LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Gamereactor
      anmeldelser
      Rime

      Rime

      Rime er tydelig inspirert av sjangergigantene, men det står mer enn støtt nok på egne ben. Vi har testet det vakre spillet...

      Abonner på vårt nyhetsbrev her!

      * Påkrevd felt
      HQ

      Gjetningene var mange da folk så meg spille Rime. "Er det Ico? Journey? Shadow of the Colossus?" Jeg skjønner hvorfor de blandet, for Rime forsøker ikke å skjule hvor det har hentet inspirasjon fra. Tempoet er lavt, musikken er vakker, og hemmelighetene på øya er mange. Rime følger imidlertid ikke bare i andres fotspor, men lykkes å tråkke sin egen sti. Spillet har veldig lyst til å være en spesiell opplevelse, og selv om det i stor grad lykkes er det litt for mye fokus på fiolinen i tredje akt til at det kan stå side om side med de virkelig store.

      Som en moderne Crash Bandicoot starter hovedpersonen i Rime også med å våkne på stranden, reise seg opp og børste av seg sanden. Men der slutter også likheten. I stedet for full fart med snurring inn i fiendene, går denne hovedpersonen sakte langs stranden. Spillet forteller deg ikke hvor du skal gå, men fornuften din sier at det er en god idé å få overblikk. Det tar ikke lang tid før det dukker opp et høyt tårn i horisonten - akkurat som fjellet i Journey - og som spillere er vi jo trukket mot høyder som måker mot en reketråler. Jeg visste at jeg ville inn i tårnet så fort jeg så det, men først må jeg finne nøkkelen.

      Rime
      RimeRimeRime
      Dette er en annonse:

      Øya er stor uten at den blir uoversiktlig, for utvikler Tequila Works har inkludert en slags liten rev til å hjelpe oss med å finne veien. Jeg endte opp med å ha et litt ambivalent forhold til den lille rakkeren, for selv om den ofte var nyttig, hendte det at jeg kun hørte den gjø i det fjerne. Det ble nemlig litt enerverende å høre på ropene dens fra en høyde mens jeg forsøkte å finne ut av hvordan jeg skulle komme meg opp dit. Hovedpersonen så ut til å elske dette fabeldyret, men for min del var jeg litt usikker på om jeg ville kose eller sparke til det.

      De sterke følelsene er dessuten Rimes akilleshæl. I spillene vi sammenlignet med i begynnelsen forstår vi godt hvorfor man får en reaksjon hos spilleren, men her lykkes ikke Tequila Works like godt. Rime forsøker å være minimalistisk i likhet med Journey, Ico og Shadow of the Colossus, men det prøver så hardt å vekke følelser at det blir en smule komisk. Hvor ofte har du egentlig kastet deg ned på knær og skreket til himmelen i frustrasjon over urettferdigheten du er vitne til? Ikke du heller? Det er fordi mennesker ikke reagerer slik så lenge det ikke er en dårlig Hollywood-produksjon. Når Rime likevel bruker slike virkemidler, føles det overdrevet og malplassert i det minimalistiske universet man befinner seg i.

      Det er synd at spillet mister fotfestet i den tredje akten, for det er så nære ved å nå målet. Det var enkelte fall i bildeoppdateringen og en gang jeg satt fast i gulvet, men dette er bagateller. Første gangen jeg startet spillet kom jeg meg ikke i seng før klokken 02.00, og det var fordi jeg hele tiden ville se hva som skjulte seg bak neste dør. Spillet minner om The Witness i utseendet, og øya ser ut som et maleri i konstant bevegelse. Det er alltid vakkert, og variasjonen i miljøene sørger for at det alltid er interessant å utforske.

      Rime
      Dette er en annonse:
      RimeRimeRime

      Vanskelighetsgraden taler også til spillets fordel, og det er ikke interessert i å sette deg fast med altfor vanskelige puzzles. I Rime skal du ikke sitte fast, men du skal likevel være nødt til å tenke litt før du har fortjent å åpne neste dør. Dessverre snubler spillet også her noen ganger. Løsningene kan nemlig være ulogiske i forhold til reglene som spillet har satt, og det er ikke tilfredsstillende å løse disse. Et eksempel på dette er når du skal trykke på en bryter som tilfeldigvis har et monster i veien. Når du nærmer deg monsteret vil det skrike til deg slik at du faller ned en etasje, og bryteren er fortsatt utenfor rekkevidde. Løsningen var å gå enda nærmere monsteret, for da faller du ikke helt ned, men blir liggende i nærheten av bryteren. Det virker ikke logisk at man skal gå enda nærmere faren, og jeg følte i tillegg at spillet understreket dette ved å kaste meg ned hver gang jeg nærmet meg. Jeg endte opp med å forsøke den riktige løsningen fordi jeg hadde gitt opp etter å ha prøvd alt annet.

      Heldigvis er oppgavene som regel gode. Det blir ofte lekt med perspektiver, noe de gjerne kunne brukt enda mer. Som i The Witness er det alltid en spesielt god følelse å finne den riktige plasseringen og kameravinkelen som avslører løsningen, eller som er tilfellet i Rime; en dør i en tilsynelatende tett vegg.

      Det er også det Rime er, altså spesielt. Inspirasjonene er mange og tydelige, men det har likevel sin egen identitet. Det skjuler seg en historie på øya om gamle sivilisasjoner som har gått tapt, og det før øya til å føles ekte på en veldig bra måte. Det at noe føles ekte er ofte det største komplimentet jeg kan gi et fantasiunivers. Spillet snubler noen ganger, men når det står på begge beina står det like støtt som de største i sjangeren. Så nei, jeg spiller ikke Ico, Journey eller Shadow of the Colossus. Jeg spiller Rime, og det er et navn verdt å merke seg.

      HQ
      08 Gamereactor Norge
      8 / 10
      +
      Grafikken og musikken imponerer, øya er full av hemmeligheter, balansert vanskelighetsgrad og passe langt.
      -
      Noen puzzles gir ikke mening, bildeoppdateringen er ustabil, og for mye rot i tredje akt ødelegger litt.
      overall score
      er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

      Relaterte tekster

      2
      RimeScore

      Rime

      ANMELDELSE. Skrevet av Anders Baad Mai

      Rime er tydelig inspirert av sjangergigantene, men det står mer enn støtt nok på egne ben. Vi har testet det vakre spillet...

      0
      Rime er gratis på PC

      Rime er gratis på PC

      NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

      Siden vi nærmer oss helg og det har vært noen relativt rolige uker hva spillanseringer i det siste er det kanskje noen som leter etter noe å spille. Da passer det jo godt...

      0
      Rime-skaperene utfordrer pirater

      Rime-skaperene utfordrer pirater

      NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

      De siste årene har Denuvo sin piratbeskyttelse blitt brukt i stadige flere spill, og mange som har prøvd å knekke denne har sagt at den er en av de beste. Vanligvis...



      Loading next content