Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Get Even

Get Even

The Farm 51 og Bandai Namco leverer en blanding av både sjangere og stemninger, og vi har forsøkt å finne ut av om det fungerer...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

De polske veteranene bak studioet The Farm 51 har brukt mange år på å utvikle dette merkelig, sjangerblandende og virkelighetsbøyende spillet. Jeg var veldig spent på å se om Get Even lever opp til de mange løftene om psykologisk skrekk og fragmentert historiefortelling som spillet ønsker å tilføre FPS-sjangeren. Ikke helt ulikt hovedpersonens mangelfulle hukommelse er dessverre ikke Get Even helt ferdig på alle områder.

Det er synd, for dette spillet har en haug med fantastiske ideer. Man starter spillet uten å vite hvorfor man er i den nedlagte lagerbygningen, og ikke vet du hvordan du kom dit. Det gjør heller ikke hovedpersonen Black, men han vet at han skal redde en jente. Rundt omkring løper det paramilitære personer, og ut fra samtalene dem imellom skjønner vi at det er snakk om en gisselsituasjon. Uten å avsløre for mye, kan jeg fortelle at ting ikke går som vi håper, og deretter blir alt litt skrudd.

Black våkner opp på et mentalsykehus, også dette nedlagt, og stemmen til Red guider oss gjennom dette foruroligende stedet. Mennesker med VR-anordninger på hodet er låst inne på fuktige og skumle celler. Red forteller at vi er her for å finne ut av hvorfor vi var til stede i lagerbygningen, og ikke minst hvem Black egentlig er. Vi bruker dermed den VR-lignende teknologien til å dykke ned i Blacks minner. På samme måte som hovedpersonen i filmen Memento skal også Black sette sammen deler av hukommelsen til å finne ut av om doktor Red har rent mel i posen, og ikke minst hva i all verden det er som foregår på det nedlagte sykehuset.

Dette er en annonse:
Get Even
Get EvenGet EvenGet Even

Akkurat som ellers i 2017, går man heller ikke uten en smarttelefon i Get Even. Black er faktisk så glad i telefonen sin at den har en egen plass på hans avanserte corner gun, som kan bøyes 90 grader i to retninger. Telefonen fungerer nemlig som et infrarødt sikte, i tillegg til alt det andre den kan gjøre.

Telefonen spiller en temmelig stor rolle i gameplayet, for den er grensesnittet ditt, akkurat som Pip-boy i Fallout. Resten av bildet er dermed rent og pent, men det sørger også for at vi mister litt oversikt over historien, spillets ofte annerledes systemer eller hva man egentlig skal gjøre. Det er naturligvis en overordnet oppgave som viser oss veien, men Get Even kan ofte bli mer forvirrende enn det har godt av.

Dette er en annonse:

Dette er et problem som egentlig er gjennomgående for spillet. Man får vite av Red at man ikke bør drepe for mange ettersom det ødelegger minnene, men hvordan fungerer dette egentlig? Og hvor mange ledetråder skal jeg samle før det er bra nok? Dette finner man selvsagt ut ved å benytte prøve-og-feile-metoden, men det passer ikke helt inn her.

På andre områder har også spillet problemer med å definere seg selv. Get Even er et sammensurium av sjangere, selv om det i kjernen er et skytespill hvor man skyter lite. Spillet er dog best når vi er inne i delene med utforsking, skrekk og spenning, og da er jeg virkelig redd for å finne ut hva som befinner seg rundt neste hjørne. Andre ganger er det mer snakk om en stemningsfull og uhyggelig gåsimulator.

Jeg skulle ønske at utvikleren hadde droppet skytespill-delen fra spillet, og heller satset fullt og helt på de andre elementene. F.E.A.R. står fortsatt som et av mine favorittspill innen skrekkområdet, og det var samtidig et veldig godt skytespill. Det er ikke Get Even. Det mangler flyt, og jeg føler meg holdt tilbake av få våpen. Med tung kontroll og ikke spesielt overbevisende våpen på toppen av dette, føles det i grunn som et uferdig skytespill.

Det er også et litt uferdig snikespill som mangler mange av mekanikkene vi forventer fra stealth-sjangeren. Det er eksempelvis ikke mulig å velge en ikke-dødelig fremgangsmåte, noe som egentlig ville ha gitt mer mening hvis det var mulig. Det er heller ikke alltid så lett å skjønne hvorfor vaktene oppdager deg, ei heller ikke hva belønningen er for å snike.

Spillet har derimot en veldig fin mekanikk som støtter stealth, og det er at man kan scanne områdene med telefonen. Med denne kan du finne et hull i veggen for eksempel, eller kanskje oppdage en container du kan gjemme deg bak. Dette er imidlertid ikke nok til å unnskylde de mekanikkene som ellers fremstår som klønete eller litt mangelfulle.

Som karakteren i bunn tilsier, har Get Even sine positive sider. Det er nemlig også et spill hvor du utforsker miljøene etter hint og ledetråder, som du siden skal sette sammen til å gi mening. Underveis må du også løse noen puzzles, og disse oppleves som akkurat passe vanskelige. Det er når man får lov til å absorbere stemningen og nyt lydsporet at spillet kommer til sin rett.

Get Even
Get EvenGet Even

For stemningen er virkelig suveren. Utvikleren har brukt en spesiell 3D-scanning-teknologi som innebærer at miljøene er modellert etter virkelige steder. Alt fra graffitien til slitasjen på veggene ser imponerende ekte ut. Legger du til noen virkelig intense lydeffekter, kommer Get Even til å få deg helt ut på kanten av stolsetet.

Mens miljøene imponerer, må vi dessverre innse at figurmodellene gjør det motsatte. De ligner på hverandre, og er i det hele tatt kjedelige å se på. Det er på dette området vi virkelig kan se at dette startet som et indiespill med lavt budsjett.

Det lave budsjettet kommer også til uttrykk i mengden bugs. Spillet har blitt utsatt flere ganger, men det er fortsatt mulig å sette seg fast i miljøene (de vakre miljøene). Jeg har faktisk ikke opplevd å sette meg fast siden begynnelsen av 2000-tallet, så det måtte vel skje før eller siden. Dessverre har ikke spillet manuell lagring, noe som betyr at man kan bli sendt ganske langt tilbake hvis man støter på en bug.

Den godt designede stemningen støtter imidlertid spillets Memento-aktige fortelling på en god måte. Det er litt identitetskrise på gameplay-fronten, men spillet lykkes virkelig med å holde meg på tå hev gjennom hele den emosjonelle heisaturen som er historien.

Jeg skulle gjerne hatt et hjelpemiddel som ga oversikt over de ulike mekanikkene, figurene og andre deler av spillet. Jeg tror i hvert fall ikke at det ville ha gått ut over mystikken å ha en slags guide, men heller gitt mening i et spill der hovedpersonen også "spiller" minnene sine.

Alt i alt er Get Even et spennende spill som trenger en del finpuss etter lansering, men som også gjør mye bra. Kul historie og overlegen stemning sørger for en interessant opplevelse. Det har som nevnt noen identitetsproblemer som resulterer i en del halvhjertede gameplay-sekvenser, og det er synd. Get Even har sine feil og mangler, men den originale ideen gjør at mange av dem er verdt å overse.

HQ
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Suveren stemning, virkelighetsnære miljøer, originale ideer, god historie og virkningsfullt lydbilde.
-
Kjedelig skytedel, uferdig gameplay, litt treg kontroll, bugs, stygge figurer, utydelige mekanikker og det mangler manuell lagring.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
Get EvenScore

Get Even

ANMELDELSE. Skrevet av Anders Fischer

The Farm 51 og Bandai Namco leverer en blanding av både sjangere og stemninger, og vi har forsøkt å finne ut av om det fungerer...

0
GR Live i dag: Get Even

GR Live i dag: Get Even

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Forrige uke ble det spesielle Get Even sluppet til PS4, Xbox One og PC, og vi har som du sikkert vet allerede skrevet en anmeldelse. Denne uken er det klart for å...

0
Her er lanseringstraileren til Get Even

Her er lanseringstraileren til Get Even

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I dag kunne vi endelig presentere vår anmeldelse av det sjangerforvirrede actionskrekkeventyret Get Even. Spillet er utviklet av polske The Farm 51, og sammen med Bandai...



Loading next content