I fjor introduserte EA Sports Player Impact Engine. En ny fysikkmotor som skulle ta fysisk kontakt og autentiske bevegelser til et nytt nivå. FIFA 12 var et glimrende fotballspill. Til tross for noen barnesykdommer med det nye kontaktsystemet - spillerne hang fast i hverandre og tilsvarende - var det fortsatt et stort steg i riktig retning. Jeg kunne se gjennom fingrene med noe rusk, ettersom spillmotoren var helt ny og essensen av det hele var såpass god. Jeg belønnet FIFA 12 med karakteren 9/10, så forventningene til årets utgave har naturlig nok vært høye.
EA gikk tidlig ut og sa at vi ikke ville få tilsvarende radikale endringer i FIFA 13. Istedenfor skulle de polere og finjustere fjorårets store nyhet. Et fornuftig valg. For selv om spillet var utrolig morsomt å spille var det ikke uten en del irriterende feil. De mest markante endringene i årets utgave skulle altså være et oppdatert fysikksystem (Player Impact Engine 2.0) og noe EA har kalt for First Touch Control. Det er altså ikke de store endringene, ingen revolusjon, men heller en evolusjon av fjorårets utgave. Igjen, et fornuftig valg.
Det er kun ett problem... FIFA 13 er ingen evolusjon.
Etter nærmere tyve kamper med 10-minutters omganger har jeg sett så mye rart av fysikk- og grafikkfeil, i tillegg til merkelig kunstig intelligens, at jeg kontaktet EAs pressekontakt for å forsikre meg om at jeg hadde fått rett versjon. Etter alt å dømme skulle koden jeg spilte være det ferdige produktet. Jeg må derfor basere anmeldelsen min på den.
La meg begynne med det nye systemet for førsteberøringer (First Touch control). Ideen bak det hele er god. EA Canada vil belønne spillere som har mer ferdigheter, samtidig som spillet blir mer uforutsigbart. Rett og slett litt mer tilfeldigheter som passer godt i fotballsammenheng - ballen er rund. Bevegelsene og følelsen av dette mens man spiller kjennes utrolig god, virker naturtro og er morsomt å mestre.
Men det fører også med seg et problem. For man blir sjeldent belønnet av å mestre dette. Ofte kan man bomme på et mottak, noe som resulterer i at ballen spretter 90 grader i feil retning og sjansen blir ødelagt - selv om ikke bevegelsen virker helt feil. Det gir altså en stor ulempe. Men aldri setter man forsvaret ut av spill med et perfekt mottak og retning. De er nemlig overmennesker både i forhold til å lese spillet, iblant på bekostning av fysikkens lover.
Hvordan kan man forklare at en rettvendt Eto'o i toppfart blir løpt opp av en sakteryggende forsvarsspiller? Det henger bare ikke sammen. FIFA 12 hadde også denne typen uregelmessigheter, men med tanke på hva utviklerne har sagt i forhold til finjustering forventet jeg mer virkelighetsnære løpsdueller. I likhet med forgjengeren er det ofte høyrisiko å spille ballen i bakrommet, og etter å ha testet betakoden av nettopp dette spillet, der utviklerne hadde adressert problemet, overrasker det negativt at de har gått tilbake til utgangspunktet.
Jeg har blitt revet ned bakfra av bakerste mann når jeg har vært alene med keeper. Holdt igjen under avgjørende løpsdueller. Ofte har forsvarsspillere sparket vekk beinet mitt uten å være i nærheten av ballen, som har resultert at jeg har bommet i skuddøyeblikket. Alt uten at dommeren har blåst. Han er inkonsekvent, upresis... Rett og slett dommeren fra helvete. Ingen du vil at skal dømme kampene du spiller. Han virker som et verktøy i forhold til vanskelighetsgraden, fremfor en person som sørger for fair play. Hvor er denne finjusteringen dere snakket om, EA?
Som om ikke det var nok. Lagkameratene dine er enda mer tafatte i FIFA 13 enn tidligere, både i forsvar og angrep. Spillerne står ofte helt passivt og ser på en løs ball som triller forbi støvlene. Det er utrolig frustrerende. Spesielt med tanke på hvor vanskelig det er å bytte til nærmeste spiller når man spiller flere på lag. Hvor mange ganger må man klikke for å få den personen som ligger foran, klar til å gå på løp? Igjen, dette var ikke bedre i FIFA 12, men jeg skulle ønske at de kunne fikse det nå.
FIFA 13 er også mer automatisert i forhold til hodedueller. Der man i fjorårets utgave kunne gå i kroppen på motstanderen, og bruke krefter for å vinne posisjon, er det nå mer automatisert. Det føles som om man i større grad blir låst til et punkt, som igjen minsker friheten og den manuelle kontrollen over spillerne. Jeg liker mer frihet og følelsen av at jeg styrer situasjonen. Dette fungerte bedre i fjor. Ganske skuffende.
Skal innrømme at jeg er kritisk i denne anmeldelsen. Det er ingen grunn til total panikk for fotballfans. FIFA 13 er et skikkelig bra spill som vil gjøre nytten for enhver fotballinteressert gamer. Det er også hakket bedre enn FIFA 12, noe som egentlig bare skulle mangle. Forskjellene er såpass minimale og jeg merker så lite til utviklernes lovnader at jeg ikke kan gi en høyere karakter enn 7/10 (som uansett er en god score). Spillet ville fått bedre uttelling om dette ikke var en årlig utgivelse, men jeg har tatt fjorårets utgave og mine forventninger i betraktning.
All pirking til side. FIFA 13 er et spill jeg kommer til å bruke masse tid på i året som kommer. Når det fungerer på sitt beste er det lite som overgår det. Det føles som jeg styrer en fotballspiller med stor kontroll, og responsiv, naturlig spillfølelse. Mange mente at FIFA 12 minnet om å spille ekte fotball. Den følelsen har blitt forsterket i FIFA 13. Det er også nye minispill under oppvarming, et kult lydspor, mer stilren presentasjon og haugevis av spillmoduser, som vi har blitt bortskjemt med i EAs fotballserie. Spillet er fantastisk bra, men det er fortsatt ingen evolusjon.