Zenimax har lykkes med å gjøre The Elder Scrolls Online til et solid MMORPG, og med den nye utvidelsen har spillerne fått nok innhold til å være underholdt i lang tid fremover. Jeg har aldri fått spilt så mye av The Elder Scrolls III: Morrowind, så jeg var veldig spent på å se Vvardenfell-kontinentet. Jeg har jo hørt mye rosende omtale av hovedseriens tredje kapittel, og derfor var jeg nysgjerrig på å se hva Zenimax har fått til.
I tillegg til et nytt kontinent kommer utvidelsen også med den nye Warden-klassen, samt det nye Battlegrounds hvor spillerne skal kjempe mot hverandre i mindre slag enn vi har sett i spillet tidligere.
Det første jeg gjør er å velge meg en tilfeldig rasen innen Warden-klassen, og deretter starter jeg i en tom hytte i Vvardenfell-området. Utenfor hytta venter et skue som Morrowind-fansen vil kjenne igjen, nemlig de gigantiske soppene.
I likhet med de andre klassene har også Warden tre bestemte evnetrær. Det ene heter Animal Companions, og som navnet antyder lar den deg bruke evner som involverer dyr. På førsteplassen her finner vi muligheten til å kalle inn en grizzlybjørn som kjemper ved din side. En annen evne innenfor dette treet er å bruke flaggermus til å gjøre skade på fienden eller sørge for at du beveger deg raskere.
Det neste treet heter Green Balance, og det involverer deg og dine lagkamerater. Den beste evnen her er at du kan lage en stor skog hvor medspillerne kan gå inn for å bli helbredet. De andre evnene handler stort sett om ting som gir liv over tid, men det er også mulig å redde sårede allierte fra en ellers sikker død.
Det tredje og siste treet heter Winter's Embrace, og det handler om frost. Den beste evnen her er at man kan lage en storm rundt seg, og denne gjør skade på fienden samtidig som den gjør dem tregere. Ellers finner vi evner som bedre utholdenhet, og det å kunne skyte skarpe krystaller mot fienden.
Ved første øyekast er det ikke store forskjellene på det oppgavene man blir satt til å gjøre nå i forhold til tidligere. Det handler som regel om å drepe noen, finne en man skal snakke med, finne en gjenstand, eskortere folk og så videre, så spillere som har testet nettrollespill tidligere vil kjenne igjen opplegget.
Mangelen på gull var noe som irriterte meg i begynnelsen. Det finnes nemlig en rekke oppdrag som krever at man kjøper diverse ingredienser fra butikkene, eventuelt betaler folk for viktig informasjon. Jeg har samlet opp masse utstyr i løpet av min tid med spillet, men de ulike kjøpmennene vil ikke gi meg noe gull i bytte. Dette er neppe noe problem for deg som er en veteran og har en figur med høyere level allerede, men for meg som valgte å begynne på bunn ble det litt overveldende å møte på så mange oppdrag jeg ikke kunne betale for.
Selv om det hele føles kjent er det fortsatt forfriskende at det nye området er så markant annerledes en resten av spillet. Det gir en følelse av at man er i et nytt eventyr til tross for at resten av oppskriften er lik.
Jeg liker å spille mot andre spillere, så den nye Battlegrounds-modusen fanget interessen min tidlig. Her skal tre lag med fire spillere kjempe om seier i vante opplegg som Team Deathmatch, Capture The Flag og Domination. Dessverre er dette veldig ubalansert i skrivende stund, da man spiller mot alle uansett hvilket level man er på. Dette blir forhåpentligvis fikset innen spillet slippes, men akkurat nå er det ganske håpløst for meg på level 41.
Selve systemet hvor du registrerer deg for å kunne komme inn og spille er heller ikke uten sine feil. Jeg mistet plassen min i køen flere ganger, og da jeg endelig kom inn hendte det ofte at vi kun var to spillere på hvert lag. Enda verre blir det når motstanderen trekker seg fordi de ligger an til å tape. Spillet takler nemlig ikke dette, og kaster dermed ut de resterende spillerne uten at de får noen belønning for seieren.
Dette vil sannsynligvis bli fikset innen lansering, men det er frustrerende å se et så enkelt system slite med så store problemer. Det finnes også store feil der du registrerer deg for å delta i Dungeons, og dette går ut på at gruppen din blir splittet og sendt til hver deres dungeon selv etter at alt skal være i orden.
The Elder Scrolls Online: Morrowind byr på mer av det samme som i grunnspillet, så det er enkelt å anbefale dette til fansen. Det er dessuten en ganske rimelig penge for opptil 30 timer med spilletid, hele Vvardenfell-kontinentet og en ny klasse. Nå venter vi bare på at Zenimax skal fikse feilene i PvP og dungeons.