Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Star Fox Zero

Star Fox Zero

Etter å ha hoppet over hele Wii-generasjonen, er Team Star Fox endelig tilbake for å redde solsystemet. Dessverre klarer de ikke redde seg selv fra denne spillfadesen ...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Tradisjonen tilsier at når man skriver en spillanmeldelse tar man gjerne for seg spillet fra begynnelse til slutt. For en gangs skyld skal jeg bryte det mønsteret og begynne med å snakke om slutten til Star Fox Zero, nærmere bestemt rulleteksten. Denne avsluttes nemlig med en liten hyllest: «This game is dedicated to our wingman who fell in battle.» Hvem det er snakk om sies aldri, men de av oss som husker Nintendos avdøde president Satoru Iwata skjønner umiddelbart hvem de mener, og jeg skal ikke legge skjul på at jeg ble rørt av den vakre hyllesten. Star Fox Zero var tross alt det siste storspillet presidenten promoterte via Nintendo Direct-videoen som ble sendt noen få dager før han gikk bort.

HQ

Årsaken til at jeg trekker hyllesten frem, er fordi jeg kanskje ser på denne vakre hyllesten som høydepunktet ved spillet. For selv om Star Fox Zero gjør så godt det kan, er sluttresultatet ganske enkelt ikke godt nok.

Star Fox-serien hoppet galant bukk over forrige konsollgenerasjon (dersom vi ser bort fra Star Fox Command til Nintendo DS). Dette betyr at vi ikke har sett noe til spillserien på TV-skjermen siden det eminente og underholdende Star Fox: Assault til Gamecube i 2005. Potensialet for et nyskapende, vakkert og underholdende spill var så absolutt tilstede. Når Nintendo i tillegg har satt selveste Shigeru Miyamoto inn som sjefsprodusent for spillet, og utviklerstudioet var ingen ringere enn Platinum Games (studioet bak The Wonderful 101 og Bayonetta 2, to av Wii Us beste spill), blir ikke akkurat forventningene mindre.

Dette er en annonse:
Star Fox Zero
Dette er Star Fox slik vi kjenner det. Litt for kjent, kanskje, men det er på dette området Star Fox Zero er mest underholdende.

Dessverre klarer spillet aldri å nå opp til disse forventningene, noe som i hovedsak skyldes et fullstendig mislykket kontrollsystem, svært få nyheter, manglende flerspillerdel og et spill som i det store og det hele føles mer begrenset enn beriket av å være et Wii U-spill.

På spørsmålet om hva Star Fox Zero egentlig er, har Miyamoto sagt at spillet ikke er en ren nyversjon av det originale Star Fox til Super Nintendo. Det er i og for seg riktig, men spillet legger seg så tett opptil det første spillet i serien at det må nesten anses som pseudo-nyversjon av Star Fox, krydret med elementer fra det kansellerte Star Fox 2. Det vil si at dersom du håpet på noe helt nytt innhold i Star Fox-universet vil du bli skuffet. For selv om det finnes planeter og rollefigurer vi aldri møtte i det første spillet, handler dette fortsatt om Fox McCloud og hans venners kamp mot den onde vitenskapsmannen Andross. Fint det, men den historien har vi hørt før, og vi er sultne på å utforske mer av Lylat-solsystemet.

Star Fox Zero
Gode gamle Landmaster gjør også comeback.
Dette er en annonse:

Når spillet fyrer igang er det i kjent Star Fox-stil. Du styrer et romskip som følger en fastsatt bane fra start til slutt, og skal forsere fiender og hindre underveis. Dette betyr imidlertid ikke at veien er forhåndsbestemt. Tradisjonen tro finner det flere ruter man kan ta, og en bane kan avsluttes på forskjellige måter og lede deg videre til forskjellige steder. Og dette er uten tvil det beste Star Fox Zero har å by på. Det er fortsatt moro å forsere tonnevis av fiender, og gleden over å oppdage nye veier videre gjør deg alltid litt stolt over egen innsats.

Du er imidlertid ikke bundet til Arwing-romskipet ditt hele spillet gjennom. Noen oppdrag plasserer deg i Landmaster-stridsvognen, mens andre lar deg styre et nytt gyrokopter. Gyrokopteret presenterer en av de store nyhetene ved spillet, ettersom det lar deg fly ganske fritt i omgivelsene. Det kan også brukes til å hacke fiendtlige datamaskiner og roboter. En siste farkost du kan styre er en Walker, hvor Arwing-romskipet plutselig får bein å gå på og ser ut som en mekanisk, løpende pterodactyl. Konseptet er opprinnelig fra det kansellerte Star Fox 2, men dette er første gang vi ser det i aksjon.

HQ

Bakkekampene hvor Fox løper til fots er nå borte. Noen vil savne dette fra Star Fox: Assault-dagene, mens andre mener dette er slik serien skal være. Selv er jeg noe delt, men jeg føler at bakkekamper kunne vært moro å ha med dersom de hadde forbedret dem.

Og mens vi snakker om at noe som burde vært forbedret, er det på tide å snakke om det som i hvert fall burde vært forbedret og som rett og slett ødelegger det meste av spillet: Kontrollsystemet.

Til enhver tid opererer Star Fox Zero med at man ser selve romskipet og omgivelsene på TV-skjermen, mens man ser det hele fra cockpiten på GamePad-skjermen. For å sikte må man benytte seg GamePad-ens innebygde gyroskop, som man så kan rekalibrere når som helst med Y-knappen. Tanken om at bevegelseskontroller hører hjemme i et Star Fox-spill er kort fortalt forferdelig, og mangt et blinkskudd gikk i vasken fordi siktet mitt hadde flyttet seg mer enn beregnet.

Star Fox Zero
Setter du deg i gyrokopteret kan du hacke fiendens datamaskiner ved hjelp av roboten Direct-i.

Når man spiller Star Fox Zero er det i utgangspunktet tre måter å spille og styre på. Man har den klassiske kjøredelen hvor spillet automatisk fører deg fremover. Deretter har du all-range mode, hvor romskipene kan manøvrere fritt i et 360-graders 3D-landskap. Så langt alt vel. Det er nemlig det tredje delen, target mode, som ødelegger det meste. Da låser siktet seg til fienden (en boss i de fleste tilfeller), og kameraet roterer slik at fienden alltid befinner seg midt på skjermen. Dette betyr at det er helt håpløst å se hvor man sikter, og man må derfor ty til cockpit-kameraet på GamePad-skjermen. Ulempen med dette er at du mister noe av helhetsoversikten, som igjen betyr det at du må forberede deg på kamper som blir langt tøffere enn nødvendig. Det hele er vanskelig å beskrive, men i praksis er det frustrerende som fy.

Den letteste måten å styre spillet på mens man befinner seg i target mode, er å ha en medhjelper i sofaen som forteller deg hva som skjer på TV-skjermen mens du konsentrerer deg om GamePad-skjermen. Ikke optimalt, ikke taktisk og slettes ikke moro. Med tid og stunder kan man bli vant til det, men det krever betraktelig mer tid enn det burde.

Star Fox Zero
Din Arwing kan med et tastetrykk forvandles til en Walker. Den ser kanskje latterlig ut, men den får i hvert fall jobben gjort.

All range mode er på sin side en artig modus, spesielt når man får kamper i verdensrommet. Samtidig blir utfordringene aldri særlig store, og også her ville et forbedret kontrollsystem skapt mer action og en bedre opplevelse.

Det er heller ikke å komme unna at Star Fox Zero også sliter på det visuelle området. Spillet kjører med solide 60 bilder per sekund, men det eneste som er skikkelig blankpolert her er Arwing-romskipene og pelsen til Fox & Co. Resten av omgivelsene er preget av flate teksturer uten detaljer eller dybde, og slettes ikke hva en forventer av et nyere spill fra et av bransjens ledende selskaper.

Alt dette kunne jeg likevel ha tålt dersom Nintendo hadde inkludert en flerspillerdel, enten lokalt eller online. Personlig husker jeg ikke stort av historien i Star Fox: Assault, men du verden så mange timer jeg og vennene mine tilbrakte i flerspillerdelen. Tydeligvis syntes ikke Nintendo selv at denne delen var så veldig morsom, så de har like gjerne sagt takk og farvel til hele greia. Null, niks, nada. En flerspillerdel, enten lokal eller over nett, kan du dessverre se langt etter. Det nærmeste man kommer er en samarbeidsmodus hvor den ene styrer farkosten og den andre skyter, men det holder faktisk ikke mål. Man skulle tro Nintendo hadde visst at folk digger fargerike tredjepersons skytespill etter suksessen med Splatoon, men den gang ei.

Star Fox Zero
Target mode ødelegger mye av spillet

Miyamoto skal tidligere ha sagt om spillserier som F-Zero at han ikke ville bringe dem tilbake så lenge han ikke hadde noen nye tanker rundt spillserien. Denne filosofien burde han også ha fulgt med tanke på Star Fox. Nyhetene i spillet er få, og fraværet av spennende elementer er langt mer pressende enn de som faktisk er tilstede.

Det er et spill jeg så gjerne vil like, for når det er bra så er det faktisk kjempeunderholdende. Dessverre sparker Star Fox Zero krokfot på seg selv og snubler oftere enn det som er moro. Jeg tviler ikke på at mange vil sette pris på spillet, men det inneholder altfor mange feil til at det kan bli en klassiker. Trist, for Team Star Fox hadde fortjent langt bedre.

HQ
05 Gamereactor Norge
5 / 10
+
Det er Star Fox-formelen, hvilket betyr luft- og bakkekamper i romskip og tanks som kan være underholdende når alt fungerer som det skal. Deler av grafikken er faktisk ganske pen. Mange veier å utforske på hver bane.
-
Kontrollsystemet er totalt feilslått og ødelegger det som ellers kunne vært et bra spill spill. Ingen revolusjonerende nyheter. Flate teksturer på omgivelsene. Mangel på online- og flerspillerdel. Lite detaljert grafikk.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

En annens mening

Fredrik Säfström

Det hersker ingen tvil om at Star Fox Zero byr på masse nostalgi for gamle fans av serien, men jeg kan også gå god for at nye spillere vil ha det gøy her. Spillet mangler nyheter, men hva gjør vel det når serien fungerer godt som den er? Vi får en perfekt balansert utfordring med både enkle og vanskelige momenter, og det er spesielt bossene som kan være vriene å slå.

Selv om miljødesignet er ser bedre ut enn det gjorde ved første visning, så er ikke Star Fox Zero det vakreste spillet på markedet. Platinum Games har tidligere sagt at de var usikre på om de kunne utvikle spill i en ny sjanger, men faktum er likevel at de lykkes til gangs. Jeg mener at dette er et av studioets beste spill. Star Fox Zero er en ekte nostalgitripp jeg anbefaler på det varmeste.

7/10

Medlemsanmeldelser

  • Stramt Belte
    Savna Star Fox? Ikke jeg. Men her er han igjen, med sine gode venner. Fox får virkelig bruk for sitt kallenavn i denne tittelen. Her er han en... 10/10

Relaterte tekster

7
Star Fox ZeroScore

Star Fox Zero

ANMELDELSE. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

Etter å ha hoppet over hele Wii-generasjonen, er Team Star Fox endelig tilbake for å redde solsystemet. Dessverre klarer de ikke redde seg selv fra denne spillfadesen ...

3
Star Fox Zero sliter med lavt salg

Star Fox Zero sliter med lavt salg

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Star Fox Zero er det nyeste eventyret til romreven Fox McCloud, og som vi forklarte i vår anmeldelse slet spillet med å overbevise oss på Wii U. Vi er imidlertid...

0
Her er Star Fox-tegnefilmen

Her er Star Fox-tegnefilmen

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Nintendo har nå sluppet den omtalte tegnefilmen Star Fox Zero: The Battle Begins, og vi har gjort det veldig enkelt for deg å se den ved å legge den ut nedenfor. Det er...

1
Se slipptraileren til Star Fox Zero

Se slipptraileren til Star Fox Zero

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Som vi meldte i går skal Nintendo ha en spesiell Treehouse: Live-sending som fokuserer på Star Fox Zero og Star Fox Guard i kveld. Føler du det er for lenge å vente?...



Loading next content