike verdenene, men også komme til såkalte Battle Spaces. Som navnet tilsier vil disse områdene kreve at du kjemper mot fiendtlige Rabbids av ulike typer og størrelser. Disse områdene er klart markerte med to svarte piratflagg, så du vet når du vil møtte forbedrede deg på slåssing. Med en gang du kommer innenfor disse flaggene vil du introduserer for de ulike fiendene du møter, og kunne plassere de tre figurene du vil innenfor et bestemt område av kartet. Deretter starter kampen.

Mario + Rabbids Kingdom Battle
Mario + Rabbids Kingdom Battle
Mario + Rabbids Kingdom Battle
Dette er en annonse: