Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Destiny

Destiny: House of Wolves

Bungie har tatt lærdom av The Dark Below, men går også i mange av de samme fellene. Vi har testet utvidelsen House of Wolves...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg er en av dem som har latt seg imponere av det Bungie har klart med Destiny. Fantastiske skytekontroller, godt våpen- og rustningdesign og interessante fiender og miljøer har gjort spillet til en flott opplevelse for min del. Men så har vi selvsagt problemet med mangel på variasjon og lite innhold. De fleste er enige om at den første tilleggspakken, The Dark Below, ikke forbedret disse elementene i særlig grad. Mange mener til og med at det nye raidet var det eneste nevneverdig nye ved pakken. Bungie hevder de har lært av tilbakemeldingene de fikk etter utvidelsen, men har de faktisk det?

Destiny

Det første man legger merke til er det nye sosialområdet, The Reef. Her snakker vi i bunn og grunn The Tower kledd i lilla, samt nye karakterer. Området har også samme funksjon. De eneste man kan prate med er "bounty"-karakterer, klanmedlemmer og salgsmenn. Den eneste grunnen til at området finnes er i all hovedsak for å skille det fra det ordinære spillets innhold. Du må nemlig besøke The Reef for å kunne starte hvert enkelt historieoppdrag. Denne gangen er du på jakt etter den etterlyste House of Wolves-klanens leder, Skolas, og må oppdatere oppdragsgiveren din for hver gang du fullfører et oppdrag. Dette kan føles litt oppstykket, men man får en viss kompenasjon ved å motta ulike belønninger når man er der. Blant disse belønningene er The Vestian Dynasty, pistolen som introduserer oss for det nye "sidearms"-våpenet. Se for deg en litt svakere, men raskere versjon av hand canon-våpnene så vet du hva du får.

Som tilfellet også er med den originale Destiny-historien byr House of Wolves på en meget kort affære. Heldigvis har de i alle fall fyllt på med litt flere detaljer om hvorfor du gjør de ulike oppdragene, og Destiny-historien får et bittelite påfyll.

Dette er en annonse:

Dette blir likevel ikke nok til å rettferdiggjøre kjøpesummen, for Bungie har nemlig ikke gjort noe med er mangelen på variasjon. Ved å spille gjennom de nye oppdragene trasker du deg nesten utelukkende gjennom de samme områdene som tidligere. Forskjellen er at du starter et annet sted. Jeg måtte nesten le hånlig for meg selv da jeg innså at jeg i noen tilfeller gikk gjennom de eksakt samme områdene som i et tidligere oppdrag bare i revers. Siden jeg samtidig møter på de samme fiendetypene som tidligere kjenner jeg virkelig den berømte "grind"-følelsen komme til overflaten.

Destiny

Det samme kan kanskje sies om en av de nye modusene man får med utvidelsen. Prison of Elders er Bungies versjon av den klassiske horde-modusen. Du og to andre spillere skal kjempe dere gjennom fem rom med fiender. Hvert rom består av tre bølger med fiender av en bestemt fiendetype. Kjemper dere altså mot Cabal-rasen i det første rommet vil dere ikke møte på disse igjen i en av de tre neste. Derimot kan dere møte på dem igjen i det femte rommet siden dette stadig varierer. Her må dere samtidig kjempe mot en boss. Dør alle tre, noe som raskt blir tilfellet om dere velger et vanskelighetsnivå på deres level eller høyere, må dere starte rommet på nytt. Heldigvis har ikke disse omstartene noen betydning for belønningene dere får ved å fullføre de fem rommene. Overlever dere de fem rommene blir dere sendt til et skattekammer med to små kister, samt en stor gullkiste hvor de fleste godbitene er. De minste kistene kan dere alltid åpne, men den største kan kun åpnes med spesielle nøkler. Disse nøklene kan man få på tre ulike måter. Ved å fullføre historiedelen er man sikret en nøkkel, mens man ved å drepe sterke spesialkarakterer som dukker tilfeldig opp på ulike planeter eller åpne en av de minste kistene har en sjanse for å få en.

Bungie betrakter modusen som en slags erstatning for at pakken ikke inkluderer et nytt raid, og dette fungerer godt for min del. Prison of Elders utfordrer ferdighetene mine ved å pøse på med tøffe fiendetyper samtidig som den belønner meg etter fullført jobb. Det eneste enkelte raid-tilhengere nok vil savne er plattform- eller hjernetrimsekvensene. Personlig synes jeg dog dette bare er positivt siden de fleste spilløkter nå føles mer varierte og utfordrende. Når jeg slipper å måtte gå gjennom de samme plattformsekvensene om og om igjen sier jeg meg fornøyd.

Dette er en annonse:
Destiny

Crucible har også fått en ny modus. Denne heter Trials of Osiris. Her er våpnenes og rustningenes egenskaper ikke utlignet, og det betyr at taktikk og samarbeid er i fokus. Jeg og kompanjongene mine merket tydelig hvor lett det var å beseire de lagene som ikke samarbeidet, så her er det lurt å finne personer du samarbeider godt med. De nye kartene byr på en fin variasjon, og ulike spilletyper vil mest sannsynlig finne sine favoritter blant dem siden de fokuserer på ulike fremgangsmåter.

Det har også dukket opp et nytt Strike-oppdrag i utvidelsen, og selv om det kun består av nye møter med gamle fiendetyper takker jeg alltid ja til et ekstra oppdrag i Strike-listen.

Destiny

House of Wolves ser kanskje ut som en ganske stor oppdatering på papiret, men er i praksis ganske liten. Historiedelen er kort og byr på veldig lite nytt, mens Trials of Osiris føles bare som en mindre versjon av Iron banner med bedre belønninger. De siste årene har det ofte vært utvidelsene som har turt å skille seg ut som har lyktes. Bungie har derimot satset på det trygge og det går derfor kort tid før du føler mangelen på nye opplevelser irritere deg igjen.

Utvidelsens høydepunkt er i mine øyne uten tvil Prison of Elders. Den horde-lignende modusen byr på flotte utfordringer for deg og de to kompanjongene dine, samtidig som du forhåpentligvis får flotte belønninger om du overlever alle fem rundene. Det at man får denne sammen med høyere makslevel, nye våpen, tre eller fire (Playstation har ett eksklusivt) Crucible-kart og ett "Strike"-oppdrag redder utvidelsen fra en sekser på poengskalaen.

Var du fornøyd med innholdet du fikk for pengene da du kjøpte Destiny, vil House of Wolves mest sannsynlig være noe du betrakter som et godt kjøp. Er du derimot sånn passe fornøyd eller dårligere er ikke utvidelsen verd prisen med tanke på at den følger Destinys nå kjente formel med gå, skyt, samle og gjenta.

07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Prison of Elders, nye våpen og varierte Crucible-kart.
-
Ekstremt mye gjenbruk av fiender og miljøer.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • fRutLupz
    Av alle spill opp igjennom tidene har vi fått servert mange banebrytende og revolusjonerende spill. Listen er lang for meg ( og dette er min... 4/10

Relaterte tekster

Destiny: Rise of IronScore

Destiny: Rise of Iron

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Orremark

I løpet av de siste to årene har Destiny utviklet seg til å bli en bauta i bransjen. Med den nyeste utvidelsen står imidlertid spillet på stedet hvil...

1
Destiny: The Taken KingScore

Destiny: The Taken King

ANMELDELSE. Skrevet av Andreas Bjørnbekk

Ett år har gått, men Bungie er på ingen måte ferdig med Destiny. Vi har sett på The Taken King-utvidelsen, som starter Year 2 med en masse forbedringer...

0
Store Destiny-endringer annonsert

Store Destiny-endringer annonsert

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Bungie annonserte for noen uker siden Age of Triumph-eventen, og bruker tiden frem mot lansering til å fortelle om de utallige endringene som kommer med den. I går kunne...



Loading next content